کد خبر: ۶۰۳۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲

بازگشت به روستا از مهاجرت به شهر جلو زد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: آورده‌های آماری ما نشان می دهد که نرخ مهاجرت معکوس در کشور اتفاق می‌افتد و امروز نرخ بازگشت به روستا بیشتر از نرخ مهاجرت به شهرها است،
آفتاب‌‌نیوز :

محمد امید عصر دوشنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی که در دومین روز سفر به این استان در استانداری برگزار شد افزود: مهاجرت معکوس به روستاها جلو زده و در آمارهای آینده ما این موضوع خودش را نشان خواهد داد.

وی بیان کرد: آمارهای ما در سال ۹۷ کاملا این موضوع را نشان می‌دهد و شما در استان خودتان هم می‌توانید این موضوع را ببینید که حاصل اقدام بسیار خوب دولت در زمینه اشتغال است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نرخ بیکاری را در روستاهای کشور کاهش داده و سهم اشتغال روستایی را در سبد اشتغال کشور افزایش داده است به طوریکه سال گذشته ۲۵ درصد سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور افزایش یافت.

وی افزود: خراسان جنوبی از نظر کیفیت طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری را به خوبی اجرا کرده و در این زمینه خیلی موفق عمل کرده و از جمله استان‌های خوب ما در سطح کشور است.

امید با اشاره به اینکه نظام اسلامی در روستاها کارهای خوبی را در دهه‌های اخیر انجام داده است گفت: براساس آمارها در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم از وجود ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور بیش از ۹۰ درصد این روستاها از خدمت زیربنایی و زیرساختی بهره‌مند هستند.

وی بیان کرد: بیش از ۶۲ هزار آبادی و روستا در کشور داریم که تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور برق‌دار و حتی بیش از ۹۰ درصد روستاهای زیر ۲۰ خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: در زمینه گازرسانی حدود ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور گازرسانی شده و سال آینده موضوع گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمع خواهد شد.

امید افزود: در بسیاری از روستاهای کشور درخواست‌های روستاییان افزایش یافته است و اکنون درخواست‌هایی درخصوص اینترنت پرسرعت دارند.

وی گفت: در زمینه آبرسانی، ۸۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از آب آشامیدنی مطمئن برخوردار هستند و خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که در این زمینه مشکل دارد و باید همراهی کنیم تا مشکل حل شود و در دیدار فردا با معاون اول رئیس جمهوری موضوع کم آبی روستاهای خراسان جنوبی منتقل و بررسی خواهد شد.

امید ادامه داد: مراکزی آماری دنیا نیز اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمت رسانی به روستاها منصفانه عمل کرده است و علیرغم خدمات خوبی که در روستاها ارائه شد، متاسفانه شاهد هستیم که روستاها خالی می‌شود.

وی گفت: اشتغال روستاییان مکمل طرح‌های زیرساختی در روستاها انجام شد و سال ۹۶ با پیگیری دولت و ارائه لایحه به مجلس ۱.۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستاها مصوب شد که این رقم با تجمیع منابع بانکی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است و تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: توجه دولت دوازدهم به این موضوع جلب شد که اگر در روستاها به دنبال حرکت پایدار هستیم باید به اشتغال روستاییان توجه شود و احداث زیرساخت‌ها کفایت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: مدارس روستایی کشور که طی ۱۰ سال اخیر ساخته شده هم اکنون چهار هزار کلاس در روستاها خالی است.

وی عامل اصلی ماندگاری مردم در روستاها را کار و اشتغال دانست و گفت: منابع تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری توفیقات خوبی را برای روستاها کشور در پی داشته و اعتقاد ما این است که باید این منابع حداقل پنج ساله ادامه یابد.

امید گفت: امسال هم ماده قاعده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در مجلس تصویب شد و اصلاحاتی می‌خواهد که انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: قبل از اینکه موضوع تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری راه بیفتد در زمینه گردشگری در سال ۹۷ مجموع بوم‌گردی‌ها در کشور حدود ۲۵۰ مورد بود که امروز این تعداد به حدود ۲ هزار واحد افزایش یافته و نشان از این است که این منابع بسیار موثر بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری بسیار خوب کار کرده و رضایت مردم را در پی داشته که وظیفه ما است این صندوق را تقویت کنیم تا بتواند در استان‌هایی از جمله خراسان جنوبی نمود بیشتری داشته باشد.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای خراسان جنوبی

وی در این نشست اعلام کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه طرح‌های اقتصادی و اشتغال روستایی خراسان جنوبی اختصاص خواهیم داد و در بخش ارتقای زیرساخت‌های این استان نیز کمک خواهیم کرد و تلاش بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.

امید گفت: خراسان جنوبی، استانی پویا، سرزنده، پیگیر و بسیار خوب در زمینه بخش‌های توسعه ای است و این استان در مجموعه فعالیت‌های ما یکی از استان‌های هدف است.

وی با بیان اینکه بنا به درخواست استاندار خراسان جنوبی از محل منابع متمرکز در کشور کمک خواهیم کرد افزود: بخشی از اعتبارات را که مرکزی نگه داشته‌ایم بنا داریم در جهت طرح‌های بزرگ که ماهیت ملی و استانی دارند، هزینه کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: در زمینه واردات دام، طرح پرورش شتر، طرح گلخانه، طرح صنایع دستی می‌توانیم از محل این منابع مازاد بر اعتبارات استان کمک کنیم و مشکلی نداریم، خراسان جنوبی جزو استان‌های هدف این طرح است که همه باید کمک کنیم.

وی بیان کرد: کمیته امداد خراسان جنوبی از جمله استان‌های پیشتاز در زمینه اشتغال مددجویان است و خراسان جنوبی در زمینه فرش دستباف جزو استان‌های خیلی خوب کشور است که خرید تضمینی فرش این استان حرکت خیلی خوبی است.

امید با تشکر از تلاش‌های استاندار خراسان جنوبی گفت: استاندار خراسان جنوبی را در دولت به عنوان یک فرد خوش فکر، خلاق و پیگر و جدی در کار می‌شناسند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور روز گذشته (یکشنبه) وارد خراسان جنوبی شد و شرکت در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد استان، بازدید از روستاهای کم برخوردار شهرستان مرزی درمیان و حضور در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری از جمله برنامه های سفر امید به این استان بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین