کد خبر: ۶۰۳۲۷۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
مقام‌های اماراتی تاکید کرده‌اند که باید همکاری‌های مرزی و امنیتی با ایران تقویت شوند

تغییر موضع آشکار ابوظبی| دلیل چرخش امارات به سوی ایران چیست؟

اقدامات اخیر امارات با سیاستی که ابوظبی در اتحاد با عربستان علیه ایران در سال‌های گذشته دنبال کرده بود تفاوتی آشکار دارد. پیش از این ابوظبی ایران را تهدیدی برای منطقه قلمداد کرده بود.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- سایت "عربی 21" با اشاره به دو بار دیدار صورت گرفته اخیر میان اعضای هیئت‌های نظامی ایرانی و اماراتی اشاره می‌کند که این موضوع نشانه‌ای از تغییر موضع آشکار ابوظبی در رابطه با همسایه خود ایران است. این سایت می‌نویسد مقام‌های اماراتی تاکید کرده‌اند که باید همکاری‌های مرزی و امنیتی با ایران تقویت شوند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت با اشاره به امضای تفاهمنامه اخیر میان فرماندهان نظامی و گارد ساحلی امارات که از آن تحت عنوان ثمره "دیپلماسی مرزی" یاد شده است، می‌نویسد: "اقدامات اخیر امارات با سیاستی که ابوظبی در اتحاد با عربستان علیه ایران در سال‌های گذشته دنبال کرده بود تفاوتی آشکار دارد. پیش از این ابوظبی ایران را تهدیدی برای منطقه قلمداد کرده بود. در مواجهه با این تناقض چندین پرسش مطرح می‌شود: چه عواملی باعث تغییر موضع امارات برای نزدیکی به سوی تهران شده‌اند؟ آیا همکاری میان دو کشور محدود به مرزها و هماهنگی در این زمینه خاص است یا آغاز راهی گسترده‌ای برای همکاری‌های بیشتر در عرصه‌های دیگر میان آنان است؟

تغییر موضع آشکار ابوظبی| دلیل چرخش امارات به سوی ایران چیست؟

"علی بکیر" استاد روابط بین‌الملل می‌گوید: "روابط میان ایران و امارات اکنون نیز برقرار است و هرگز متوقف نشده بود. علیرغم تبلیغات ضدایرانی‌ای که امارات به راه‌انداخته بود؛ روابط وجود داشت. امارات بزرگترین شریک تجاری ایران در خلیج فارس است و تا همین اواخر بزرگترین شریک تجاری ایران پس از چین بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که امارات از نظر تجارت با تهران در سال 2017 میلادی در صدر فهرست کشورهای عربی قرار داشته است؛ تجارتی به ارزش 13 میلیارد دلار. دبی حدود 90 درصد از حجم کل تجارت را در اختیار دارد در حالی که صادرات ایران حدود پنج میلیارد دلار بوده است و در مقابل، صادرات امارات به ایران به ارزش هفت میلیارد دلار بوده است".

"بکیر" در ادامه می گوید: "اکنون دو طرف خواستار تعمیق روابط امنیتی هستند. ماهیت این تغییر ناشی از پیگیری منافع ملی از سوی ابوظبی است. امارات معتقد است که باید از منافع خود در داخل کشور، در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دفاع کند".

او در بیان دومین دلیل تمایل امارات برای نزدیکی به ایران می‌افزاید: "ترامپ اکنون آماده جنگ با ایران نیست به خصوص پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی او این موضوع را نشان داد. غرب آماده جنگ نیست. این موضوع پس از توقیف نفتکش بریتانیایی توسط ایران مشخص شد. امارات می‌داند که بزرگترین بازنده هرگونه گسترش تنش و منازعه نظامی خواهد بود".

او در بیان سومین دلیل می‌گوید: "داده‌های اقتصادی با داده‌های سیاسی و امنیتی همپوشانی دارند. امارات اکنون معتقد است که بهتر است از منافع خود حفاظت کند. این کشور به دلیل محاصره قطر و اقدامات‌اش در یمن پول زیادی را از دست داده است. از همین رو است که امارات نیروهای خود در یمن که پیش از این در درگیری پنج ساله علیه انصارالله حضور داشتند را عقب کشیده است".

"طلال اطریسی" از تحیلگران مسائل ایران معتقد است که تغییر موضع آشکار امارات در قبال ایران به دلیل اختلاف درونی در درون ساختار تصمیم‌گیری امارات درباره حضور آن کشور در جنگ علیه یمن است. او می‌افزاید: "دبی نگران است که جنگ به سرمایه‌های اقتصادی‌اش خسارت وارد کند. امارات محاسبه و ارزیابی را آغاز کرده و نگران اقداماتی چون بمبگذاری در درون دبی و ابوظبی است".

او اشاره می‌کند که ابوظبی بهترین راه را برای گفت‌وگو با ایران از طریق اخراج کردن نیروهایش از یمن انجام داد و نشان داد که تفاهم با ایران امکان‌پذیر است و اینکه در حال جدا کردن راه خود از راه تحریک‌آمیز مورد حمایت عربستان است. او البته اشاره می‌کند که امارات خواستار قطع رابطه و رویارویی با سعودی‌ها و امریکایی‌ها نیست بلکه در تلاش است تا راهی میانه همانند کویت را در قبال ایران پیدا کند؛ روابطی مبتنی بر اعتماد دو طرفه برای جلوگیری از بروز درگیری و تنش بیشتر در منطقه. او معتقد است که ادامه این روابط بستگی به میزان پیشرفت رفع منازعه در یمن دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
1
4
ابوظبی ستون پنجم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
0
به هر دلیلی باید استقبال کرد ما محکوم به زندگی با همسایگان هستیم هر دو بهم نیاز داریم در امادات هزاران ایرانی زندگی میکنند علی رغم تنش موجود مبادلات کالا از دو طرف ادامه دارد .
شاهد
|
Austria
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
1
0
پارسال هم همزمان با حج عربستان مثلا نرمش انجام داد .
....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
0
عقل تازه شروع به کار کرد.که عاقبت تکیه بر بعضیها ثمری ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین