کد خبر: ۶۰۲۶۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
آمریکا گفته مسئولیت حفاظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های بریتانیایی برعهده آن کشور است

نشنال اینترست: ایران از ضعف نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در خلیج فارس سود می‌برد

بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد علاوه بر ناو دوم، ناو جنگی سومی را نیز به منطقه اعزام کند و نفتکش‌هایش را اسکورت کند. با توجه به وضعیت نظامی در بریتانیا اما افزایش و حتی حفظ سطح فعالیت نظامی دریایی بریتانیا کار بسیار دشواری است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نشریه "نشنال اینترست" در گزارشی با اشاره به تضعیف نیروی دریایی بریتانیا می‌نویسد: "بریتانیای کبیر روزگاری نیروی دریایی شگفت‌انگیزی داشت. ناوهای جنگی آن کشور دارای اسامی‌ای مانند اولتیماتوم یا ضرب الاجل، شجاع و غیرقابل توصیف بودند. ناوگان دریایی بریتانیا بیش از آنکه باعث ایجاد حس غرور ملی در میان بریتانیایی‌ها شوند باعث کسب اطمینان و تضمین تامین منافع ملی بریتانیا می‌شدند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه افزوده است: در اوایل دهه 80 میلادی، پس از نخست‌وزیری "مارگارت تاچر"، نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا شصت و چهار ناوگان جنگی و شانزده زیردریایی را روانه آبها کرد. امروز ناوگان دریایی بریتانیا تنها به 19 ناوگان جنگی سطحی حاضر در آب تقلیل یافته است که نیمی از آن در حال نگهداری هستند و تنها 10 زیردریایی در آب فعال دارد. این نتیجه عدم سرمایع‌گذاری متناوب در حوزه دفاعی بریتانیا است؛ وضعیتی که در میان بیشتر کشورهای اروپایی و حتی تا میزانی در مورد ایالات متحده امریکا نیز دیده نمی‌شود. نتیجه این سرمایه‌گذاری ناموزون آن است که بریتانیا و سایر کشورهای غربی امروز با کمترین قابلیت و توانایی حفاظت از منافع خود مواجه هستند و تقریبا هیج توانایی‌ای در جلوگیری از رفتار نظامی که اخیرا در خلیج فارس از سوی ایران دیده‌ایم ندارند".

نشنال اینترست: ایران از ضعف نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در خلیج فارس سود می‌برد

این نشریه با اشاره به توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز از سوی ایران، در ادامه می‌نویسد: "در چهل سال گذشته، ایران بیشتر اوقات نه به طور مستقیم که از طریق دیگر سازمان‌های وابسته به خود اقدامات نظامی را سازماندهی کرده است. این کشور علاوه بر آن توان موشکی بالستیک خود را تقویت کرده است.

اخیرا، بریتانیا با استناد به نقض تحریم اتحادیه اروپا برای ارسال نفت به سوریه، نفتکشی ایرانی را در جبل الطارق توقیف کرد و در واکنش به آن ایران نفتکشی بریتانیایی را توقیف کرد. امریکا اگرچه خود دیگر اتکای زیادی به نفت خاورمیانه ندارد اما می‌پذیرد که بخش اعظم جهان وابسته به جریان بی‌وقفه انرژی از آن منطقه است و اخلال در عبور و مرور نفتکش‌ها از آنجا می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در نتیجه، حفظ امنیت انرژی برای امریکا اهمیت دارد".

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد علاوه بر ناو دوم، ناو جنگی سومی را نیز به منطقه اعزام کند و نفتکش‌هایش را اسکورت کند. با توجه به وضعیت نظامی در بریتانیا اما افزایش و حتی حفظ سطح فعالیت نظامی دریایی بریتانیا کار بسیار دشواری است. "مایک پمپئو" وزیرخارجه امریکا نیز اخیرا گفت که مسئولیت حفاظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های بریتانیایی برعهده خود آن کشور است. اظهارات پمپئو احتمالا نخبگان سیاسی و نظامی در بریتانیا را عصبانی کرده است. همکاران اروپایی بریتانیا نیز تمایل مشابهی با باز نگهداشتن مسیرهای حمل و نقل وعبور و مرور در خلیج فارس از خود نشان می‌دهند اما کماکان تلاش می‌کنند تا بر دولت ترامپ فشار آورند تا از شدت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بکاهد تا ایران بتواند راهی برای مقابله با تحریم‌ها پیدا کند. در این میان، فرانسه و آلمان نقش مهمی ایفا می‌کنند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
4
هزینه اسکورت نفت کش ها , درامد جدید غرب از خلیج فارس.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
.مواظب نفوذی ها باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
1
2
گفتیم به ما نزدیک نشوید .
نمی گفتیم از ما دور می شدند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین