کد خبر: ۶۰۳۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸

دروغ‌هایی که ترامپ در سخنرانی اخیرش درباره ایران گفت

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی ۷۹ دقیقه‌ای که در شهر «سینسیاتی» در ایالت «اوهایو» برگزار شد بیش از ۲۰ دروغ مطرح کرد که دو مورد از آن به ایران مربوط می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نشان می‌دهد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی 79 دقیقه‌ای خود در شهر «سینسیاتی» در ایالت «اوهایو» که پنجشنبه برگزار شد بیش از 20 ادعای نادرست مطرح کرده است. برخی از این اشتباهات، فاحش بوده‌اند، برخی دیگر پیش‌پاافتاده‌اند و برخی هم ادعاهای نادرستی هستند که ترامپ بارها آنها را تکرار کرده است.

در زیر برخی از این ادعاها که جنبه بین‌المللی دارند و مربوط به مسائل داخلی آمریکا نمی‌شوند آورده شده‌اند. نگاهی به ادعاهای ترامپ و فاصله آنها با واقعیت، میزان اشراف او به وضعیت جاری کشورش و مسائل روز دنیا را نشان می‌دهد.

«سیستم لاتاری»

ترامپ گفت: «داریم نظام مهاجرت تصادفی و سیستم لاتاری را جایگزین می‌کنیم. سیستم لاتاری چیست؟ این شاهکار چاک شامر است: شما اسم‌ها را داخل یک سبد می‌ریزید؛ یعنی یک کشور خارجی می‌آید اسامی شهروندانش را داخل سبد می‌ریزد. از داخل سبد بخت‌آزمایی اسم‌هار ا بیرون می‌کشید. خب اجازه بدهید، ببینیم، این یکی قاتل است. این یکی از چهار بانک سرقت کرده...بهتر است اصلاً حرف نزنم.... این یکی را ببینید، یک قاتل دیگر. آقایون و خانوم‌ها، یک قاتل دیگر اسمش درآمد.»

راستی‌آزمایی- تقریباً همه حرف‌هایی که ترامپ اینجا زده نادرست و غیردقیق هستند. کشورهای دیگر اسم افراد را وارد سیستم لاتاری که توسط وزارت خارجه آمریکا اداره می‌شود نمی‌کنند، چه برسد به آنکه بخواهند شهروندان تبهکار و مجرم خودشان را وارد این سیستم بخت‌آزمایی کنند. افرادی که خودشان تصمیم به مهاجرت دارند در این سیستم شرکت می‌کنند.

انتخابات 2016

ترامپ معمولاً عادت دارد درباره همه دستاوردهای خودش، از جمله در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 اغراق کند. او در سخنرانی جدید گفت: «من این را همیشه می‌گویم: اتفاقی که در سال 2016 افتاد، هیچ وقت اتفاق نیفتاده است. هیچ وقت چنین تحرکی وجود نداشته. آنها هم تحرک‌هایی داشته‌اند ولی هیچ وقت... آنها در یک ایالت پیروز شدند، در یک ایالت عملکرد خوبی داشتند. ما 32 ایالت را بردیم، هیچ وقت چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.»

راستی‌آزمایی- این ادعای ترامپ نادرست است. او در 30 ایالت پیروز شد نه در 32 ایالت. ضمن اینکه این پیروزی از لحاظ تاریخی هم اهمیتی ندارد: ریچارد نیکسون در سال 1972 و رونالد ریگان در سال 1984 هر دو در 49 ایالت پیروز شدند. «جیمز مونرو» در انتخابات سال 1820 در همه ایالت‌ها پیروز شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره این ادعای ترامپ نوشته در 45 انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نامزد پیروز برنده سهم زیادی از آرا شده است.

راستی‌آزمایی- ترامپ درباره ایران به شعارها و مسائلی اعتقاد دارد که بارها رسانه‌ها نادرست بودن آن را گوشزد کرده‌اند، اما او هر بار آنها را تکرار می‌کند. ترامپ در سخنرانی پنجشنبه شب گفت: «برای محافظت از امنیت آمریکا من ایالات متحده را از توافق هسته‌ای وحشتناک ایران خارج کردم که یک توافق احمقانه هراس‌آور بود. به ایران 150 میلیارد دلار داریم. 1.8 میلیارد دلار هم پول نقد به آنها دادیم.»

ادعای ترامپ درباره اینکه آمریکا به موجب توافق هسته‌ای به ایران 150 میلیارد دلار داده ادعای نادرستی است که او تقریباً در هر سخنرانی درباره ایران اشاره‌ای به آن می‌کند. توافق هسته‌ای ایران، صرفاً به ایران اجازه دستیابی به ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های خودش را داد و اینطور نیست که آمریکا به موجب این توافق 150 میلیارد دلار به ایران داده باشد.

ترامپ درباره رقم دارایی‌های آزادشده ایران هم اغراق کرده است. سال 2015 جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که میزان دارایی‌های آزادشده ایران ذیل توافق هسته‌ای 56 میلیارد دلار بوده است. بیشترین برآوردها رقمی که ایران به آن دست یافته را 60 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

البته حرف ترامپ درباره 150 میلیارد دلار کاملاً من‌درآورد نیست، چون اوباما در مصاحبه‌ای در سال 2015 گفته بود که ایرانی‌ها 150 میلیارد دلار در خارج از کشور دارند که مصادره شده است.

رقم 1.8 میلیارد دلار که ترامپ به آن اشاره کرده هم خالی از اشکال نیست. اشاره ترامپ به توافق تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی است که در دی‌ماه سال 1394 انجام شد و به موجب آن در ازای زندانی چهار زندانی از ایران چند نفر از ایرانیان بازداشت‌شده در آمریکا آزاد شدند.

چند روز بعد از این توافق دولت آمریکا اعلام کرد با ایران بر سر حل و فصل یک دعوی حقوقی که مستلزم پرداخت 1.7 میلیارد دلار پول به ایران بود به توافق رسیده است.

ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود که در نهایت این دادگاه به نفع تهران رای داد.

«جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا روز 27 دی‌ماه سال 1394 اعلام کرد واشنگتن توافق کرده بدهی 400 میلیون دلاری به ایران را برای حل و فصل شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، تسویه کند.

«کری» در آن زمان گفت که کاخ سفید موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

مقارن بودن اعلام این توافق با تبادل زندانیان، طرح این شائبه را در محافل در آمریکا به همراه داشت که دولت اوباما توافق کرده این پول را بابت آزادی زندانیان به ایران بدهد.

ترامپ چندین بار با ربط دادن توافق تبادل زندانیان و رقم پرداختی به ایران بابت حل و فصل دعوی حقوقی از دولت اوباما انتقاد کرده است. او رقم پرداختی به ایران را گاه 1.7 میلیارد دلار و گاه 1.8 میلیارد دلار ذکر می‌کند. در این سخنرانی او به اشتباه مدعی شد 1.8 میلیارد دلار به ایران پرداخت شده است.

ترامپ در این سخنرانی همچنین یک بار دیگر ادعا کرد که «ایران الان بدجور دنبال مذاکره است.»

او قبلاً هم در سخنرانی‌هایش مدعی شده که ایرانی‌ها دنبال مذاکره با او هستند. ادعای ترامپ در حالی مطرح شده که ایران بارها درخواست‌ها و التماس‌های ترامپ برای مذاکره را رد کرده است. در تازه‌ترین شاهد درباره غیرواقعی بودن این حرف، روزنامه نیویورکر اخیراً گزارش داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین