کد خبر: ۶۰۴۲۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲

مافیای دارو و سکوت ۳۰ ساله

وزیر بهداشت می‌خواهد سنت جدیدی در حیاتی‌ترین زیرمجموعه وزارت بهداشت پایه‌گذاری کند؛ جدا کردن ردیف بودجه داروی دانشگاه‌ها از باقی اعتبارات سازمان غذا و دارو.
مافیای دارو و سکوت ۳۰ ساله
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی در طول ۷ ماه گذشته که بر مسند وزارت نشسته، دست به اقداماتی زده که در وزارت بهداشت سابقه نداشته؛ ایجاد قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی با وجود تشکیلات عریض سازمان غذا و دارو، عزل و نصب‌های متعدد معاونان و انتصاب مجدد معاونان عزل شده در پست‌های جدید. روز پنجشنبه هم در جمع معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، علت عزل دو رییس وقت سازمان غذا و دارو طی ۷ ماه وزارت را به نادیده گرفتن الزامات زمانبندی برای اجرای بایدهای تعیین شده ربط داد و در حالی که تلاش می‌کرد برای معاونان معزول خود برائت بخرد.

 سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز پنجشنبه به سوالاتی هم درباره تخلفات حوزه دارو پاسخ داد.

شما این چند وقت در مورد فساد در حوزه دارو صحبت کرده و چند هفته قبل هم این مساله را در فراکسیون ولایی‌های مجلس مطرح کردید، چرا باوجود آنکه به قول خودتان سابقه ۳۰ ساله در نظام سلامت دارید، برخلاف خیلی از مدیران‌مان که معمولا گزارش‌ها و هشدارهایی از تریبون رسانه می‌دهند، در این مدت این هشدارها را در مورد فساد در حوزه دارو مطرح نکردید؟

من این کار را بارها انجام دادم، منتها چون بنا بر این ندارم که در جمهوری اسلامی باعث تشتت و به‌هم ریختگی اذهان عمومی شوم، از مسیرهای مختلف، مستندات زیادی را به صورت کتبی و محرمانه و غیرمحرمانه پیگیری کردم و بعضا هم به‌سرانجام رسید. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم حرکت‌هایی را شروع و بسیاری از این مستندات را مدون کردم و البته مواردی هم از دسترس ما خارج بود. البته اشکال ما، اشکال ساختاری است و اشکال فردی نیست. ساختار ما به‌گونه‌ای بود که متاسفانه ردیابی همه موارد در این ساختار میسر نبود اما من از روزی که به وزارت بهداشت آمدم، در حال شفاف‌سازی این ساختار هستم و امیدوارم تا دو ماه آینده هیچ حرکت غیرشفاف در وزارت بهداشت، چه در حوزه غذا و دارو و چه در حوزه درمان، نداشته باشیم.

واقعا فکر می‌کنید، می‌توانید در مقابل مافیای دارو ایستادگی کنید؟

معتقدم که چون خداوند همواره حامی حق و حقیقت است، من برای چیزی به عنوان مافیا، هیچ اصالتی قائل نیستم. مافیا اگر شکل گرفته به دلیل بی‌عرضگی ماست. اگر بخش‌های متعددی که تابع شفافیت و پیگیر شفافیت هستند، چه در درون رسانه و چه در درون نظام، حرکت منسجم داشته باشند، من هیچ قدرتی به نام مافیا نمی‌شناسم و برایش اصالتی قائل نیستم و معتقدم این بحث را زیاد از حد بزرگ کردیم، در حالی که چیزی به نام مافیا اصالت ندارد.

وجود ندارد یا اصالت ندارد؟

اگر هم وجود دارد به دلیل این بوده ما که تابع شفافیت هستیم، همدیگر را به خوبی حمایت نکردیم. اگر ما که تابع شفافیت هستیم و نمی‌ترسیم و خدا را ناظر بر اعمال‌مان می‌دانیم و حامی حرکت‌های درست هستیم، با هم همدست و یکدل باشیم، اصالت آن‌طرف (سمت متخلف) به‌شدت آسیب‌پذیر است و حاکمیت آن اندیشه هم نمی‌تواند در جامعه رشد کند. معتقدم که تا امروز هم راه زیادی رفتیم و برای شفاف‌سازی، چه در سازمان غذا و دارو و چه در بقیه بخش‌های وزارت بهداشت، کار می‌کنیم. من از روزی که به وزارت بهداشت آمدم، شفاف‌سازی را شروع کردم و خوشبختانه راه زیادی رفته‌ایم و تا دو ماه آینده، هر حرکتی در وزارت بهداشت، در یک اتاق شیشه‌ای برای همه رسانه‌ها و مردم قابل رصد خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
AMIRALI
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
0
1
خداکنه بتونه کارمفیدش رابه انجام برسونه!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین