کد خبر: ۶۰۳۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶

مرز سومار رسمی شد

فرماندار گیلانغرب گفت: با پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان و طبق مصوبه هیات وزیران ، بازارچه مرزی سومار برای مبادلات بازرگانی و تجاری و تردد مسافر رسمی شد.
مرز سومار رسمی شد
آفتاب‌‌نیوز :

کوروش محمودیان روز چهارشنبه افزود: سومار یکی از با اهمیت ترین مرزهای مهم جهت انجام مبادلات تجاری و بازرگانی با کشور عراق است به گونه ای که پارسال ۴۸ درصد مجموع صادرات استان کرمانشاه از این گذرگاه مرزی به عراق انجام شد.

وی اظهار داشت: رسمی شدن مرز سومار گام مهمی در توسعه و رشد و شکوفایی شهرستان گیلانغرب خواهد بود و می تواند باعث توسعه پایدار و راهی در جهت محرومیت زدایی منطقه باشد.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: هم اکنون مرز سومار ۴۰ هکتار وسعت دارد که متناسب با مرز رسمی زیرساخت های لازم در آن ایجاد می شود و به زودی گمرک در این مرز رسمی مستقر می شود.

محمودیان اضافه کرد: پارسال در مجموع از مرز سومار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار کالا با استفاده از۶۰ هزار کامیون به عراق صادر شد.

وی گفت: با توجه به رسمی شدن این مرز امید است در آینده ای نزدیک شاهد تردد مسافران و زائران عتبات عالیات از این مرز رسمی باشیم.

فرماندار گیلانغرب همچنین از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداثیک مجتمع رفاهی برای خدمات دهی به مسافران و فعالان در مرز با ۳۰ میلیارد تومان خبرداد و ادامه داد: همچنین برای احداث ۴۴ کیلومتر راه دسترسی سومار به زله زرد نیز ۱۶۷ میلیارد تومان اعتبارات ملی اختصاص یافته است و با عنایت استاندار کرمانشاه نیز علاوه بر این امسال ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این راه تخصیص یافت.

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است.

فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستاست.

در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین