کد خبر: ۶۰۲۴۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

روسیه طرحی را درباره خلیج فارس به شورای امنیت ارائه کرد

روسیه در نامه ای به شورای امنیت، طرح خود را برای تامین امنیت خلیج فارس را به این شورا و مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد.
روسیه طرحی را درباره خلیج فارس به شورای امنیت ارائه کرد
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه تلویزیونی روسیه 24 بامداد امروز سه شنبه اعلام کرد: روسیه در نامه خود به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است که برای رفع بحران در منطقه خلیج فارس نیاز به اقدامات گسترده است.

رسانه روسی افزود: در نامه روسیه بر لزوم ایجاد سیستم امنیتی در خلیج فارس که در آن رایزنی کشورهای منطقه و نیز برخی کشورهای خارج از آن پیش بینی شده است، تاکید شد.

وزارت خارجه روسیه روز دوم مرداد ماه از طرح امنیت گروهی خود برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در خلیج فارس رونمایی کرد که در یکی از بخش های آن پیشنهاد شده است خط ویژه ارتباطی میان همسایگان در خلیج فارس ایجاد شود.

میخائیل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه طی مراسمی در وزارت خارجه روسیه با حضور نمایندگانی از کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله ایران، کشورهای عربی، اتحادیه عرب و پنج عضو دائمی شورای امنیت از این طرح رونمایی کرد.

روسیه طرحی را درباره خلیج فارس به شورای امنیت ارائه کرد


در این طرح بر قبول تعهدات متقابل، شفافیت در حوزه نظامی (گفت وگو در مورد دکترین‌های نظامی، جلسات منطقه‌ای وزرای دفاع، ایجاد خطوط داغ، تبادل اعلان‌های اولیه در مورد برگزاری رزمایش‌های نظامی و پرواز هوایی، تبادل ناظران، خارج ساختن دائمی گروه‌های فراملی، تبادل اطلاعات در مورد خرید تسلیحات و نیروهای مسلح) تاکید شده است.

در طرح امنیت گروهی خلیج فارس گفته شده است: تأمین امنیت در خلیج فارس یکی از مهمترین مسائل حال حاضر جهان است و تحولات نظامی و سیاسی سال‌های گذشته در خاورمیانه و شمال آفریقا، باعث رشد سریع تهدیدهای تروریستی در این بخش از جهان که ذخایر زیادی از منابع هیدروکربنی در آن وجود دارد، شده است و عواقب فاجعه باری برای اقتصاد جهانی و به ویژه امنیت انرژی به همراه دارد.

روس‌ها در طرح خود آورده‌اند: «در شرایط کنونی، اقدامات پی در پی و مؤثر در سطح بین المللی و منطقه‌ای به منظور بهبود و توسعه وضع موجود در خلیج فارس برای غلبه بر بحران طولانی مدت و تبدیل این منطقه به مکانی امن و صلح آمیز برای همسایگی خوب و توسعه پایدار ضروری است».

به عقیده روس‌ها، ایده ایجاد یک سیستم امنیتی در منطقه خلیج فارس می‌تواند نقش کلیدی در تحکیم فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک در منطقه ایفا کند.

بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به تازگی نیز اعلام کرده است که کشورش خواهان برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع در منطقه خلیج فارس به منطقه جلوگیری از تشدید تنش‌ها در این منطقه است.

وی افزود: در سازمان ملل طرح امنیت گروهی پیشنهادی روسیه برای منطقه خلیج فارس را مطرح خواهیم کرد.

بوگدانف ادامه داد: در نظر داریم که یکی از نشست‌های شورای امنیت را به بررسی اوضاع خلیج فارس اختصاص دهیم تا امکان تشدید تنش‌ها در منطقه داده نشود و برعکس به رفع تنش‌ها پرداخت و در سطح سازمان ملل در مورد تلاش‌های منسجم برای تأمین امنیت و ثبات در این منطقه مهم و استراتژیک برای کل جامعه جهانی فکر کرد.

وی گفت: به همین دلیل تاکید داریم که در تأمین امنیت این منطقه نقش بسیار مهم به کشورهای عضو شورای امنیت تعلق دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
2
به روسیه ربطی ندارد که وارد خلیج فارس شود اینجا متعلق به ایران وکشورهای حاشیه خلیج فارس است و هیچ کشوری اجازه حضور ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
3
اصلا به این روس ها نمیشود اعتماد کرد و این موضوع ربطی به روسیه ندارد
اصلا نیازی به توافق جدید نیست ایران و همسایگان مسپولیت خود را به خوبی انجام میدهند و نیاز به دخالت هیچ کشوری از جمله روسیه نیست هیچوقت روسیه به نفع ما کاری نمیکد هیچ وقت و الان هم تا حدودی اب گل آلود شده و میخواهد ماهی بگبرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین