کد خبر: ۶۰۲۸۵۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
تحریم ظریف نشان می‌دهد دولت امریکا درک درستی از عملکرد درونی نظام سیاسی ایران ندارد

هدف دولت ترامپ از تحریم ظریف چیست؟ ورود وزیر خارجه ایران به نیویورک ممنوع خواهد شد؟

یک مقام آگاه وزارت خارجه امریکا به این سایت گفته است که کاخ سفید احتمالا فرمان بعدی‌ای که صادر خواهد کرد، جلوگیری از صدور ویزای لازم برای ورود وزیر خارجه ایران به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در ماه سپتامبر در نشست آن مجمع خواهد بود. البته یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا این موضوع را انکار کرد و گفته امریکا به عنوان میزبان سازمان ملل متحد تعهدات خود را جدی می‌گیرد و به آن عمل می‌کند.
هدف دولت ترامپ از تحریم ظریف چیست؟ ورود وزیر خارجه ایران به نیویورک ممنوع خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- سایت "ووکس" از تحریم "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران از سوی دولت امریکا به عنوان مهمترین حرکت در راستای کارزار "فشار حداکثری" واشنگتن علیه تهران یاد کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: "این اقدام که از روز چهارشنبه به مرحله اجرا گذاشته شد، یکی از مهمترین اقدامات دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا است. پس از خروج امریکا از برجام، توافقی که ظریف به حصول آن کمک کرده بود، زمزمه‌هایی درباره تحریم دیپلمات‌های ایرانی با فرمان ترامپ مطرح شده بود و وزارت خزانه داری امریکا این موضوع را اعلام کرده بود.

یکی از منابع مطلع امریکایی می‌گوید علت اصلی این اقدام آن است که ظریف به عنوان دیپلماتی ایرانی از دید امریکا واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی در ایران را انکار می‌کند و نماینده دولتی است که از دید واشنگتن مسئول این اقدامات است. این منابع مطلع گفته‌اند که از دید امریکا رفتارهای اخیر ایران قابل قبول نیستند و تحریم ظریف پیام واضحی را به ایران ارسال می‌کند که واشنگتن خواستار تغییر رفتار ایران از جمله پایان دادن به برنامه موشکی و هسته‌ای آن کشور است. در نتیجه، جای تردیدی نیست که هدف واقعی امریکا اعمال فشار اقتصادی بر مقام‌های ایرانی برای وادار کردن آنان به پیروی از خواسته‌های امریکا است. یک مقام امریکایی مدعی شده که ظریف رونما و ویترینی است که ایران می‌خواهد از طریق او امریکا و جهان را فریب دهد و بگوید که دولت ایران موضعی منطقی و عقلانی دارد در حالی که امریکا باور دارد در عمل رفتار ایران چیز دیگری را نشان می‌دهد. هیچ یک از مقام‌های امریکایی نگفته‌اند که ظریف چه میزان دارایی در سیستم مالی امریکا دارد. احتمالا این بدان معناست که دشواری تحریم امریکا برای وزیرخارجه ایران حداقلی خواهد بود. ظریف نیز خود در توئیتی اعلام کرد که این تحریم هیچ تاثیری بر او و اعضای خانواده‌اش نخواهد داشت چرا که خارج از ایران هیچ دارایی‌ای ندارند".

"ووکس" می‌نویسد البته این پایان فشار بر ظریف نخواهد بود. یک مقام آگاه وزارت خارجه امریکا به این سایت گفته است که کاخ سفید احتمالا فرمان بعدی‌ای که صادر خواهد کرد، جلوگیری از صدور ویزای لازم برای ورود وزیر خارجه ایران به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در ماه سپتامبر در نشست آن مجمع خواهد بود. البته یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا این موضوع را انکار کرد و گفته امریکا به عنوان میزبان سازمان ملل متحد تعهدات خود را جدی می‌گیرد و به آن عمل می‌کند.

این سایت می‌نویسد تحریم ظریف تنها یک ماه پس از تحریم مقام‌های عالی و ارشد نظام سیاسی ایران از جمله رهبر ایران انجام شده است. با این حال، مشخص نیست که مقام‌های ایرانی چه میزان دارایی و پولی در سیستم مالی امریکا دارند.

"ووکس" در پایان می‌نویسد:"تمام این اقدامات در کنار یکدیگر نشان می‌دهند که امریکا به دنبال انعقاد توافق هسته‌ای تازه‌ای با ایران در سال اینده است".

هدف واقعی دولت ترامپ از تحریم ظریف چیست؟

شبکه خبری "الجزیره" نیز در گزارشی درباره تحریم ظریف می‌نویسد این اقدام امریکا در حالی صورت می‌گیرد که امریکا با تمدید معافیت همکاری هسته‌ای سایر کشورها با ایران در زمینه صلح آمیز و غیر نظامی موافقت کرده است.

این شبکه خبری می‌نویسد: "این تحریم در حالی صورت می‌گیرد که امریکا برای 90 روز دیگر به شرکت‌های خارجی امکان همکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران به شرط مشارکت در برنامه غیرنظامی آن کشور را داده است و آنان را از مجازات‌های تحریمی معاف کرده است. وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که این تمدید معافیت به حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران کمک می‌کند. با این حال، مقام‌های ایرانی از تحریم ظریف عصبانی هستند و سخنگوی وزارت خارجه ایران آن اقدام را اوج تناقض‌گویی و حماقت امریکا دانسته است".

"الجزیره" در ادامه می‌نویسد: "آخرین اقدام امریکا عیله ظریف نشان می‌دهد که امریکا نمی‌تواند نحوه عملکرد سیستم ایران را درک کند. این ایده که با تحریم وزیر امور خارجه زمینه گفت‌وگو با شخص اول نظام سیاسی ایران و اشخاص قدرتمندتر در درون سیستم فراهم می‌شود واقعا ایده‌ای پوچ و بی‌معناست. یک مقام کلیدی دولت امریکا می‌گوید که ترامپ راه را برای مذاکره با ایران باز گذاشته است اما از دید دولت امریکا ظریف تصمیم گیرنده‌ای کلیدی در درون ایران نیست. اقدام علیه ظریف از سوی امریکا اقدامی غیرمعمول است. این تحریم گامی دیگر در راستای فشار حداکثری دولت امریکا علیه ایران است".

در همین حال، "تریتا پارسی" بنیانگذار شورای ایرانی - امریکایی (نایاک) به "الجزیره" می‌گوید که تصمیم اخیر امریکا علیه ظریف امکان گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن را "بسیار بسیار دشوارتر" می‌سازد. او می‌گوید: "من فکر می‌کنم دولت ترامپ در مورد دیپلماسی و گفت‌وگو و اقداماتی که به خیال خود برای بسترسازی آن انجام می‌دهد کاملا در اشتباه است. اگر دیپلمات ارشد طرف مقابل را تحریم کنید این نشان می‌دهد که شما تمایلی به دیپلماسی ندارید. اگر امریکا و ایران نتوانند با یکدیگر صحبت کنند این احتمال تقابل نظامی را افزایش می‌دهد. این خواسته صریح "جان بولتون" مشاور امنیت ملی امریکا است. این تصور که فشار حداکثری، ایران را وادار به تسلیم می‌کند بارها و بارها ثابت شده که ایده‌ای اشتباه است. اگر امریکا انتظار انعطاف‌پذیری غیرمعمول را از ایران دارد ابتدا باید از خود انعطاف نشان دهد. اولین کاری که امریکا می‌تواند انجام دهد بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای با ایران است که پیشتر از آن خارج شده بود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
0
ظریف و روحانی هیچکاره هستن هم می دونن
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
2
0
ظریف به زبان امریکایی ها مسلط است .
انها نگران انتقال از تریبون های خود به افکار عمومی شهروندانشان هستند . مثل مفهوم تروربست اقتصادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
تعطیلات. شما هم مسافرت رفتی , این همه متخصص اماده پر کردن تعطیلات .
صفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
2
3
قلدری امریکا دردنیا امروز باعث خجالت متحدان اروپایی شده...بنظر میرسد که منطق ایران خیلی قوی است که سران بی خرد امریکا دست به انتحار سیاسی زدند.اونقدر دردنیا حقیر شدند که ازهرابزار بی اثری استفاده میکنند تاشاید نیم نگاهی ازاین طرف به انها شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
1
1
چرا آمریکا معافیت هسته ای ایران را سه ماه تمدید می کند ولی ظریف را تحریم می کند این بازی دیگر جواب نمی دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
1
2
احمدی نژاد رو بکنن وزیر امور خارجه، هم انگلیسیش الان بهتر شده و هم اینکه مشتاق مذاکره با آمریکاست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین