کد خبر: ۶۰۴۰۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

افزایش ظرفیت تهدید سلامت

با توجه به اینکه پزشکان با سلامت جامعه روبه رو بوده و اینکه هزینه تحصیلی آنان برای دولت، سرسام‌آور است و همچنین هیچ توجیه عقلانی و اقتصادی مبنی امکان ایجاد شغل برای پزشکان بیکار در آینده وجود ندارد، افزایش ظرفیت پزشکی، کاری عبث و به معنی واقعی کلمه خیانت به اموال عمومی و سلامت کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :

"براساس گزارش سایت باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از جمعیت جوان و بیکار امروز کشور همان افرادی هستند که در افزایش ظرفیت تهدید سلامتدهه ۸۰ با تشویق و اجبار خانواده‌های خود وارد بازار کار آزاد نشده و برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه‌ها شدند تا بلکه بتوانند شرایط کاری خوبی برای خود مهیا کنند، اما نه آنان و نه خانواده‌های آن‌ها فکر نمی‌کردند که روزی با سیاست‌های غلط دولت، کشور به جایی برسد که حتی مقاطع دکترا و مهندسان نیز گرفتار بیکاری شده و نتوانند وارد بازار کسب و کار شوند و سیل میلیونی جوانان تحصیل کرده مجبور شوند یا در خانه مانده و یا به مشاغل کاذب روی آورند."

یکی از مخاطبان آفتاب‌نیوز با ذکر این مقدمه، در مطلبی نوشته است:

سوال اول: برای تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی چقدر هزینه لازم است؟

سوال دوم: برای تحصیل در رشته‌های پزشکی چقدر هزینه لازم است؟

سوال سوم: آیا نمی دانید که از چند سال پیش ، تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی بدون کنکور بوده است؟

سوال چهارم: تفاوت هزینه ایجاد شغل برای یک پزشک و یک مهندس چقدر است؟

یک پزشک، باید چندین کادر درمانی، تخت‌های متعدد بیمارستانی و امکانات بسیار گران داشته باشد، اما یک مهندس اصولا چگونه شغلی می‌تواند داشته باشد و با چه هزینه‌ای قادر به اشتغال است؟

آیا وقت آن نرسیده که حداقل به گفته خود رجوع کنید؟

به چه قیمتی می‌خواهید ظرفیتهای پزشکی زیاد شود؟

این خیانت به جامعه و بیت المال است که بعد از صرف هزینه‌های میلیاردی برای تحصیل در رشته‌های سه گانه پزشکی ( پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی) فارغ التحصیل آن رشته‌ها بیکار باشند.

هر وقت که برای جمعیت عظیم مهندس، کار و شغل ایجاد کردید، برای پزشک بیکار هم می‌توانید شغل ایجاد کنید. صد البته وقتی هزینه لازم جهت ایجاد اشتغال برای مهندسین نباشد، به طریق اولا برای پزشکان امکان فراهم کردن تجهیزات محال خواهد بود.

آیا می‌دانید که هر سال حدودا 10 هزار نفر در سه رشته پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی، ظرفیت وجود دارد و این یعنی بر اساس همین ظرفیت پذیرش کنونی، هر سال حدود 333 پزشک و متخصص وارد هر استان کشور می‌شود؟ و همین ظرفیت، نیاز کمی کشور را حداقل تا 20 سال دیگر تامین خواهد کرد.

کلام آخر، با توجه به اینکه پزشکان با سلامت جامعه روبه رو بوده و اینکه هزینه تحصیلی آنان برای دولت، سرسام‌آور است و همچنین هیچ توجیه عقلانی و اقتصادی مبنی امکان ایجاد شغل برای پزشکان بیکار در آینده وجود ندارد، افزایش ظرفیت پزشکی، کاری عبث و به معنی واقعی کلمه خیانت به اموال عمومی و سلامت کشور است.

و اینکه وقتی فردی که نمی‌تواند در آزمون‌هایی که برای همه شرایط یکسان دارد، نمره بالا کسب کند، چطور می‌تواند جان و سلامت افراد را درآینده بر عهده بگیرد؟

در هر رشته‌ای الزاما باید نوابغ و البته کسانی که پشتکار بسیار دارند، حضور داشته باشند نه اینکه هر فردی که مثلا دوست داشته باشد در رشته‌ای درس بخواند، بدون هیچ فیلتری وارد آن حوزه خطیر شود.

ذکر این نکته لازم است که تاکید کنم کنکور برای همه یکسان است و وجود آن بسیار لازم و واجب است و هیچ تفاوتی بین کنکور و آزمون پذیرش ورودی هر دانشگاه که برخی پیشنهاد می‌کنند، وجود ندارد. بلکه کنکور بدون سوءاستفاده افراد بوده در حالی آزمون ورودی هر دانشگاه، قطعا محل ایجاد فساد و رانت است.

متاسفانه، اخیر برخی... که البته غیرپزشک هستند، با توجه به این حقیقت که همه این افراد در رقابت با غیرپزشکان در آزمون خطیر کنکور شکست خورده و خود را بازنده این میدان می‌بینند، اقدام به حسادت و کینه‌ورزی نموده و با خیال واهی خود قصد خدشه‌دار کردن آبروی پزشکان را دارند و عده‌ای از عوام جامعه نیز با آنان همصدا شده و اقدام به توهین و فحاشی به پزشکان کرده‌اند.

ضمن اعلام این خبر که برخی از همان دفاتر ... اعلام مخالفت کردند و امضای خود را پس گرفتند، در بررسی اجمالی از امضا کنندگان، دریافتیم که برخی از دانشکده‌های پزشکی (خوی، لارستان و مراغه)، اصلا رشته پزشکی را ندارند ولی متاسفانه برخی ...برای اینکه مثلا تعداد امضاکنندگان نامه کذبشان بالا رود، نام آنان را نیز آورده‌اند و این واقعا جای تاسف دارد ...

در انتها این موضوع را باید یادآور شویم که نمایندگان مجلس و مسئولین کشور بدانند که تمام شئونات زندگی آنان در رصد مردم قرار دارد و اگر احیانا آنان برای قبولی فرزندشان در کنکور و یا برای ایجاد مافیای کنکور و همکاری با آنان و سوءاستفاده از خانواده‌هایی که فرزندشان کنکور دارد و یا برای کسب سودهای هنگفت و یا برای کسب رأی در ایام نزدیک به انتخابات، خیال خام افزایش ظرفیت‌ها را در سر بپرورانند و یا عوام‌فریبی کنند، مردم جواب بی‌عدالتی‌های آنان و سوءاستفاده‌های آنان را خواهند داد.

از صدا و سیما و همه خبرگزاری‌ها واقعا می‌خواهیم که بر طبق اصول خبرنگاری و بر اساس اخلاق حرفه‌ای، مطالب منتقدین و مخالفین افزایش ظرفیت در رشته‌های پزشکی را منتشر کنند، نه اینکه فردی که اصولا هیچ تخصص و حرفه‌ای در حوزه سلامت ندارد، راجع به این موضوع اظهار نظر کند.

مشاهده شده است که برخی در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده‌اند اما در حوزه سلامت، اقدام به سخنرانی می‌کنند. این افراد بدانند که وقت " بزن در رو " تمام شده است. ابتدا عرض می‌کنیم که شما تا به حال آیا در مورد حوزه تحصیلی خودتان سخنرانی کرده‌اید؟ مگر شما با پول دولت علوم سیاسی نخوانده‌اید؟ به چه حقی در رشته غیرمرتبط فعالیت می‌کنید؟ فرق شما با کسی که در مدرسه، درس نخوانده چیست؟ این همه هزینه برای شما شد اما اکنون همه‌ی آن هزینه‌ها را ضایع می‌کنید ...

سخن آخر:

1- در حوزه سلامت مانند هر حوزه دیگر، فقط افراد متخصص و آشنا به آن حرفه، حق اظهار نظر دارند.

2- دولت و مجلس که هم اکنون توان تجهیز و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و سلامت را ندارد، چگونه می‌خواهد و اصولا چگونه می‌توانند بعد از ورود خیل عظیمی از تحصیلکردگان در این رشته، بار آنان را نیز به دوش بکشد؟

3- هر فرد باید بر اساس هوش، استعداد، همت و تلاش خود به درجات علمی برسد نه اینکه با واسطه پدرش که نماینده مجلس است در پزشکی قبول شود.

4- این حق هر فرد است که در هنگام بیماری به بهترین و ماهرترین پزشک مراجعه کند. آیا این افرادی که دنبال افزایش ظرفیت پزشکی هستند تا به حال عزیزان خود را نزد بهترین پزشک نبرده‌اند؟ حال که چنین است چگونه آنان می‌خواهند پزشکان بی سواد را روانه جامعه کنند؟ آنان به چه قیمیت می‌خواهند سلامت مردم را به خطر بیندازند؟ آنان در قبال این کار چه سودی را خواهند برد؟ آنان چرا اینگونه با مردم دشمنی می‌کنند؟

5- صدا و سیما و خبرگزاری‌ها، بر خلاف سلامت مردم رفتار نکنند و حقیقت موضوع را از زبان کارشناسان هرحوزه و به گونه‌ای تخصصی بازگو کنند و کارشناسان بی‌سواد در حوزه سلامت و خائن به سلامت مردم را به عنوان مهمان و مشاور در برنامه‌های خود نپذیرند. همانگونه که یک فروشنده لباس در حوزه موشک‌های فضایی، اصولا صلاحیت اظهار نظر ندارد، در حوزه سلامت هم همینطور است.

6- مسئولان آموزش و دبیران مناطق دهگانه کلان آمایشی وزارت بهداشت، شورای صنفی دندانپزشکی 38 دانشگاه علوم پزشکی و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان، اردبیل، شهرکرد، اهواز و ...، همگی در نامه‌های جداگانه مخالفت خود را با این طرح مخرب، ظالمانه و غیرکارشناسی افزایش ظرفیت‌ها اعلام کردند ولی متاسفانه این خبر آنان منعکس نشد در حالی که آن نامه که غیرپزشکان ...نوشتند، به سرعت در خبرگزاری‌ها بارگزاری شد. این همه حسادت و کینه‌ورزی نسبت به پزشکان چرا؟

7- برخی ادعا می‌کنند که پزشکان مالیات نمی‌دهند، به فرض که برخی این کار را انجام دهند، آیا برای افرادی که معاملات کلان ملکی، طلا، دلار، نفت و ... را انجام می‌دهند، چه مکانیسمی برای اخذ مالیات پیش‌بینی شده است؟ چرا اتحادیه املاک از سامانه‌ایی که کد رهگیری یکتا برای هر ملک ثبت می‌کند، استفاده نمی‌کند؟ جوابش کاملا واضح است. چون پزشکان به لطف خدا شخصیت و اعتبار خاصی در جامعه دارند و به حق و بدون رانت و سوءاستفاده، نان عقل و سواد خود را می‌خورند، بسیاری از افراد تاب دیدن آن را ندارند.

8- نحن نعوذ برب الفلق .... من شر حاسد اذا حسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
0
0
عالی بود . مرسی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین