کد خبر: ۶۰۲۵۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
هرچه زمان بگذرد بازگشت به نقطه اول برای ایران و اروپا سخت تر می‌شود

روحانی: اروپا فرصت‌ها را از دست داده است| مکرون: تحریم‌ها غیرقابل قبول است

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اروپا فرصت زیادی را برای عمل به تعهدات و همکاری با ایران از دست داده، تاکید کرد: عادی سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران از اروپا خواهد بود.
روحانی: اروپا فرصت‌ها را از دست داده است| مکرون: تحریم‌ها غیرقابل قبول است
آفتاب‌‌نیوز :

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" با وی، نتایج سفر نماینده ویژه خود به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و بر ادامه گفت‌و گوها در مسیر اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام تاکید کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هدف برجام عادی سازی روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها بوده است، افزود: متاسفانه علی رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، تنها بخشی اندک از منافع اقتصادی ایران تامین شد و پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در این زمینه نبودیم، بلکه برخی از شرکت های اروپایی نیز در پیروی از تحریم یکجانبه آمریکا، از ایران خارج شدند.

روحانی با بیان اینکه تروریسم اقتصادی آمریکا اقدامی ضد انسانی از جمله در زمینه تامین نیازها و کالاهای اساسی مردم بوده، گفت: پایبندی کامل به تعهدات برجام از سوی ایران در شرایطی که طرف مقابل به حداقل تعهدات خود عمل نمی‌کند، برای ملت ایران پذیرفتنی نیست.

رئیس جمهوری ادامه سیاست‌های تنش آفرین آمریکا در منطقه را دربردارنده آثار منفی در امنیت و ثبات روابط فرا منطقه ای و بین المللی خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اصلی‌ترین تامین کننده امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

وی جدیت اروپا در عادی سازی روابط نفتی و بانکی ایران با دیگر کشورها را گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران خواند و اظهار کرد: اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا در این زمینه می‌تواند به عنوان مقدمه حائز اهمیت باشد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه اروپا در یکسال اخیر فرصت‌های زیادی را برای ایفای تعهدات و همکاری با ایران از دست داده است، ادامه داد: هرچه زمان بگذرد و گام‌های بعدی توسط ایران به انجام برسد، بازگشت به نقطه اول برای دو طرف سخت‌تر خواهد شد.

روحانی گفت: همان گونه که بارها تاکید کردیم اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی تا این مرحله به گونه ای است که در صورت تامین منافع اقتصادی ایران از سوی اروپا به سرعت قابل بازگشت به نقطه قبلی خواهد بود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکا از اقدامات خصمانه خود علیه ایران هیچ سودی نخواهد برد و ادامه این روند شرایط باخت-باخت برای همگان است، افزود: ایران آغازکننده هیچ تنشی در منطقه نبوده و نخواهد بود اما در مقابل هرگونه تنش آفرینی با قدرت از منافع خود دفاع می‌کند.

وی همچنین با استقبال و قدردانی از تلاش‌های رئیس جمهور فرانسه در راستای حل و فصل مسائل و مشکلات، تاکید کرد: ایران همواره از هرگونه ابتکار در جهت دستیابی به راه حل های عادلانه و گفتگوهای سازنده استقبال می‌کند.

مکرون: همه تلاش خود را برای تامین منافع ایران در برجام به کار خواهیم گرفت

«امانوئل مکرون» نیز در این تماس تلفنی، سفر نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فرانسه همه تلاش خود را در راستای تامین منافع ایران در برجام و عادی سازی روابط اقتصادی تهران با دیگر کشورها به کارخواهد گرفت.

رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه اروپا علی رغم تحریم های آمریکا، به دنبال راهکارهایی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران از جمله در زمینه ایجاد خط اعتباری است، افزود: روابط ایران و فرانسه همواره همراه با اعتماد متقابل بوده و معتقدیم امروز باید تلاش کنیم تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

مکرون تحریم‌های آمریکا علیه ایران را یکجانبه و غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد: باید برای کاهش تنش‌ها در منطقه و رسیدن به نتیجه مثبت، همکاری و شتاب بیشتری در مسیر انتخاب راه حل مناسب و عادلانه داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
3
شما که میخواین به سرعت برگردید به نقطه اول... پس اروپا با گذشت زمان چیزی رو از دست نمیده و این ملت ایرانه که زیر بار فشار اقتصادی کمرش خم تر میشه...
با عمر از دست رفته چه می کنید؟
چرا بهشون تفهیم نمیکنید که اگر سریعتر برنگردند حداقل برخی از اقداماتتون بازگشت ناپذیره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
8
ایران بیشترین کوره های فرصت سوزی دارد .
مرغ حق
|
France
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
2
8
قدر مردم را بدانید و با مفسدان دانه درشت اقتصادی و بریز و بپاش های آنچنانی جدی برخورد کنید
با اعتماد و تکیه بر مردم تمام دنیا هم جمع شوند کاری از پیش نخواهند برد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین