کد خبر: ۶۰۳۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
دولت می‌تواند هر زمان که نیاز باشد و خود تشخیص دهد به مجلس گزارش ارائه کند

جهانگیری: اختیارات و روابطم با روحانی خوب است| اختصاص محل‌های مناسب زنان در ورزشگاه‌ها

معاون اول رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران وضعیت دولت را خوب خواند و گفت: اختیارات من خوب است و روابط خوبی با آقای روحانی دارم.
آفتاب‌‌نیوز :

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهوری، در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت با اشاره به شرایط سیاسی داخلی و بین المللی، گفت: در این مقطع خاص فشارهای بین المللی شدید شده و باید با راهبرد مقاومت و انسجام داخلی از این فشارها عبور کنیم.

وی افزود: معنای انسجام داخلی هم این است که همه جریان ها و طیف های سیاسی فعال در فضای سیاسی کشور بتوانند فضای مناسبی برای حضور در انتخابات ببینند. دولت تلاش دارد که این فضا را فراهم کند و وزیر کشور هم جلسات خوبی با گروه ها داشته است و با دستگاه های دیگر از جمله شورای نگهبان رایزنی می کند و دیگر اعضای دولت هم برای ایجاد زمینه برگزاری انتخابات پرشور تلاش خواهند کرد.

جهانگیری: اختیاراتم «خوب» است و روابط خوبی با روحانی دارم/ اختصاص محل‌های مناسب زنان در ورزشگاه‌ها

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود از وضعیت دولت را خوب توصیف کرد و گفت: ممکن است اختلافات کارشناسی وجود داشته باشد اما من از اختیارات خودم راضی هستم. دولت از انسجام خوبی برخوردار است و رابطه ما با آقای دکتر روحانی در هیچ مقطعی «اخلالی» نبوده و الان هم نیست.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین راهبردهای دولت در سال ۹۸ در بخش سیاست داخلی، برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور گسترده مردم است. معنای انتخابات با حضور گسترده این است که باید زمینه رقابت برای حضور همه جریان‌های سیاسی به وجود آید و همه جریان‌ها نماینده ای میان کاندیداها داشته باشد، تلاش می‌کنیم چنین صحنه ای برای انتخابات رقم بخورد.

جهانگیری درباره اختلافات درخصوص ارائه گزارش دولت به مجلس گفت: کشور هنگام بروز اختلاف میان قوا راهکار دارد؛ مقام معظم رهبری بر اساس قانون اساسی هماهنگ کننده سه قوه هستند و هیاتی مشخص شده است که بررسی و اعلام نظر می‌کند. مشکلی وجود ندارد و هم نظر مجلس و هم دولت تامین شده است.

جهانگیری درباره رای هیات عالی حل اختلاف خاطرنشان کرد: مشکلی وجود ندارد و دولت می تواند هر زمان که نیاز باشد و خود تشخیص دهد به مجلس گزارش ارائه کند.

معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه‌ آیا دولت ملزم به ارائه گزارش به مجلس شده است، گفت: بر اساس قانون قوه ای نمی‌تواند قوه دیگر را ملزم به کاری کند اما دولت همواره به مجلس گزارش می‌دهد.

جهانگیری درباره انتقادات از افتتاح طرح های جدید با وجود طرح های نیمه تمام، گفت: افتتاح که موضوع بدی نیست و اشکالی ندارد و احتمالا از محل بودجه نیست. طرح های نیمه تمام طرح هایی هستند که به بودجه دولت متصل هستند اما بخش عمده ای از سرمایه گذاری در کشور از سوی نهادهای عمومی و شرکت های غیردولتی و بخش خصوصی هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های جدی کشور میزان سرمایه گذاری است که طی ۱۰ سال گذشته از رشد قابل قبولی برخودار نبوده و در بیشتر سال‌های دهه اخیر منفی بوده و در برخی سال هایی که مثبت شد، کمرنگ بوده است.

وی ادامه داد: آینده کشور به حجم سرمایه گذاری بستگی دارد و باید فضایی به وجود آوریم که بخش خصوصی، نهادهای عمومی و حتی دولت در بخش های زیربنایی بتوانند سرمایه گذاری کنند. باید از سرمایه و سرمایه گذار حمایت کرد و لذا این کلنگ زنی‌ها مثبت است و امیدوارم با همین اقدامات بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند.

جهانگیری درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها و نظر فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه گفت: دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. معاون اول رئیس جمهوری درباره اصلاح ساختار بودجه و تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه حرف بسیار دقیقی است و در بودجه، گیرهای جدی وجود دارد. بودجه طی سنوات گذشته با مشکلات عدیده روبرو شده و باید هم در زمینه منابع و هم مصارف اصلاحات جدی اتفاق بیفتد.

جهانگیری با اشاره به اینکه گفته می شود حدود یک‌هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد، افزود: کل کسری بودجه در بدترین حالت یک دهم این عدد نیست و این نشان می دهد که می‌توان با اصلاح ساختارها حتی کسری بودجه را هم از منابع کشور تامین کرد.

وی ادامه داد: این تصمیمات ساده نیستند و نمی‌توان در یک یا چند جلسه درباره آن ها تصمیم گیری کرد. جوانب متعددی دارد و آثار آن بر زندگی مردم، رشد اقتصادی، تورم و کار فعالان اقتصادی باید بررسی شود که زمانبر خواهد بود اما به دلیل دستور مقام معظم رهبری، در دستور کار قرار دارد و شورای عالی اقتصاد مقاومتی مصمم به تصمیم گیری است.

جهانگیری با اشاره به واقعیت وجود کسری بودجه گفت: با توجه به شرایط موجود امسال منابع و مصارف بودجه سازگار نیست، منابع کاهش پیدا کرده است که باید راهکاری پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در جلسه سال گذشته شورای عالی سه قوه وقتی برداشت از صندوق به ۳۲ درصد رسید؛ مصوبه ای ارائه شد که حدود پنج میلیارد دلار وصولی صندوق در سال ۹۶ به عنوان منابع صندوق هزینه نشود و برای شرایط سخت سال های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه امسال اجازه استفاده از صندوق توسعه ملی داده شده است، گفت: دولت تاکنون از آن استفاده نکرده و هم دولت و هم بانک مرکزی معتقد است نحوه استفاده از این منابع نباید به تورم دامن بزند و در این زمینه حساس است.

وی افزود: ما می‌توانیم اوراق اسلامی منتشر کنیم و از منابع مردم برای تامین کسری قرض بگیریم و این راهکارها در اختیار دولت قرار دارد و امیدوارم در زمان تصمیم‌گیری دغدغه امکان افزایش نقدینگی و تورم لحاظ شود که این اتفاق نیافتد.

جهانگیری درباره عملکرد دولت و تاثیر آن بر پایگاه رای جریان اصلاح‌طلب هم گفت: هر موضوعی را باید با توجه به شرایط بررسی کرد. گاهی تحلیل ها به گونه ای است که گویی ما شرایط عادی هستیم. درباره خود من برخی به سخنان سال ۹۵ و ۹۶ را مبنی بر تورم تک رقمی و رشد اقتصادی استناد می کنند، در حالی که این اتفاقات رخ داده است اما شرایط دیگری رخ داده است که به دلیل حساسیت دشمن نمی‌توان چندان آن را باز کرد و گفت که چه اتفاقی روی داد که ثبات و آرامش کشور متلاطم شد.

وی ادامه داد: استدلال های قوی در این زمینه وجود دارد که عمدتا مربوط به رعایت حال مردم و کشور در مقابل این جنگ اقتصادی است. عملکرد دولت انصافا خوب بوده است و حامیان دولت نباید به دلیل مشکلات موجود، کار و نقش خود را کم تاثیر بدانند.

جهانگیری تاکید کرد: دولت قادر است با برنامه ریزی شرایطی بهتر از شرایط امروز را هم برای بخش اقتصادی و هم سیاسی رقم زند.

معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره انتخابات و نقش عملکرد دولت در میزان جذب مردم به اصلاح طلبان و صندق های رای گفت: هر موضوعی را باید با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفتیم بررسی کنیم، گاهی اوقات موضوعات به گونه ای تحلیل می شود که گویا ما در شرایط عادی هستیم. شرایط ما شرایط متفاوتی است و ما راجع به آن موضوعات تحلیل می‌کنیم.

وی افزود: یکی از مواردی که راجع به من گفته می شود می‌آیند و برخی صحبت‌هایی که من در سال ۹۶ و ۹۵ داشتم می‌گویند که شما گفتید که تورم را تک رقمی کردیم و اقتصاد را راه می‌اندازیم؛ ما این کار را کردیم و تورم تک رقمی شد، اگر کسی تردید دارد بگوید که آن موقعی تورم دو رقمی بود و دلیل بیاورد.

جهانگیری ادامه داد: اینکه شرایط دیگری برای کشور رقم خورد نمی‌توانیم به دلیل حساسیت دشمن، خیلی آن را باز کنیم و چه اتفاقاتی افتاد که که ثبات و آرامشی که در اقتصاد کشور به وجود آمده بود، دچار تلاطم شد؛ استدلال های قوی در این باره وجود دارد که عمدتا مربوط به رعایت حال و زندگی مردم و رعایت حال کشور در مقابله با این جنگ اقتصادی است.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: اقدامات دولت انصافا خوب بوده و قابل دفاع است؛ حامیان دولت نباید به دلیل اینکه در جایی مشکلی می‌بینند و نقش خود را نسبت به کاری که انجام شده کم‌تاثیر بدانند؛ دولت قادر است امسال با برنامه‌ریزی شرایط بهتری را هم برای اقتصاد کشور و هم برای بخش سیاسی چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی کشور رقم بزند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آمریکایی‌ها با توجه به اقدامی که در تحریم دکتر ظریف انجام داده اند، می توانند اشکالی را در ورود سفر وزیر امور خارجه به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل به وجود آورند، گفت: آمریکایی ها کار عجیب و غریب انجام دادند و کار آنها دور از هرگونه عقلانیت و منطق بود؛ دکتر ظریف یک شخصیت بسیار فعال، دانشمند و تاثیر گذار در مسائل بین المللی است - به اعتراف همه از جمله به اعتراف آقای ترامپ -که در یکی از سخنرانی های خود گفت من در مذاکرات وقتی که تلویزیون دیدم وزیر امور خارجه ایران اینگونه با استدلال و قوی سخن می گوید، فهمیدم که نیروهای ما حریف وی نمی شوند یا اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ که از دکتر ظریف به عنوان یک شخصیت مودب، متین و با اخلاق نام بردند- چنین شخصیتی زبان گویای انقلاب و جمهوری اسلامی است.

جهانگیری ادامه داد: کسانی که دنبال گفت و گو با ایران هستند باید بدانند بالاخره مسیر گفت و گو با ایران وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه است؛ تحریم کردن دکتر ظریف کار عجیبی بود که دولت آمریکا انجام داد، به دلیل مسائل مختلفی که وجود دارد؛ نمی‌شود که حضور کشور قدرتمندی مثل ایران در سازمان ملل تضعیف شود و ایران اجازه نمی‌دهد که چنین اتفاقی بیفتد؛ آمریکایی‌ها مجبور هستند به صورت موردی موافقت کنند.

وی افزود: همین الان هم در خصوص سفر مقامات ما حضور در سازمان ملل روال کار آمریکایی‌ها به گونه ای نیست که در جای مشخصی ویزا صادر کنند؛ مراحلی طی میکنند که امیدواریم اخلالی در اعزام هیات‌های ما به ویژه وزیر امور خارجه به سازمان ملل به وجود نیاید؛ از آمریکایی‌ها هر رفتاری قابل پیش بینی است و احتمال دارد که چنین اتفاقی بیفتد.

معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات حوزه رسانه و پیگیری معاون اول رییس جمهور، نخست روز خبرنگار را تبریک گفت و اظهار کرد: انصافا بار مسئولیت بسیار مهمی به ویژه در مقطع فعلی و در حوزه اطلاع رسانی به جامعه و جهت دادن به افکار عمومی بر دوش شما است؛ افکار عمومی در کشور بسیار تعیین کننده است و مهم این است که میدان افکار عمومی میدان بحث، منطق، گفت و گو و استدلال است و میدان جنگ روانی و تخریب یکدیگر نیست و باید مسئولیت خود را به نحوی ایفا کنیم که افکار با عبور از مقطع فعلی به سمت خوبی پیش برود و نقش و رسالت خبرنگاران در اطلاع رسانی در این زمینه بسیار مهم است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: روزنامه ها با محدودیت های جدی روبرو هستند – مجله ای که من داشتم تعطیل شد-کاغذ گران شده است و ما تلاش کردیم این بار فشار از دوش مطبوعات به حداقل برسد و گفته شد که کاغذ مطبوعات و چاپ و نشر مانند کالاهای اساسی است و مانند آب و نان مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود؛ علی رغم اینکه عده زیادی از اقتصاددانان به استمرار شرایط فعلی به ارز ۴۲۰۰ تومان انتقاد دارند؛ برخی حرف ها هم دقیق است و من نمی خواهم بگویم که اشکالات مطرح شده وجود ندارد؛ در مقابل باید دید که برای زندگی و مشکلات مردم چه راهکار دیگری وجود دارد که آن مسیر بهتر از مسیر کنونی پاسخگوی شرایط باشد.

وی با بیان اینکه در ماه های اخیر چند جلسه راجع به مطبوعات برگزار کردم، ادامه داد: با توجه به گزارش های موجود، بخش زیادی از آن مشکلات دغدغه ها در حال برطرف شدن است، حتما در صورت لزوم باز هم جلسه برگزار می‌کنیم.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که اگر ما خبرنگاران نبودیم چه می شد، گفت: تصور نبود خبرنگار در یک جامعه رو به رشد و در حال توسعه و حتی جامعه توسعه یافته غیر ممکن است، چه رسد به اینکه خبرنگار نباشد، ما قدر برخی مشاغل، دستگاه ها و گروه ها را نمی دانیم؛ یکی از آن گروه ها که بی نام و نشان به معنای این عدم قدردانی دقیق، تلاش می‌کنند که هم مردم ر ا در صحنه نگه دارند و هم اطلاعات دولت را به مردم مشکلات مردم را به دولت انتقال دهند، خبرنگاران هستند؛ فرض را بر این بگذاریم که دولت نتواند صدای خود را به مردم انتقال دهد و مردم نتوانند در جریان مسائل مردم قرار گیرد، امکان تصمیم گیری صحیح از دولت سلب می‌شود.

وی در خصوص سوالی مبنی بر دعوت مکرون از رئیس جمهور روحانی برای شرکت در اجلاس «جی ۷» برای دیدار با ترامپ، گفت: این موضوع را باید از دفتر رئیس جمهور سوال کنید؛ آقای رئیس جمهور با آقای مکرون گفت و گو های متعدد داشته و دارند، به هر حال هم برای ما و هم دنیا امنیت خلیج فارس مهم بوده و البته این موضوع بیش از همه برای ما مهم است، ما محوری ترین مسئولیت خود را امنیت خلیج فارس می دانیم و این رسالت امروز ما نیست؛ تا تاریخ بوده، ایران بوده و ایران همواره امنیت خلیج فارس را تامین کرده و باز هم این امنیت را برقرار می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروز حضور دیگران در خلیج فارس موجب نا امنی در منطقه است، افزود: ایران این بخش را با اطمنیان و توانمندی نیروهای مسلح انجام می دهد؛ برجام مهم است و بخشی از گفت وگو در زمینه برجام است، برجام یک تجربه موفق برای حل مسائل پرچالش بین المللی بوده و همه می خواهند از این تجربه موفق حراست کنند و ما علاقه مند هستیم که از آن حفاظت شود، اما از همه جوانب برجام باید حفاظت شود؛ هم مسائل هسته ای ما آنگونه که در برجام آمده و هم مسائل اقتصادی ما باید آنگونه که در برجام دیده شده، باید حفاظت شود، مذاکرات عمدتا درباره این مسائل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین