کد خبر: ۶۰۲۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
سرسفره‌ای نشسته‌ایم که ۱۴۰۰ سال زحمتش را کشیده‌اند

مصباح یزدی: بعد از ۳۰ سال نمی‌توان یک اشتباه از رهبری گرفت، جای تعجب است! | خدا می‌دانست، او برای این کار مناسب‌تر است| چنین انسانی، فرشتگان در مقابلش خضوع می‌کنند| زمانی در خانواده‌ها، فرد از برادر خود احساس خطر می‌کرد و احتمال می‌داد ساواکی باشد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: این‌که آیت‌الله خامنه‌ای به مدت ۳۰ سال در مسندی بنشیند و با پیچیده‌ترین مسائل اجتماعی روز مواجه باشد و نتوان یک نمونه بیان کرد که ایشان اشتباهی داشته باشد، جای تعجب است، آن هم در دنیایی که رهبران عالم، روزانه اشتباهات متعددی دارند.
مصباح یزدی: بعد از ۳۰ سال نمی‌توان یک اشتباه از رهبری گرفت، جای تعجب است! | خدا می‌دانست، او برای این کار مناسب‌تر است| چنین انسانی، فرشتگان در مقابلش خضوع می‌کنند| زمانی در خانواده‌ها، فرد از برادر خود احساس خطر می‌کرد و احتمال می‌داد ساواکی باشد
آفتاب‌‌نیوز :

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی طی سخنانی در جمع مدیران ارشد هلدینگ فدک با بیان اینکه مقایسه‌ای کوتاه بین شرایط حال حاضر و قبل از انقلاب، به خوبی برکات انقلاب را یادآوری می‌کند، اظهار کرد: ما زمانی حتی برای تعمیر جنس‌های خریداری شده از آمریکا، نیازمند آمریکایی‌ها بودیم و مبلغی شبیه اصل آن باید هزینه می‌شد تا آن جنس، تعمیر شود، اما امروز در زمینه‌های متعددی پیشرفت داشتیم که حتی می‌توانیم در تولید آن‌ها به دیگران هم کمک کنیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مصباح یزدی افزود: نعمتی مانند امنیت برای همگان قابل درک است، ولی زمانی حتی در برخی خانواده‌ها، فرد از برادر خود نیز احساس خطر می‌کرد و احتمال می‌داد ساواکی باشد؛ چه رسد به دوست و همسایه و دیگران. اما امروز به راحتی در بین محافل از شخصیت‌های مهم کشور انتقاد می‌شود.

وی تاکید کرد:، اما برکات انقلاب، محدود به همین امور نمی‌شود؛ درک برخی نعمت‌ها سخت‌تر است و عموم افراد آن را درک نمی‌کنند، همچنین در سایه انقلاب اسلامی نیز برکاتی از همین سنخ برای کشور حاصل شده است که ما قادر به درک آن نیستیم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به زندگی ساده حضرت امام (ره)، گفت: امام (ره) سال‌ها در حوزه زحمت کشید تا وظیفه خودش را در هر شرایطی بشناسد و از طرف دیگر نیز با اخلاص تمام به وظیفه‌اش عمل کرد؛ برای او تفاوتی نمی‌کرد که مردم بگویند زنده باد خمینی یا عکس آن را بگویند؛ او به دنبال بندگی و رضای الهی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه یادآور شد: گاهی اوقات نزدیک‌ترین افراد به امام نظر دیگری داشتند، اما ایشان وظیفه خود را امر دیگری تشخیص می‌داد؛ از این‌رو سرزنش‌های صریح و غیر صریح را تحمل می‌کرد، اما وظیفه‌اش را ترک نمی‌کرد؛ خواه دیگران خوششان بیاید یا بدشان بیاید.

مصباح یزدی افزود: امام زمانی قیام کرد که ایران حیات خلوت آمریکا و هم‌چون ابزاری در خدمت اهداف آن‌ها بود؛ اما امروز به برکت همان حرکت، ایران به رقیب آمریکا تبدیل شده است به گونه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا وقتی می‌خواهد دشمنش را معرفی کند، ایران را نام می‌برد و نه حتی کشور‌های بزرگی مانند چین و روسیه! ایران به اینجا نرسید، مگر به واسطه یک آخوندی که چیزی جز بندگی خدا نداشت. آیا این برای ما درس نیست؟

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: امام (ره) به ما یاد داد تا بندگی کنیم؛ شاگردی که خوب از او درس گرفت، همانی است که امروز جای او نشسته است؛ هیچ کس مانند خداوند نمی‌دانست چه کسی بهترین گزینه برای این سمت است؛ البته شخص رهبری نیز دنبال پست و مقامی نبود و تلاش می‌کرد که این مسئولیت سنگین بر عهده‌اش نیاید، اما خدا می‌دانست، او برای این کار مناسب‌تر است؛ چون به بهترین وجه درس بندگی را از استاد آموخته بود.

وی با اشاره به اینکه باید از راه امام و رهبری درس بگیریم، تاکید کرد: اگر در همه کارها، بندگی خدا را سرلوحه همه کارهایمان قرار دادیم، از امام درس گرفته‌ایم؛ اما اگر در هر کاری اول به فکر بودیم که چه چیز عاید ما می‌شود و چه منافعی برای خانواده و هم حزبی‌هایمان دارد، نمی‌توانیم ادعای پیروی راه امام را بکنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به این‌که اول باید دنبال این باشیم که وظیفه ما چیست و خداوند در هر شرایطی از ما چه می‌خواهد، افزود: بزرگترین نعمتی که خداوند به ما داده است، وجود رهبری است که به بهترین شیوه، وظیفه ما در شرایط مختلف را برای مان بیان می‌کند؛ چه بسا پزشکان حاذقی که در طول دوره طبابت خود، در موارد متعددی اشتباه کرده‌اند و البته جای تعجب هم نیست، اما این‌که فردی به مدت ۳۰ سال در مسندی بنشیند و با پیچیده‌ترین مسائل اجتماعی روز مواجه باشد و نتوان یک نمونه بیان کرد که ایشان اشتباهی داشته باشد، جای تعجب است. آن هم در دنیایی که رهبران عالم روزانه اشتباهات متعددی دارند.

مصباح یزدی در پایان افزود: چنین رهبری را مقایسه کنید با رئیس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا که رئیس کنگره آمریکا در مورد او می‌گوید ترامپ حتی ارزش این را ندارد که او را استیضاح کنیم! بنده چنین تعبیری را از هیچ سیاستمداری نشنیده بودم.

اما در مورد رهبر ایران، بزرگ‌ترین شخصیت‌های سیاسی دنیا می‌گویند تا ایران چنین رهبری دارد، شکست نمی‌خورد.

این چه نعمت عظیمی است که خداوند به کشور ما داده است؛ از خداوند متعال باید عاجزانه درخواست کنیم که توفیق شکر این نعمت‌ها را به ما بدهد. چنین انسانی، فرشتگان در مقابلش خضوع می‌کنند.

سرسفره‌ای نشسته‌ایم که ۱۴۰۰ سال زحمتش را کشیده‌اند

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی همچنین در دیدار با شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی خط امام(ره) با بیان اینکه نمی‌توان همه گرایش‌های باطل را حذف کرد و از بین برد، گفت: اصلا آفرینش عالم نیز به گونه‌ای است که افراد بتوانند در بین راه‌های مختلف، راه صحیح را با اختیار خود انتخاب کنند و آزمایش شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر واقعا پذیرفته‌ایم که راه سعادت دنیا و آخرت، تنها اسلام است، جای این پرسش وجود دارد که آیا واقعا متناسب با اهمیت آن، با آن رفتار کرده‌ایم؟ به عنوان مثال اگر یک نقشه گنج بی‌حساب را داشته باشیم، با آن چگونه رفتار می‌کنیم؟ البته و اگر گنج ارزشمندی باشد که نتیجه‌ای ابدی و بی‌نهایت داشته باشد، ارزش آن چگونه خواهد بود؟ آیا رواست که نقشه گنج ابدی یعنی اسلام را کنار گذاشت و سراغ کارهای دیگر رفت؟

وی ادامه داد: امروز ما سرسفره‌ای نشسته‌ایم که حدود ۱۴۰۰ سال، برای آن زحمت کشیده شده است. بخشی از آن را خدا ضمانت کرده که به دست ما برسد و معانی و مفاهیم و تفسیرش هم به دست علما و بزرگانی صورت گرفت که سختی‌های زیادی کشیدند و بسیاری از آن‌ها نیز به شهادت رسیدند. امروز ما به سادگی بر سر این سفره نشسته‌ایم؛ آیا انصاف است که حتی به خودمان زحمت ندهیم که ببینیم در این سفره، چه وجود دارد و چگونه قابل استفاده است؟ باید اعتراف کنیم که متأسفانه کمابیش، همه ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

مصباح یزدی با بیان اینکه اگر هشتاد سال پیش را درک و فضای دینی آن زمان را لمس کرده بودید، "معجزه بودن" انقلاب اسلامی را بهتر باور می‌کردید، اظهار کرد: شرایطی وجود داشت که خانم‌های متدین، در ماه یک مرتبه – آن هم برای حمام واجب - از منزل بیرون می‌رفتند؛ کلاه نمدی بر سر می‌گذاشتند و لباس گشادی می‌پوشیدند و در بین راه هم می‌ترسیدند مأموران آنان را بگیرند که چرا حجاب دارند! حتی تا نزدیکی‌های زمان انقلاب، حضور دختر باحجاب در دانشگاه، بی‌معنا بود؛ در بسیاری از خیابان‌ها، مشروب‌فروشی‌ها بیش از مغازه‌های مواد غذایی بود! اما غالب مساجد خلوت بودند که نهایتا چند پیرمرد می‌توانستند در آن نماز بخوانند. کسی امیدی نداشت که اسلام در چنین جامعه‌ای زنده شود.

وی با اشاره به قدرت مطلقه شاه و برخورد با مخالفان ادامه داد: نیمه‌شب به خانه امام(ره) ریختند و او را بردند و حتی به کسی نگفتند که چرا و کجا می‌برند. تا مدتی کسی نمی‌دانست ایشان کجاست و بعد از آن نیز مدتی محصور بود و کسی حق ملاقات با ایشان را نداشت؛ بعد هم که به ترکیه و نجف تبعید شدند. حدود پانزده سال گذشت و روزبه‌روز نیز دستگاه‌های امنیتی و ساواک با روش‌های پیشرفته‌تر بر مردم مسلط می‌شدند.

مصباح یزدی ادامه داد: اما خداوند از لطف خودش کسی که زندگی بسیار ساده‌ای داشت را چنان عزت بخشید که رئیس‌جمهوری آمریکا نیز موقع سخنرانی وی، برنامه‌اش را قطع می‌کرد تا ترجمه سخنانش را گوش کند و البته تا امروز هم که ۴۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد، سیاستمداران کارکشته غرب، به دنبال آماده کردن طرحی هستند که این نظام اسلامی را که یک روحانی در رأس آن قرار دارد، از بین ببرند، اما ناتوانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های رهبر انقلاب اظهار کرد: یکی از نعمت‌های خداوند برای ما، رهبری است که در طول تاریخ زندگی‌اش، نمی‌توان نقطه تاریکی یافت و یا اثبات کرد که ایشان در مسئله‌ای اشتباه کرده باشد. اگر دشمنان یک نقطه ضعف پیدا کرده بودند، صدها بار بزرگ‌نمایی و تبلیغ می‌کردند. آیا این نعمت، شکر ندارد؟ در دنیایی که رئیس‌جمهوری پیشرفته‌ترین کشورها، مورد عار و ننگ مردم است و مفاسدش، عیان است، نعمت وجود چنین رهبری، نعمتی بس بزرگ است.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه سخنان رهبری را بهترین راه برای اجرای کلیات دین دانست و گفت: حداقل ۴۰ سال تجربه تأیید می‌کند که راهی که ایشان نشان می‌دهد، همان راه صحیح است. از همین امروز بنا بگذاریم تا اسلام و فرمایشات ایشان را یاد بگیریم و آنچه را یادگرفتیم، عمل کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین