کد خبر: ۶۰۳۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

شهر گلیم های نقش برجسته ایران کجاست؟

گلیم نقش برجسته مهم ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی ایلام است و با توجه به شاخص هایی از جمله پیشینه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت، به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته معرفی شده است.
شهر گلیم های نقش برجسته ایران کجاست؟
آفتاب‌‌نیوز :

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از فروش انواع صنایع دستی به ارزش بیش از 10 میلیارد ریال در استان در سه ماهه اول امسال خبر داد.

عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: عمده ترین و پرطرفدارترین محصول، گلیم نقش برجسته بوده که در مناسبت های مختلف مانند ایام نوروز، فروش آن رونق بیشتری می گیرد.

وی با بیان اینکه این آمار از عملکرد فروشگاه های صنایع دستی استان احصا شده، تصریح کرد: هم اکنون 120 کارگاه صنایع دستی در استان وجود داشته که در 33 رشته فعالیت دارند.

شنبه زاده، تعداد صنعتگران دارای پروانه تولید را 9700 نفر در سطح استان اعلام کرد و گفت: معرق، جاجیم، کارهای سفال، چوب، گیوه بافی، سیاه چادر و لباس محلی از عمده صنایع دستی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام بازارچه های ثابت صنایع دستی، برپایی نمایشگاه در نوروزگاه ها در روزهای آغازین سال و برپایی نمایشگاه در ورودی جاذبه های تاریخی را فرصت های خوبی برای رونق بخشیدن به کسب و کار فعالان این عرصه عنوان کرد.

این هنر صنعت در سال 67 در ردیف فهرست آثار ملی کشور به شماره 42 به نام گلیم نقش برجسته استان ایلام به ثبت رسیده است.

گلیم نقش برجسته تلفیقی از گلیم ساده و گره قالی در متن است. در گذشته که فرشی وجود نداشت مردم از گلیم در خانه ها استفاده می کردند که همین عامل موجب رونق بافت گلیم در استان ایلام شده است.

گلیم نقش برجسته ایلام نسبت به دیگر مناطق کشور متفاوت است، چرا که بافنده ای به نام سحر چلانگر، ساکن روستای زنجیره در قسمتی از گلیم بافته خود موفق به اجرای نقشی برجسته با استفاده از گره قالی می شود که از آن پس زمینه ای برای رشد و ترویج گلیم نقش برجسته فراهم می آید.

حالا گلیم نقش برجسته در جای جای استان ایلام رواج یافته و بیش از چهار هزار نفر را در این صنعت دستی زیبا مشغول به کار کرده، هرچند صنعتگران این حرفه با مشکلات زیادی مواجه هستند، اما باعث شده نام و آوازه گلیم ایلام شهرت ملی و جهانی پیدا کند.

بانوان ایلامی از مادران خود بافت گلیم نقش برجسته را آموخته و این هنر زیبا را به ارث برده اند و بسیاری از بانوان ایلامی به راحتی با این هنر آشنا هستند.

عبدالمالک شنبه زاده، مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام پیش از این و در سال 97 گفته، گلیم نقش برجسته از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است که سالانه سه هزار متر از این نوع گلیم توسط بافندگان ایلامی تولید می شود.

اظهار داشت: در استان ایلام چهار هزار و 500 نفردر 52 کارگاه مشغول بافت گلیم نقش برجسته هستند. 50 درصد از افرادی که در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت هستند، در حوزه تولید گلیم نقش برجسته کار می کنند.

وی ادامه داده، اکنون گلیم نقش برجسته استان ایلام در 20 کشور دنیا به فروش می رسد، البته با ذکر این نکته که ارز آوری صنایع دستی استان طی یک سال گذشته 10 میلیون دلار بوده است. این محصول، هولوگرام ملی دریافت کرده و به عنوان سوغات و برند اختصاصی ایلام به عنوان استان ابداع کننده گلیم نقش برجسته ثبت شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین