کد خبر: ۶۰۳۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۸

برگزیدگان دهمین جشن مستقل معرفی شدند/«تشریح» جایزه‌ها را از آن خود کرد

دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران درحالی برگزار شد که فیلم کوتاه تشریح بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد.
برگزیدگان دهمین جشن مستقل معرفی شدند/«تشریح» جایزه‌ها را از آن خود کرد
آفتاب‌‌نیوز :

دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران به دبیری آرمین ایثاریان شامگاه ۱۶ مرداد ماه در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آرمین ایثاریان دبیر این دوره جشن گزارشی را درباره فعالیت‌هایشان ارائه کرد و گفت: در این دوره ۴۱۵ فیلم به دبیر خانه ارسال شد و از بین آنها ۳۸ فیلم توسط هیئت انتخاب برگزیده شدند و سپس حاصل این انتخاب‌ها امشب مشخص می‌شوند.

او افزود: این یک جشن مستقل صنفی هستند و برگزار کننده‌های آن شماها هستید. انجمن فیلم کوتاه اولین صنفی است که به صورت آکادمیک جشن خود را برگزار می‌کند.

سپس سعید پوراسماعیلی رییس هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران در سخنان کوتاهی ضمن تشکر و خوش‌آمدگویی، گفت: امیدوارم به فیلم کوتاه ارزش بیشتری گذاشته شود و برای سال‌های آینده شرایط بهتری داشته باشد.

در ادامه ویدئویی از معرفی ۵۶ داور آکادمی که مرحله اول انتخاب آثار را انجام دادند و ۱۶ نفر از چهره‌های سینمایی که به عنوان داوران مهمان، داوری مرحله نهایی را انجام دادند، پخش و سپس قطعه‌ای با ساز آکاردئون نواخته شد.

پیش از اهدای جوایز بخش‌های مختلف این جشن، مدیرعامل انجمن سینمای جوان به تمام برندگان یک میلیون تومان جایزه نقدی اهدا کنند.

اهدا جوایز:

همایون اسعدیان و نیما عباسپور جایزه بخش فیلمنامه را به سیاوش‌ شهابی برای فیلم تشریح اهدا کردند.

محمدرضا دلپاک و کاوه سجادی حسینی جایزه بهترین صداگذاری را به محمدمهدی جواهری‌زاده برای فیلم تشریح اهدا کردند.

دلپاک در این بخش از ناصر تقوایی یاد کرد و گفت: تقوایی معتقد است فیلم کوتاه مثل دوبیتی می‌ماند و فیلم بلند مثل رمان.

جواهری‌زاده پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: درخواست دارم که داوری و قضاوت صدابردار را هم مورد توجه قرار دهند.

سهراب خسروی و مستانه مهاجر جایزه بخش بهترین تدوینگر را به عماد خدابخش برای فیلم تشریح اهدا کردند.

محمود کلاری و اشکان اشکانی و علی لقمانی جایزه بخش بهترین فیلمبرداری را به فرید طهماسبی برای فیلم آیسان اهدا کردند.

علی لقمانی پس از اهدای این جایزه درباره فرید طهماسبی گفت: فرید جز معدود دانشجویانی بود که دغدغه داشت و با سماجت موارد مورد نیاز خود را دنبال میکرد. او ثابت کرد به جای آزمون و خطا اگر به شکل آکادمیک بیاموزیم موفق می‌شویم.

مسعود رایگان و مصطفی آل احمد، جایزه بخش بهترین بازیگری را به علی ثانی فر برای فیلم تشریح اهدا کردند.

او پس از دریافت نشان شایستگی این جشن از اتفاقی که برای محمد رسول اف رخ داده یاد کرد و هم چنین گفت: من هر بار با سیاوش شهابی کار کردم مسیر بازیگری من در فیلم کوتاه رشد خوبی پیدا کرد و راههای زیادی روی من باز شد.

بزرگداشت پرویز کیمیاوی

در این مراسم آیین اعطای نشان ایسفا به پرویز کیمیاوی با حضور اعضای هئیت مدیره انجمن سینمای جوان‌ برگزار شد و برادرزاده‌ این هنرمند به نیابت نشان ایسفا را دریافت کرد.

حمید جعفری نیز پیام‌ پرویز کیمیاوی را به علت آنکه این هنرمند در ایران زندگی نمی‌کند، به نیابت از او برای حضار قرائت کرد.

کیمیاوی‌ در بخشی از این پیام بیان کرد: امسال تولد ۸۰ سالگی من است و خوشحالم که جایزه ای را از دست شما هنرمندان جوان میگیرم. کاش نسل ما هم از فریدون رهنما، ساموئل خاچیکیان‌، ابراهیم گلستان، فرخ غفاری، و ... چنین تهدیدهایی انجام می‌داد.

او همچنین گفت: من همیشه در فیلمهایم مستقل بودم و در کمال آزادی فیلم می ساختم. وقتی اولین فیلم کوتاه را ساختم افرادی دریافتند سبک فیلمسازی من چگونه است. فریدون رهنما از چند فیلمساز خواست تا استان مورد علاقه شان را انتخاب کنند و من خراسان را انتخاب کردم تا مستندی راجع به آن بسازیم و تمام هزینه را پرداخت کرد و پس از آن فیلم کوتاه ساختیم و بعد از آن فیلم‌هایی مانند مغول‌ها ساخته شد.

مصطفی آل‌احمد در این بخش با انتقاد از اینکه چرا باید این هنرمند از ایران برود، بیان کرد: باید متاسف بود که جامعه ای بزرگان خودش را از دست بدهد. میخواهم از مدیران خواهش می‌کنم که به این فضای دوقطبی پایان دهید.

وحید موسائیان، امیرشهاب رضویان و مازیار میری جایزه بهترین کارگردانی را به سیاوش شهابی برای فیلم کوتاه تشریح تقدیم کردند.

امیرشهاب رضویان در سخنانی با اشاره به فوت سید کمال طباطبائی، درباره انجمن سینمای جوان، گفت: سال گذشته بحث تغییر در ساختار سینمای جوان مطرح بود اما از مدیران خواهش می‌کنم که لطفا دست به ساختار این انجمن نزنید و بگذارید به فعالیت خود همین گونه که هست ادامه دهد.

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما در سخنانی با اشاره به اینکه بچه‌های فیلم کوتاه بار آینده سینمای ایران را به دوش می‌کشند" بیان کرد: فکر نمیکنم گروهی وجود داشته باشند که با هم این تعداد قرار سینمایی بگذارند و به هر بهانه‌ای دور هم جمع میشویم. سینمای ایران یک افق مشترک دارد و آن هم ارتباط با مخاطب از هر مسیری است یعنی تفکیک آن به کوتاه و مستند و بلند درست نیست و همه با هم سینمای ایران را تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: در بین کاندیداها یک اتفاق خوب وجود داشت آن هم این بود که اسامی جوانانی را می‌دیدم که پدرانشان از همکاران ما بودند. خوشحالم این تداوم‌ به حوزه خانواده رسیده است و باید قدردان آن باشیم.

در آخرین بخش اهدا جوایز، منوچهر شاهسواری، مجید برزگر، مسعود امینی تیرانی، خسرو معصومی و سعید پوراسماعیلی جایزه بهترین فیلم را به سیاوش شهابی برای فیلم تشریح تعلق گرفت. همچنین لوح تقدیر این بخش به سوگل شهابی و مریم کوهکن اهدا شد.

در این آیبن که اجرای آن را سیاوش چراغی‌پور برعهده داشت، هنرمندان و مسئولانی‌ چون منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، شهاب رضویان، خسرو معصومی، مرتضی رزاق‌کریمی، رضا درمیشیان، محمود کلاری، روانبخش صادقی، محمد آفریده، جعفر صانعی مقدم، سید صادق موسوی، مسعود امینی تیرانی، مجید بزرگر، کاوه سجادی حسینی، مهدی قربان پور، محمد حمزه‌ای، محمدرضا دلپاک، امیر سحرخیز، مازیار میری، محمود غفاری، مسعود رایگان، علی قائم مقامی حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین