کد خبر: ۶۰۳۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

عمده‌ترین خطر تهدیدکننده مادران باردار چیست؟

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: غربالگری فشارخون پایه مناسبی برای شناسایی مادران باردار پرخطر است.
عمده‌ترین خطر تهدیدکننده مادران باردار چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمدرضا نیکبخت در کمیته ارتقاء سلامت مادران باردار تحت عنوان بررسی چالش‌های برنامه مادران، با تشریح جهات اهمیت، ضرورت و راهکارهای چگونگی شناسایی، کنترل و مراقبت بهداشتی و درمانی مادران باردار در دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: آمار مرگ‌ومیر مادران باردار در لرستان به‌واسطه‌ی تلاش‌های صورت گرفته شده در حوزه بهداشت و درمان بسیار پایین و قابل اعتنا است و باید با دقت عمل بیشتر، یعنی شناسایی، کنترل و مراقبت مادران باردار همواره مراقبین بهداشتی و ماماها ارتباط خود را با مادران باردار بالأخص مادران باردار پرخطر برقرار کنند و آنها را همواره در مراحل گوناگون مراقبت و کنترل به‌دقت زیر نظر داشته باشند.

وی افزود: جلوگیری از مرگ‌ومیر مادران باردار بسیار بااهمیت است و در این راستا نیز باید با شناسایی دقیق پرونده مادران باردار نسبت به زایمان طبیعی توجه وافر شود و مسیر سزارین‌های بی‌مورد را با همکاری معاونت درمان دانشگاه سد کنیم.

نیکبخت خاطرنشان کرد: غربالگری فشارخون که اخیراً در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد خود می‌تواند پایه مناسبی برای شناسایی مادران باردار پرخطر باشد، چرا که آمار و اسامی آنها در دسترس است و با آنها تماس گرفته شود و مراحل مراقبت کامل و کنترل انجام گیرد.

وی به روسای شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه تأکید کرد: حل‌وفصل مشکلات را باید با تدبیر و چاره‌اندیشی جلو برد و شرایط ظالمانه تحریم‌ها نباید بر نحوه مدیریت ما برای خدمت هرچه بیشتر به مردم تأثیری بگذارد.

در ادامه دکتر دریک معاون بهداشت دانشگاه نیز با تشریح آماری پروسه مرگ‌ومیر مادران از سال 90 تا 97 بیان کرد: عمده‌ترین خطر تهدیدکننده مادران باردار فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، خونریزی و دیابت بوده است که مراقبین بهداشتی و ماماها به‌صورت روتین توانسته‌اند این موارد را پیگیری و گزارش کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت مادران باردار را به‌صورت صددرصدی در حوزه شناسایی خود داریم و همواره مراقبت‌های فعال خود را افزایش داده‌ایم؛ در حال تکمیل چرخه این نوع فعالیت‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هستیم.

دریک تصریح کرد: تامین مکمل برای مادران باردار، انجام آزمایش‌های اولیه در راستای مراقبت و کنترل مدنظر ما بوده و هست و در این راه تلاش‌ها مثمر ثمر خود را ادامه خواهیم داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین