کد خبر: ۶۰۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

7 روش برای پیشگیری از آب مروارید

ویتامین های A و C آنتی اکسیدان هایی قدرتمند هستند که به چشم ها در مبارزه با آسیب ناشی از حمله رادیکال های آزاد کمک می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

آب مروارید در نتیجه کدر شدن عدسی های چشم انسان رخ می دهد که به مشاهده هاله های نور اطراف چراغ ها و 7 روش برای پیشگیری از آب مرواریددشواری در دید در نور کم منجر شده و در نهایت تاری دید یا نابینایی کامل را به همراه دارد.

میلیون ها نفر در سراسر جهان به آب مروارید مبتلا هستند و خطر ابتلا به این شرایط با افزایش سن هرچه بیشتر افزایش می یابد.

در حال حاضر، تنها روش درمان موثر برای آب مروارید انجام عمل جراحی برای برداشتن عدسی کدر شده و جایگزینی آن با یک عدسی مصنوعی است. بر همین اساس، تمرکز بر پیشگیری از ابتلا به این شرایط برای حفظ سلامت بینایی اهمیت ویژه ای دارد.

علائم ابتلا به آب مروارید

برخی نشانه های هشدار دهنده می توانند به معنای ابتلای شما به آب مروارید باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر رنگ چشم ها - رنگ زرد یا قهوه ای در چشم های شما می تواند به واسطه توده های پروتئینی که عدسی چشم را کدر می کنند، شکل بگیرد.

حساسیت به نور - افزایش حساسیت به نور که از منابع مختلف مانند چراغ خودرو، خورشید یا لامپ ها ناشی می شوند، اغلب یکی از نخستین نشانه های ابتلا به آب مروارید است.

دید کدر - این شرایط به طور معمول در یک قسمت کوچک از چشم آغاز می شود و سپس پیشرفت کرده و کل عدسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تغییرات مکرر در نمره عینک یا لنز تجویزی - اگر به طور مکرر مجبور به تغییر در نمره عینک یا لنز تجویزی خود هستید، این می تواند نشانه ای از ابتلا به آب مروارید باشد.

مشکلاتی در دید در شب - از آنجایی که آب مروارید موجب بروز مشکلاتی در دید در نور کم می شود، مشاهده اطراف برای بیمار هنگام شب می تواند دشوار شود.

مشاهده رنگ های زرد یا محو - انباشت پروتئین در عدسی که در بیماری آب مروارید رخ می دهد می تواند به بروز مشکلاتی در تشخیص رنگ ها منجر شود.

روش های طبیعی برای پیشگیری از ابتلا به آب مروارید

پس از آشنایی با برخی نشانه های آب مروارید، در ادامه چند روش طبیعی برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به این شرایط معرفی شده اند.

مصرف مولتی ویتامین

مصرف روزانه مولتی ویتامین با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید پیوند خورده است. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مولتی ویتامین می تواند خطر ابتلا به برخی انواع آب مروارید را تا 36 درصد کاهش دهد. البته، پیش از استفاده از هر گونه مکمل غذایی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

مصرف بیل‌بری و ویتامین E

در یک مطالعه، ترکیبی از بیل‌بری یا بلوبری اروپایی و ویتامین E پیشرفت آب مروارید در 96 درصد از سوژه ها را متوقف کرد. دوز مصرفی در این مطالعه 180 میلی گرم بیل‌بری، به صورت استاندارد حاوی 25 درصد آنتوسیانوزیدها و 100 میلی گرم ویتامین E دو بار در روز و برای چهار ماه بود. البته، پیش از استفاده از هر گونه مکمل غذایی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

مصرف ویتامین های A و C

ویتامین های A و C آنتی اکسیدان هایی قدرتمند هستند که به چشم ها در مبارزه با آسیب ناشی از حمله رادیکال های آزاد کمک می کنند. این مساله ای مهم است زیرا آسیب رادیکال های آزاد می تواند به آب مروارید منجر شود. برای دریافت سطح مطلوب از این آنتی اکسیدان ها به منظور تقویت و حفظ سلامت چشم ها می توانید مصرف مکمل های حاوی این مواد مغذی را مد نظر قرار دهید. البته، پیش از استفاده از هر گونه مکمل غذایی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

مصرف لوتئین و زیزانتین

در یک مطالعه، احتمال ابتلا به آب مروراید در افرادی که بالاترین سطوح لوتئین و زیزانتین را مصرف می کردند، نصف آنهایی بود که کمترین میزان مصرف این مواد مغذی را داشتند. برای پیشگیری از ابتلا به آب مروراید می تواند مصرف 15 تا 20 میلی گرم لوتئین و 2 میلی گرم زیزانتین در روز را مد نظر قرار دهید. البته، پیش از استفاده از هر گونه مکمل غذایی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

همچنین، شما می توانید این مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. به طور خاص، اسفناج و کیل سطوح بالای لوتئین و زیزانتین را ارائه می کنند.

استفاده از عینک آفتابی

استفاده از عینک آفتابی یکی از روش های ساده و معمول برای پیشگیری از ابتلا به آب مروراید است. اما در شرایطی که باید از چشم های خود در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت کنید، نیازمند دریافت طول موج های طبیعی موجود در نور خورشید برای تغذیه چشم های خود با مواد مغذی نیز هستید.

زمانی که قرار است مدت زمان زیادی را در معرض نور خورشید بگذرانید یا زمانی که در نزدیکی آب حضور دارید و بازتاب نور خورشید می تواند به چشم ها آسیب برساند از عینک آفتابی استفاده کنید. در غیر این صورت، اجازه دهید چشم ها به میزان کافی نور خورشید مورد نیاز خود را دریافت کنند.

کنترل قند خون

سطوح بالای قند خون در بدن می تواند خطر ابتلا به آب مروراید را افزایش دهد. بر سطوح قند خون خود نظارت داشته باشید و مصرف کربوهیدرات ها و قندها را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشم و حفظ سلامت بینایی کاهش داده و ورزش بیشتر را در دستور کار خود قرار دهید.

ترک سیگار

سیگار ارتباطی مستقیم با ابتلا به آب مروارید دارد. خبر خوب این است که ترک این عادت مضر خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. پس ترک سیگار یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید برای محافظت از سلامت بینایی و به طور کلی سلامت بدن خود انجام دهید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین