کد خبر: ۶۰۲۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
عضو شورای شهر تهران:

شهروندان باید از جزئیات نحوه اداره شهر در حوزه مالی مطلع شوند

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر گفت: حق شهروندان تهرانی است که از جزئیات نحوه اداره شهر به ویژه در حوزه مالی مطلع شوند؛ از همین رو است که گزارش تلفیق بودجه سال 93 توسط حسابرس شهرداری در دو جلسه در صحن شورا مطرح شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سید حسن رسولی (رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران) در رابطه با گزارش ارائه شده از سوی شهرداری درباره تلفیق بودجه سال 93  گفت: در ادوار گذشته گزارش‌های تلفیق بودجه سالیانه در جلسات غیرعلنی مطرح می‌‌شد، اما با توجه به راهبرد شفاف‌سازی در شورای پنجم اینگونه امور در جلسات علنی و با حضور خبرنگاران مطرح می‌شود.

وی افزود: حق شهروندان تهرانی است که از جزئیات نحوه اداره شهر به ویژه در حوزه مالی مطلع شوند. در نتیجه گزارش تلفیق بودجه سال 93 توسط حسابرس شهرداری در دو جلسه در صحن شورا مطرح شد.

رسولی با اشاره به اینکه محتوای بندهای این گزارش به دو بند قابل تفکیک است، تصریح کرد: برخی بندهای این گزارش مهم است و شامل تعهدات و حقوق مالی نسبتا مالی بالایی است که در سال مالی 93 توسط متولیان وقت برای شهر و شهرداری تهران ایجاد شده است. بخش دیگر، بندهایی با اهمیت کمتر است.

وی افزود: علاوه بر اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه که در واقع نقش پیش جلسه مجمع شهرداری را ایفا می‌کند،‌ این گزارش ارائه شد،‌ به شهرداری وقت بیشتری دادیم تا پاسخ تکمیل‌تری به این گزارش دهد و نظرات خود را مطرح کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر اظهار داشت: جمع‌بندی کمیسیون برنامه و بودجه مطرح می‌شود و اگر پیشنهاد کمیسیون بعد از طی مراحل دوگانه، طرح بندهای مهم توسط حسابرس و پاسخ شهرداری و سپس جمع ‌ندی کمیسیون مورد تایید اعضای شورای شهر قرار گیرد،‌ گزارش تلفیق مالی سال 93 شهرداری به تصویب شورای شهر می‌رسد،‌ در غیر اینصورت به شهرداری برگشت داده می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله در اختیار هیات رئیسه شورای شهر تهران است که درباره موارد تخلفی مهم به ویژه مواردی که ثابت شود در گزارشات تلفیق سال‌های بعد مورد رسیدگی قرار نگرفته است چه اقدامی صورت گیرد.

رسولی در ادامه با اشاره به اینکه گزارش تلفیق مربوط به ابتدای فروردین تا پایان اسفند است، خاطرنشان کرد: اما ممکن است برخی از بندهایی که حسابرس در گزارش تلفیق سال 93 اعلام کرده در گزارش تلفیق سال 94 مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: قطعا درباره آن دسته از تخلفات احتمالی که طی سال‌های بعد براساس گزارش حسابرسان رسمی سنواتی مورد بررسی قرار نگرفته باشد، ریاست شورا این اختیار را دارد که موارد تخلف را به مراجع ذی ربط ارجاع دهد.

رسولی با بیان اینکه گزارشات بودجه از جمله گزارش تفریق بودجه و گزارش تلفیق از مهمترین ابزارهای نظارتی شورای شهر است، افزود: از طریق این گزارش مردم به ویژه کارشناسان ذی ربط می توانند در جریان سیر اقدامات مالی شهرداری در سال قرار گیرند.

وی درباره پاسخ شهرداری به ایرادات وارد شده از سوی کمیته بودجه ونظارت به این گزارش گفت: هفتاد درصد پاسخ های شهرداری قانع کننده نبود.

رسولی در ادامه بر لزوم ارائه گزارشات مالی سال‌های مختلف در طول هم تاکید کرد و گفت:‌ ممکن است در سنوات بعدی نسبت به بندهای مختلف گزارش تغییر و تحولات مثبت و منفی صورت گرفته،‌ در نتیجه شهرداری باید نسبت به ارائه به موقع و پیوسته این گزارشات اقدام کند. با گزارش تلفیق بودجه یک سال نه می توان اظهارنظر کلی کرد و نه اظهار نظر موردی و در حقیقت یک روزنه ورود برای یک استدلال صحیح است.

وی درباره این نکته که بررسی گزارش در صحن شورا نظم خاصی ندارد و گفته می شود اعضا نسبت به واکنش شهردار اسبق نگرانی هایی دارند که باعث می شود در مواجهه با این گزارش با احتیاط برخورد کنند، گفت: اگر با یک نگاه حرفه ای به آن دقت شود این برداشت استنباط نمی شود. امر حسابرسی یک امر فنی و تخصصی است و ادبیات خاص خود را دارد. به علاوه قوانین بالادستی نیز فرایندها، الزامات، قواعد و مسئولیت های هر کدام از بخش های سه گانه موثر در رسیدگی به صورت های تلفیقی سال 93 را تعیین کرده است.

رسولی تصریح کرد: برخلاف آنچه که می گویند حسابرسی با سرگردانی مواجه است، این مساله مطرح نیست. فرایند بررسی، به دلیل اینکه گزارش مالی بحث گسترده و بسیار مهمی است، طولانی شده است و بندهایی که مورد ایراد حسابرس قرار گرفته بود، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ محتوایی، بندهای اساسی بود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تاکید کرد: در جلسه بعدی شورای شهر گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ارائه خواهد شد و در نهایت رای گیری از اعضا نسبت به جمع بندی گزارش حسابرس مبنی بر اینکه این گزارش تلفیق بودجه سال 93 شهرداری، به صورت مشروط پذیرفته شده است یا خیر اعلام می شود.

وی افزود: با جلسه هفته آینده سه جلسه کامل را به این موضوع اختصاص خواهیم داد که در مقایسه با سایر طرح ها و لوایح این میزان وقت منحصر به فرد است، که به دلیل اهمیت، حجم و گستردگی آن است. این گزارش در جلسه آینده تعیین تکلیف می شود و اگر اعضای شورا رای دهند کلیات این گزارش پذیرفته می شود، به علاوه موارد استثنا و مشروط را که پاسخ شهرداری نسبت به آن اعلام شده با نظر تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه قرائت و مورد رای گذاشته می شود. این فرایند نه یک بلاتکلیفی است و نه یک رودربایستی، فکر می کنم اگر رویکرد منتقدین به این مساله فنی و تخصصی باشد، استنباط از فرایند بررسی این گزارش حرفه ای خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این مساله را باید بگذاریم در رای گیری مشخص شود، هنوز که اعضای شورا اظهارنظری نکرده اند و قصاص قبل از جنایت نمی شود کرد. شورا در حال استماع گزارش است و در این مرحله که نمی تواند تصمیم نهایی بگیرد. این گزارش به اعضای شورای شهر اطلاعات کامل می‌دهد تا رای خود را تعیین کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین