کد خبر: ۶۰۳۷۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

افزایش خطر نژادپرستان و سفیدبرتر پنداران در آمریکای ترامپ

روزنامه آمریکایی در گزارشی با استناد به اظهارات مقام‌ها و تحلیلگران این کشور، درباره افزایش حملات مرگبار راست افراطی و سفیدبرترپندارها در دوره «دونالد ترامپ» هشدار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به حملات مرگبار اخیر در دو شهر آمریکا و دست داشتن راست افراطی در این حملات، گزارشی درباره بی‌توجهی دولت آمریکا به ویژه در دوره «دونالد ترامپ» به خطر نژادپرستان و سفیدبرتر پنداران منتشر کرده است.

در ابتدای یادداشت «واشنگتن پست» آمده است: «ایالات متحده با بهره‌گیری از زرادخانه حیرت‌آور نیروهای مسلح، پهپادها، نهادهای اطلاعاتی و همچنین استفاده از نیروهای داخلی گسترده خودش به مهار تهدید تروریسم اسلامگرا ادامه می‌دهد؛ تهدیدی که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و بسیج این کشور برای مقابله با آن جان حدود ۱۰۰ نفر را در خاک آمریکا گرفته است اما در برابر تهدید فزاینده راست افراطی چنین ترکیبی از قدرت ملی برای مقابله با آن مورد استفاده قرار نگرفته است. راست افراطی ترکیبی از ایدئولوژی‌های منفک از هم اما مرگباری است که طرفدارانش تقریبا به اندازه مجموع تعداد افرادی که در دوره پسا ۱۱ سپتامبر توسط طرفداران القاعده و داعش آدم کشته‌اند».

از نظر این رسانه، مقام‌ها و کارشناسان آمریکایی بیش از پیش درباره عدم توجه به تهدید راست افراطی در این کشور و اختصاص منابع لازم برای مقابله با آن ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند.

طبق این گزارش، به دنبال دو حمله مرگبار اخیر در «ال‌پاسو» ایالت تگزاس و «دیتون» ایالت اوهایو تعدادی از مقام‌های ارشد سابق نهادهای مقابله با تروریسم در آمریکا بیانیه‌ای مشترک منتشر کرده و خواستار مقابله با این «حملات تروریستی داخلی» شدند و همچنین تاکید کردند که باید به اندازه مقابله با تروریسم بین‌المللی به حملات راست افراطی هم اولویت داده شود.


قربانیان تیراندازی در ال‌پاسو

 

واشنگتن پست می‌نویسد: «۲۲ نفر روز شنبه در ال‌پاسو کشته شدند و مقام‌ها گفتند که ضارب یک بیانیه‌ آنلاین نژادپرستانه منتشر کرده بود. طی سال گذشته حداقل ۵ حمله مرگبار هدفمند به دلایل نژادی یا مذهبی از قبیل تیراندازی‌ها به کنیسه‌ها در سن دیگو و پیتسبورگ انجام شد».

در این گزارش به یافته‌های اندیشکده‌ «آمریکای نوین» اشاره شده و خبر داده که از سال ۲۰۰۲ تاکنون ۱۰۴ نفر در حملات مرتبط با تندروهای اسلامگرا کشته شده و ۱۰۹ تن در حملات دست راستی‌ها در آمریکا کشته شدند.

«لیسا موناکو» مشاور ضد تروریسم در دولت باراک اوباما به واشنگتن پست گفت: «حفاظت از مردم در برابر تهدید تروریسم، اصل حاکم بر سیاست ما بوده است و ما باید منابعمان و تمرکزمان را درباره این تهدید اولویت‌بندی کنیم».

واشنگتن پست سپس می‌نویسد: «اما در دوره ریاست جمهوری ترامپ، برعکس این روند اتفاق افتاده است. دولت او سال گذشته پُست سازمانی که موناکو قبلا در اختیار داشت را کاهش رتبه داد و از ان پس دیگر مشاور ضد تروریسم در کاخ سفید مستقیما به رئیس‌جمهور گزارش نمی‌دهد».

این روزنامه می‌افزاید: «دولت (ترامپ) همچنین برنامه‌ قبلی وزارت امنیت داخلی برای کار با مقام‌های مناطق و سازمان‌ها برای شناسایی افراد آسیب‌پذیر در برابر افراطگرایان اسلام گرا یا دست راستی‌ها را محدود یا لغو کرده است».

مقام‌های آمریکایی به واشنگتن پست گفتند، از نظر آنها مانع اصلی در برابر بسیج منابع به منظور مقابله با تهدید «سفیدبرترپنداری»، شاید مانع سیاسی است چرا که بخش اعظم ریاست جمهوری ترامپ با سیاست‌هایی تعریف شده که ابعاد ملی‌گرایی سفیدپوست در آنها به عینه دیده می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: «نشانه‌هایی درباره اینکه نهادهای امنیت ملی آمریکا تغییر توجهات به سمت تهدید رسات افراطی را شروع کرده‌اند، وجود دارد. کریستوفر ری مدیر اف‌بی‌آی اخیرا در یک جلسه شهادت داد که در ۹ ماه اخیر ۱۰۰ مورد بازداشت در مورد حملات تروریستی داخلی صورت گرفته که بخش اعظم آنها موارد ناشی از خشونت برتری نژاد سفید پوست بوده است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین