کد خبر: ۶۰۳۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴

شیردهی مناسب سبب تکامل مغز کودکان می شود

رئیس انجمن پزشکان کودکان و مسئول کارگروه تکامل عصبی کودکان استان البرز گفت که شیوه شیردهی مناسب مادر به نوزاد سبب تکامل مغز وی خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد زنوزی روز شنبه در همایش روز جهانی تغذیه با شیر مادر که در باشگاه فرهنگی، ورزشی میلاد کرج برگزار شد، اظهار داشت: شیوه شیردهی مناسب و در آغوش گرفتن کودک توسط مادر موجب تکامل ۱۲جفت عصب مغز شامل زوج چشایی ، بینایی، بویایی و عصبی می شود.

وی ادامه داد: تماس کامل پوستی مادر با فرزند موجب پویایی و تغذیه ۱۲ زوج عصب های مغز شده که در نتیجه ریشه مغز و آینده کودک را تعیین خواهد کرد.

مسئول کارگروه تکامل عصبی کودکان البرز بیان داشت: سرنوشت کودکان در یک هزار روز اول زندگی تعیین می شود و توانایی ذهنی انسان ها در این مدت شکل می گیرد.

زنوزی با تاکید بر اینکه تمام تصمیم گیری های یک انسان توسط مغز وی انجام می شود، اظهار داشت: تا پنج سالگی مغز به لحاظ نرم و سخت افزاری شکل می گیرد و در این دوره است که مشخص می شود فرد چه توانایی هایی قرار است داشته باشد.

به گفته وی، همچنین عواطف و احساسات و برنامه زندگی کودکان و شکل گیری و هویت افراد در زیر پنج سالگی شکل خواهد گرفت.

رئیس انجمن پزشکان کودکان البرز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری کودکان در زمان جنینی، اظهارداشت: تعیین اسم هویت افراد را تعیین می کند و می بایست در زمان جنینی برای کودک اسم مناسب انتخاب کرد.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ ما پس از تولد برای کودک نامگذاری صورت می گیرد، گفت: نباید نامگذاری را به پس از تولد موکول کرد.

زنوزی ارتباط مستمر پدر در زمان جنینی با کودک را بسیار موثر در رشد ایده آل مغز وی دانست و افزود: ثابت شده کودکانی که در دوران جنینی علاوه بر شنیدن صدای مادر صدای پدر را نیز بشنوند و پدر با جنین ارتباط عاطفی داشته باشد نوزادی که به دنیا می آید به لحاظ هوش درجه بالاتری نسبت به سایر نوزادان خواهد داشت.

وی هزار روز اول زندگی کودکان را طلایی شمرد و گفت: این دوره از زندگی فرد قابل معامله و برگشت نیست و هیچ گاه نمی شود به آن دوره برگشت.

زنوزی دوره طلایی زندگی افراد را از بدو تشکیل نطفه تا پایان ۲ سالگی اعلام کرد و گفت: برای تکامل پیکره انسان و مغزاین دوره بسیار تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد که کودکانی که دوره طلایی مناسبی را طی کرده اند، پدر یا مادر خوب و یا اینکه پزشک یا معلم و یا هر شخصیتی می توانند داشته باشند.

در این همایش یک روزه حدود ۳۰۰ نفر از مادران به همراه همسران و کودکان و همچنین کارشناسان تغذیه حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین