کد خبر: ۶۰۳۶۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
گمانه‌زنی درباره چشم انداز روابط ایران و کشورهای عربی منطقه در رسانه های عرب زبان

پشت درهای بسته دربار ریاض چه خبر است؟| آیا امارات و عربستان به دنبال اتحاد با ایران هستند؟

سعودی‌ها و دوستان آن کشور در منطقه می‌خواهند جنگ در یمن را متوقف کنند و به وضعیت خصومت میان ایران و امریکا که به ضرر امنیت و ثبات منطقه است پایان دهند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- بخش عربی شبکه خبری "بی بی سی" در گزارشی اشاره می‌کند که سفر هیئتی از گارد ساحلی امارات در هفته گذشته به ایران باعث ایجاد اختلاف‌نظر میان صاحب‌نظران و کارشناسان عربی شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این شبکه خبری می‌نویسد: "امارات پیشتر گفته بود که این دیدار به عنوان مکمل جلسات دوره‌های قبلی بوده که توسط کمیته‌ای مشترک میان دو کشور درباره مسائل مرتبط با ماهی‌گیری در مرزهای دریایی دو کشور انجام شده است. اختلاف‌نظر میان صاحب‌نظران عرب این بود که عده‌ای معتقد بودند امارات رویکرد پشت کردن به عربستان و در پیش گرفتن منافع خود و نزدیکی به تهران را در پیش گرفته و برخی دیگر معتقد بودند که عربستان از تمام اقدامات امارات از پیش آگاه بوده است. رسانه‌های قطری و تحلیلگران آن عمدتا سفر هیئت اماراتی به ایران را آغاز تنش میان امارات و عربستان توصیف کرده‌اند.

پشت درهای بسته دربار ریاض چه خبر است؟| آیا امارات و عربستان به دنبال اتحاد با ایران هستند؟

"احمد علی" در روزنامه "الوطن" قطر درباره بازدید هیئت اماراتی از ایران نوشت که عربستان نمی‌تواند این موضع امارات را نادیده گیرد. در پشت درهای بسته در دربار ریاض، عربستان از جهش ناگهانی امارات و نزدیکی به ایران خرسند نیست و هنوز هم ایران را دشمن خود می داند".

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "در همین حال، "فوزی بن یونس بن حدید" در روزنامه "الرای" نوشت که امارات متحده عربی در تلاش برای حفاظت از منافع خود نزدیکی به ایران را یک ضرورت قلمداد می‌کند و معتقد است که این گامی مهم برای حفاظت از امنیت در کل منطقه است. او می‌افزاید: "برای امارات هیچ راه دیگری جز نزدیکی به ایران وجود نداشت چرا که ایران یک کشور قوی با اقتصاد، نیروهای نظامی و تاریخی قدرتمند است. در نتیجه، امارات خود را در برابر نیروهای نظامی ایران آسیب‌پذیر می‌داند. با تکان دادن یک قلم از سوی یک مقام ارشد ایرانی، امارات به لرزه در می‌آید و مقام‌های آن کشور از این موضوع به خوبی آگاه هستند".

این شبکه خبری می افزاید: "عبدالله العطیبی" در روزنامه‌‌ای اماراتی می‌نویسد که این تلاش‌های قطر برای فاصله انداختن و ایجاد اختلاف میان دو کشور عربستان و امارات است. او معتقد است که اتحاد میان عربستان و امارات با دیدار اخیر مقام‌های ایرانی و اماراتی بر سر ماهیگیری در آبهای خلیج فارس خدشه‌دار نخواهد شد. او طرح موضوع اختلاف میان عربستان و امارات را کار رسانه‌های قطر و اغراقی از سوی آنان دانست".

در همین راستا، "فرید احمد حسن" در روزنامه بحرینی "الوطن" می‌نویسد که دیدار اخیر مقام‌های اماراتی و ایرانی بدون رایزنی امارات با عربستان و بحرین ناممکن بود. او تا جایی پیش رفت که نوشت اکنون بحرین، عربستان و امارات یک کشور هستند. با این حال، سه نام مختلف دارند و منافع مشترکی با یکدیگر دارند.

شبکه خبری "بی بی سی" در ادامه اشاره می‌کند که تحلیلگران دیگری نیز معتقدند که عربستان به دنبال راه حلی صلح‌آمیز برای منطقه است. برای مثال، "خالد سلیمان" تحلیلگر عرب در این‌باره می‌گوید: "جنگ در یمن یک گزینه نبود. عربستان از دولت یمن در برابر انصارالله (حوثی‌ها) دفاع کرد تا از حاکمیت مشروع یمن حفاظت کرده باشد. عربستان سعودی قصد ایجاد مانع در برابر توقیف نفتکش‌ها از سوی ایران را دارد." به ادعای وی؛ "عربستان قصد جلوگیری از تهدید ایران که متوجه باب المندب و تنگه هرمز است را داشته است. سعودی‌ها و دوستان آن کشور در منطقه می‌خواهند جنگ در یمن را متوقف کنند و به وضعیت خصومت میان ایران و امریکا که به ضرر امنیت و ثبات منطقه است پایان دهند".

در همین حال، "ابراهیم السلیمان" با انتقاد از آنچه اقدامات غیراخلاقی ضدسعودی خوانده، می‌نویسد باید بسیار سریع در برابر "ویروس نفرت ژنتیکی" واکسینه شد. او با تشبیه ایران به "غول چراغ جادو" می‌نویسد آن طرفی که خواستار محافظت از اعراب در برابر غول چراغ جادوی ایرانی شده بود و سعودی‌ها را به سهل‌انگاری متهم می‌کرد حال خود به آغوش غول چراغ جادو بازگشته است.

شبکه خبری "الجزیره" عربی نیز در گزارشی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات می‌توانند دعوت "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران برای تشکیل گروهی که شامل ایران و عراق باشد را نیز بپذیرند و به صورت دسته جمعی حافظ امنیت و ثبات منطقه باشند؟ آیا سرخوردگی سعودی‌ها و اماراتی‌ها از سیاست‌های امریکا در قابل تهران منجر به ایجاد توافق دو کشور با تهران برای اتحاد با آن کشور و هماهنگی بیشتر و جلوگیری از تشدید تنش در منطقه خواهد شد؟

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "عبدالله باعبود" کارشناس مسائل خلیج فارس و خاورمیانه معتقد است که فراخوان ایران موضوع تازه‌ای نیست چرا که دولت عمان نیز در هفتاد سال گذشته خواستار تشکیل ائتلافی برای همین منظور شده و خواستار حضور کشورهای خلیج فارس، عراق، ایران و یمن در آن بود.

پشت درهای بسته دربار ریاض چه خبر است؟| آیا امارات و عربستان به دنبال اتحاد با ایران هستند؟

او می‌گوید: "با این حال، رویدادها و جهت‌گیری‌ها به شکل دیگری پیش رفت و در نهایت به تشکیل شورای همکاری خلیج فارس انجامید". باعبود معتقد است امنیت منطقه باید توسط کشورهای حوزه خلیج فارس برقرار شود نه توسط امریکا یا هر کشور دیگری".

این شبکه خبری عربی در ادامه می‌افزاید: "دعوت ایران از کشورهای منطقه در حالی صورت می‌گیرد که ایران پهپاد امریکایی را اخیرا ساقط کرد و روابط‌اش با بریتانیا بر سر توقیف نفتکش در آب‌های خلیج فارس دچار تنش شده است. به نظر می‌رسد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس میان انتخاب واشنگتن یا تهران برای تضمین امنیت منطقه سردرگم هستند. به نظر می‌رسد کشورهای حوزه خلیج فارس دچار اضطراب زیادی هستند. آنان معتقدند که ترامپ در رویارویی و سیاست تقابل با تهران با نفی گزینه حمله مستقیم نظامی شکست خورده است. عربستان و امارات با نگرانی مسائل را رصد می‌کنند و می‌بینند که قدرت‌های بزرگ جهانی تمایلی به پیوستن به ائتلاف مدنظر ترامپ برای مقابله با ایران در تنگه هرمز ندارند. از سوی دیگر، امارات و عربستان کماکان با دیده شک و تردید به فراخوان ایران نگاه می‌کنند و به آن کشور اعتماد ندارند. اگرچه "باعبود" نگرانی کشورهای عربی درباره ایران را قابل درک می‌داند و می‌پذیرد که تهران دست بالا را در منطقه دارد اما می‌گوید کشورهای عرب خود مقصر ایجاد این وضعیت هستند و اکنون باید خواستار تشکیل اتحاد همه کشورهای منطقه برای محافظت از منطقه شوند. او معتقد است که واشنگتن در تشکیل ائتلاف نظامی برای حفاظت از آب های منطقه موفقیتی نخواهد داشت".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
7
5
سال پیش هم همزمان با حج سیاست عربستان نرم شد .فریب,نخورید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین