کد خبر: ۶۰۲۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

خطرات ناشی از پروتز سینه چیست؟

در حالی که اکثر کسانی که عمل جراحی سینه را چه به دلیل زیبایی و یا برای ترمیم انجام می‌دهند ممکن است در درازمدت هیچ عوارض جانبی‌ای را تجربه نکنند با این حال، اداره غذا و دارو امریکا در گزارش تازه خود از احتمال ارتباط و وابستگی میان پروتز سینه با نوع نادری از سرطان اشاره کرده است. شایع‌ترین عوارض جانبی پس از عمل جراحی ایمپلنت سینه درد موقت، تورم، کبودی و احساس تنگی در قفسه سینه است.
خطرات ناشی از پروتز سینه چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سلامت- آیا ایمپلنت یا پروتز سینه با جراحی باعث ابتلا به سرطان در زنان می‌شود؟ چرا اداره غذا و دارو ایالات متحده امریکا در این‌باره هشدار داده است؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "ایندیپندنت" با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که اداره غذا و داروی امریکا (FDA) به تازگی درباره احتمال وجود ارتباط میان پروتز سینه با افزایش خطر ابتلا به نوعی سرطان نادر به نام BIA-ALCL یا لنفوم سلول بزرگ مرتبط با پروتز سینه هشدار داده است.

این روزنامه می‌نویسد: "در حالی که اکثر کسانی که عمل جراحی سینه را چه به دلیل زیبایی و یا برای ترمیم انجام می‌دهند ممکن است در درازمدت هیچ عوارض جانبی‌ای را تجربه نکنند با این حال، اداره غذا و دارو امریکا در گزارش تازه خود از احتمال ارتباط و وابستگی میان پروتز سینه با نوع نادری از سرطان اشاره کرده است".

در ادامه مواردی که لازم است درباره پروتز سینه بدانیم ذکر شده است:

چه زمانی ایمپلنت‌های سینه اختراع شدند؟

اولین سیلیکون پروتز سینه در سال 1961 میلادی توسط "توماس کرونین" جراح پلاستیک امریکایی و "فرانک گرو" همکار او با همکاری شرکت سیلیکون "داو کورنینگ" (Dow Corning) ساخته شد. البته شکل ابتدایی و آماتوری ایمپلنت نمکین سینه که حاوی یک محلول نمکی بود در اوایل دهه 60 میلادی در فرانسه تولید شد.

اولین جراحی ایمپلنت سینه در سال 1895 میلادی در دانشگاه هایدلبرگ در آلمان انجام شد، زمانی که پزشکان بخشی از جراحی ترمیمی سینه را انجام دادند. با این حال، گسترش عمل جراحی پروتز سینه از دهه 60 آغاز شده و تا اواخر دهه 80 در سرتاسر جهان گسترش یافت.

آیا عمل پروتز سینه خطرناک است؟

در سال 1989 میلادی بررسی ای منتشر نشده نشان می‌داد که فوم "پلی اورتان" ماده‌ای که از مواد تشکیل‌دهنده در سیلیکون مورد استفاده در پروتز سینه و جای‌گذاری شده در سینه است، می‌تواند ماده شیمیایی‌ای به نام 2-تولن دیامین را زمانی که تخریب می‌شود از خود آزاد کند. این ماده شیمیایی زمانی که در معرض دمای بالا و شرایط Ph بالا قرار می‌گیرد می‌تواند باعث ایجاد سرطان در حیوانات شود. مدتی پس از انتشار این ارزیابی، تولیدکنندگان ماده مورد استفاده برای پروتز سینه فروش فوم پلی اورتان را متوقف کردند.

خطرات فعلی ناشی از پروتز سینه چیست؟

شایع‌ترین عوارض جانبی پس از عمل جراحی ایمپلنت سینه درد موقت، تورم، کبودی و احساس تنگی در قفسه سینه است. خطر ابتلا به سرطان در ارتباط با پروتز سینه در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. در اوایل سال جاری، گزارش شد که یک زن به نوع نادری از سرطان خون با نام لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک (ALCL) مبتلا شده بود که در ارتباط با پروتز سینه شناخته شده است.

اداره غذا و دارو امریکا در سال 2011 میلادی نیز در گزارش خود هشدار داده بود که احتمال ابتلای زنان به این بیماری در ارتباط با پروتز سینه در حال افزایش است. در ماه مارس گذشته، گروهی متشکل از 200 زن که مبتلا به این نوع بیماری شده بودند شکایتی حقوقی را علیه شرکت دارویی Allergan تنظیم کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین