کد خبر: ۶۰۳۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷

بالنهای جاسوسی پنتاگون؛ تهدید جدید علیه حریم شخصی آمریکایی‌ها

بعد از افشای جاسوسی از زندگی شخصی آمریکایی‌ها از طریق تلفنهای هوشمند و دستگاه‌های هوشمند خانگی، اکنون یک عامل جاسوسی جدید حریم شخصی آنها را تهدید می‌کند؛ بالنهای جاسوسی مجهز به دوربینهای پیشرفته که از ارتفاع بالا می‌توانند تصویر هر وسیله جنبنده‌ای را در یک ناحیه وسیع گرفته و ضبط کنند.
بالنهای جاسوسی پنتاگون؛ تهدید جدید علیه حریم شخصی آمریکایی‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه گاردین به نقل از اطلاعات موجود در اسناد مربوط به کمیسیون فدرال ارتباطات گزارش کرده، این بالنهای جاسوسی پیشرفته اخیرا بر فراز شش ایالت ناحیه غرب میانه آمریکا و به عنوان یکی از برنامه‌های پنتاگون آزمایش شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در این پروژه بالغ بر ۲۵ بالن مجهز به باتری های خورشیدی از نواحی روستایی داکوتای جنوبی رها شده و از آنجا به مقصد مرکز ایلینوی در فاصله ۴۰۲ کیلومتری حرکت کردند و در این مسیر بر فراز بخشهایی از مینه‌سوتا، آیووا، ویسکانسین و میسوری عبور کردند. این بالنها قادر به رسیدن به ارتفاع ۱۹۸۱۲ متری هستند.

کمیسیون فدرال ارتباطات دولت آمریکا به شرکت سی‌یرا نوادا که یک شرکت فعال در حوزه نظامی و هوا-فضا است مجوز داد تا از اواسط ژوئیه تا اول سپتامبر این بالنهای جاسوسی را تست کند. در اسناد مذکور نوشته شده‌ است: هدف از این تکنولوژی ایجاد یک سیستم تجسس مداوم به منظور تعیین مکان و مقابله با تهدیدات علیه امنیت داخلی و قاچاقچیان مواد مخدر است.

با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند که این سیستم همه نوع اطلاعاتی را احتمالا جمع‌آوری می‌کند. جی استنلی، یک تحلیلگر سازمان موسوم به اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا (ACLU) به گاردین اظهار کرد، این بالنها حتی در هنگام تست شدن اطلاعات زیادی درباره آمریکایی‌هایی که دارند به مقاصدشان اعم از کلیسا، مسجد، کلینیک آلزایمر و یا مکانهای دولتی میروند جمع‌آوری می‌کنند.

یک واحد نظامی در آمریکا به نام واحد "فرماندهی جنوبی آمریکا" پشتیبان اصلی این تستها بوده هر چند که جزئیات مربوط به اهداف نهایی این پروژه نامشخص است. واحد فرماندهی جنوبی مقرش در فلوریدا قرار داشته و از قوای متعلق به نیروهای زمینی، هوایی و دریایی و واحد تفنگداران دریایی و قوای دیگر برخوردار است. دامنه فعالیت این واحد ارتش آمریکا مربوط به حوزه کارائیب، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی بوده و در مسئولیتهایش نیز تعقیب و مقابله با محموله‌های مواد مخدر فرستاده شده به مقصد آمریکا، پاسخگویی به بلایای طبیعی، تامین امنیت دارایی های آمریکا در منطقه و حفاظت از کانال پاناما تعریف شده است.

گاردین نوشته است، واحد فرماندهی جنوبی از یک سری هواپیماهای سبک برای اجرای عملیاتهای جاسوسی استفاده می‌کند اما بالنها میتوانند گزینه‌ای ارزان تر نسبت به این هواپیماها باشند. بالنها میتوانند تا چند هفته یا چند ماه در هوا باقی بمانند و برعکس هواپیماهای مورد استفاده، نیاز به خدمه برای هدایت کردن ندارند چون محققان توانسته‌اند برای معلق نگه داشتن این بالنها نیروی بادهای استراتوسفر زمین را به کار بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین