کد خبر: ۶۰۲۴۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

ارتباط تغذیه با بیماری‌های عصبی چیست؟

از آنجایی که بیماری‌های عصبی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌ها در دنیا هستند و روندی روزافزون را به دنبال دارند، نقش تغذیه در بروز و تشدید این بیماری‌ها موضوع مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر «سید مجتبی یاسینی» -استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد- با بیان این که در خصوص ارتباط بیماری‌های عصبی با تغذیه در بین عوام باورهای زیادی وجود دارد، اظهار می‌کند: به عنوان مثال گفته می‌شود که مصرف سردیجات و ترشیجات در کسانی که بیماری‌های اعصاب دارند، مضر هست اما از نظر علمی و در کتب و مقالات روانپزشکی اعتقادات ضد و نقیضی در این باره وجود دارد.

وی در ارتباط با تاثیر قطعی تغذیه بر بیماری‌های اعصاب، تصریح می‌کند: آنچه دقیقا مشخص شده، ارتباط بیماری‌های پانیک یا حمله وحشت با خوردن هر نوع ماده ترش است چرا که چیزهای ترش میزان اسید بدن را بالا می‌برد و این اسید می‌تواند شروع حملات وحشت باشد حتی این افراد باید از مصرف ماست ترش هم پرهیز کنند.

استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با یادآوری این که در مورد بیماری‌های دیگر عصبی نیز اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد، می‌گوید: برای پیشگیری از فراموشی در سنین بالا مصرف امگا 3 توصیه می‌شود اما این ماده زمانی موثر خواهد بود که میزان ویتامین ب بدن کافی باشد.

وی در رابطه با بیماری افسردگی نیز اظهار می‌کند: در خصوص افسردگی مقالات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این بیماری ارتباط مستقیمی با میزان ویتامین دی بدن دارد به طوری که اگر این ویتامین را در سطح طبیعی نگهداریم، احتمال بروز افسردگی در فرد کمتر است. البته دیده شده که در افراد مبتلا به افسردگی میزان ویتامین دی فرد پایین‌تر از حد معمول است.

یاسینی اضافه می‌کند: در خصوص بیماری اسکیزوفرنی نیز گفته شده که برخی از غذاها و سبزیجات دارای ترکیبی شیمیایی خاص «ان.استیل ‌سیستئین» هستند می‌توانند روی علائم اسکیزوفرنی اثر درمانی داشته باشند این اسید آمینه در انگور قرمز و سبزیجاتی مانند هویچ و لوبیا سبز وجود دارد که به کاهش کمی از علائم آن کمک می‌کند.

وی در رابطه با ارتباط تغذیه و بیش فعالی، بیان می‌کند: مقالاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتباط زیادی بین منیزیم خون و بیش فعالی وجود دارد البته در رابطه با نقش ویتامین‌د3 در بروز بیش فعالی هم گفته شده که می‌تواند تاثیرگذار باشد چرا که این ویتامین روی دوپامین و سراتونین که جزء انتقال دهنده‌های عصبی هستند، تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در بروز بیش‌فعالی نقش داشته باشد.

این متخصص اضافه می‌کند: البته در خصوص بیش‌فعالی موارد ضد و نقیض زیادی وجود دارد که تاثیر مصرف چیزهای محرکی مانند کاکائو در تشدید آن از دیگر موارد یادشده است.

وی با اشاره به نقش تغذیه بر بیماری اضطراب، خاطرنشان می‌کند: گفته می‌شود که پروبیوتیک‌ها موادی هستند که می‌توانند، بسیار موثر باشند و البته موادی مانند ماست‌های پروبیوتیک و نوشابه‌ها می‌توانند در کاهش اضطراب موثر باشند.

این متخصص اعصاب و روان تاکید می‌کند: در خصوص بیماری‌هایی مانند سردردهای میگرنی، مشخص شده است که موادی مانند ادویه‌جات تند، پنیر کهنه و ماست ترش می‌تواند در بروز و تشدید آن تاثیرگذار باشد.

البته دکتر «سید کاظم کاظمینی» متخصص طب سنتی ایرانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر حذف مواد شیرین و قندی از رژیم غذایی افراد بسیار عصبی، اظهار می‌کند: افرادی که بسیار عصبی هستند باید مواد قندی و شیرین را از خوراک‌شان حذف کنند تا به مدت چهار هفته موادی همچون عسل، خرما، پسته، ارده، حلوا ارده، شیره خرما، روغن کنجد و سرخ کردنی را مصرف نکنند.

وی مصرف یک گل کاهو با سکنجبین به عنوان عصرانه را موثر در کنترل وضعیت آن‌ها دانست و گفت: این افراد یک روز در میان، آش جو با چاشنی تمر هندی بخورند و در مصرف سایر شیرینی‌ها نیز امساک کنند چرا که در کنترل عصبانیت شدیدی که منجر به تپش قلب و لرزش دست‌ها می‌شود، این اغذیه بسیار مفید هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین