کد خبر: ۶۰۳۰۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

درخواست رسمی اصلاح‌طلبان از شورای نگهبان: آماده مذاکره و گفت‌وشنود هستیم

جواد امام گفت: آقایان می‌فرمایند اگر دلایل ردصلاحیت‌ را اعلام کنیم اشاعه فحشا می‌شود. اگرحقوق افراد تضییع شد به کجا باید مراجعه کنند؟
درخواست رسمی اصلاح‌طلبان از شورای نگهبان: آماده مذاکره و گفت‌وشنود هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

جواد امام، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طرح مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان را تهدید تلقی کرده است و گفته بر اساس مر قانون عمل خواهد شد گفت: از نظر ما طرح این موضوع انتظار است، نه تهدید! انتظار مُر قانون است نه اعمال سلیقه! چون تاکنون شاهد این بودیم شورای نگهبان، در مورد افرادی که در انتخابات نامزد شدند و ثبت‌نام کردند، گفته ما فرصت کافی برای بررسی صلاحیت‌ها نداشتیم. بحث بر سر این موضوع است که آقایان می‌گویند ما باید صلاحیت‌ افراد را احراز کنیم، در صورتی‌که افراد دارای صلاحیت هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. نظر آقایان این است که افراد صلاحیت ندارند، ما باید صلاحیت‌شان را احراز کنیم. اختلاف در اینجاست. قانون مراجع چهارگانه‌ای را هم مشخص کرده که بر اساس استعلام از این مراجع چهارگانه اگر خلافش ثابت نشود افراد دارای صلاحیت هستند.

او ادامه داد: تاکنون شاهد این بودیم که در انتخابات افرادی به اتهام عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت شدند، ولی در انتخابات بعدی تایید شدند و حتی برخی الان در سمت‌های بالاتری قرار دارند. یا عده‌ دیگری صلاحیت‌شان برای مجلس رد شده اما خبرگان که وظایفی مهم‌تر از مجلس هم دارد، مورد تایید قرار گرفته‌اند، بحث ما این است.

امام گفت: آقایان می‌فرمایند اگر دلایل ردصلاحیت‌ را اعلام کنیم اشاعه فحشا می‌شود. اگرحقوق افراد تضییع شد به کجا باید مراجعه کنند؟ اگر افرادی که سابقه انقلابی بودن و دینداری در جامعه دارند و شناخته‌شده هستند و مقید و مومن به این موارد هم هستند براساس گزارش‌های محلی و یا به دلیل سلیقه‌های شخصی رد صلاحیت شدند و با آبرو و حیثیت خود و خانواده و مجموعه‌شان بازی شد، این اشاعه فحشا نیست؟ اینها چگونه باید از حقوق خودشان دفاع کنند؟

او همچنین گفت: اینکه می‌گویند شرط گذاشتند، بله شرطش این است که ما باید به اندازه کافی کاندیدا داشته باشیم تا بتوانیم متناسب هر حوزه انتخابی یک کاندیدا معرفی کنیم و بتوانیم وارد رقابت شویم. اگر ما کاندیدا نداشته باشیم و نتوانیم در انتخابات شرکت کنیم، این به نظر آقایان شرط باطل یا تهدید است؟ با این وضعیت مردم هم بالطبع در انتخاب‌شان محدود می‌شوند. این شرط غیرقانونی است یا تهدید محسوب می‌شود؟

او راه حل این موضوع را گفت‌وگو با شورای نگهبان معرفی کرد و گفت: به نظر می‌رسد اگر با هم به گفت‌وگوی بیشتر بپردازیم حتماً می‌توانیم بخشی از این سوءتفاهمات را برطرف کنیم.

او گفت: فرصت‌هایی که تاکنون از جریان اصلاحات سلب شده و محروم مانده بودند، احیا می‌شود. بررسی صلاحیت اعضای اصلاح‌طلبان در رقابت برابر با اصولگرایان نبود؛ اگر رقابت برابر باشد و قانون هم رعایت شود ما حتماً شرطی غیر از این نخواهیم داشت.

او درباره چهره‌هایی که با شورای نگهبان مذاکره کرده‌اند گفت: من قبلاً هم گفته‌ام که این کار شخصی انجام شده است. دیدارهایی با برخی چهره‌ها انجام شده که شورای نگهبان شخصاً دعوت کرده بودند.

جواد امام درباره درخواست رسمی اصلاح‌طلبان برای دیدار با اعضای شورای نگهبان و مذاکره با آنها گفت: ما الان رسماً اعلام می‌کنیم اگر آمادگی دارند حاضریم با اعضای محترم شورای نگهبان و حقوقدانان‌شان به اتفاق همه احزاب رسمی اصلاح‌طلب دیدار داشته باشیم.

او گفت: ما از اینکه شورای نگهبان یک جلسه رسمی بگذارد و از دبیران کل احزاب یا از نمایندگانشان هم دعوت کند استقبال می‌کنیم تا تمام این مباحثی را که یک‌طرفه گفته می‌شود در یک جلسه مشترک و یک گفت‌وشنود دوطرفه‌ انجام دهیم.

او در باره برنامه شورای سیاست‌گذاری و تشکیل کمیته برای مذاکره با شورای نگهبان گفت: شورای سیاست‌گذای کمیته تعاملی دارد و حتماً شورای سیاست‌گذای هم از این نشست‌ها استقبال می‌کند. این کمیته برای تعامل با مراجع رسمی و نظارتی و قانون‌گذار و اجرا تشکیل شده است.

او در پاسخ به این سوال که آقای کدخدایی گفتند اگر کسی از وضعیت پرونده‌اش نگرانی دارد ما پرونده را نشان می‌دهیم و حتی دوره‌هایی هم که شخصی کاندیدا شده و احیاناً صلاحیتش احراز نشده شورای نگهبان دلایل را به او ارائه می‌کند گفت: با توجه به اصل برائت در شرع و قوانین مربوطه و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اختلاف ما با اعضای محترم شورای نگهبان این است که آقایان مدعی‌اند افراد باید صلاحیت‌شان احراز شود، حال آنکه با توجه به اصل برائت باید مستند به قانون و از طریق مراجع چهارگانه اگر دلیلی بر عدم صلاحیت ارائه شد، صلاحیت افراد رد شود. نه نبود وقت کافی برای احراز صلاحیت یا تحقیقات محلی و گزارش‌ها و...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
0
دلتان خوش است اگر میخواستند به شما میدان بدهند که
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین