کد خبر: ۶۰۴۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
/سرمقاله- واشنگتن پست/

پایان داعش امری خیالی است؛ ترامپ و رقبای انتخاباتی‌اش واقع‌گرا باشند

تهدید همچنان در خاکستر سوزان جنگ سوریه و داعش موجود است و بهتر است رییس جمهور آمریکا و رقبای انتخاباتی او بر مبنای واقعیت جهان با آن برخورد کنند تا اینکه درگیر افکار آرزومندانه و خیالی باشند.
پایان داعش امری خیالی است؛ ترامپ و رقبای انتخاباتی‌اش واقع‌گرا باشند
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود بر لزوم جدی گرفتن تهدید داعش تاکید کرده و پایان یافتن مبارزه با این گروه تروریستی را امری خیالی توصیف کرده است. واشنگتن پست در این سرمقاله از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و حتی رقبای انتخاباتی دموکرات او که بر پایان جنگ تاکید دارند، خواسته که سیاست خارجی خود را بر مبنای حقایق و واقعیتهای موجود تعیین کنند.

این روزنامه نوشته است: "از جمله افکار خیالی ترامپ، اعلام پیروزی بر داعش را در نظر بگیرید. او در اعلام این خبر گفت: ما عملکردی عالی داشتیم. ما ۱۰۰ درصد خلافت داعش را در دست داریم و سریعا از سوریه خارج می‌شویم. خیلی زود سوریه را ترک خواهیم کرد. بگذارید خودشان مشکلاتشان را حل کنند. سوریه در کنار ایران، در کنار روسیه، در کنار عراق، در کنار ترکیه می‌تواند مشکلات خود را حل کند. ما ۷۰۰۰ مایل از آن‌جا فاصله داریم.

هرج‌ و مرج حاصل از اعلام ناگهانی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از سوی ترامپ را نیز در نظر داشته باشید که منجر به استعفای جیم ماتیس، وزیر دفاع وقت شد. ترامپ در ویدئویی در توییتر اظهار کرد: علیه داعش پیروز شدیم. پسران ما، زنان جوان ما، مردان ما، همه‌شان بازمی‌گردند، و "حالا" باز می‌گردند. ما پیروز شدیم و این همان چیزی است که می‌خواهیم (با اشاره به سمت بالا به نشانه سربازانی که در جنگ کشته شده‌اند) و می‌خواهند.

حالا نتیجه گزارش بازرس کل به کنگره درباره کمپین نظامی آمریکا علیه داعش را در نظر بگیرید. گلن ای. فاین، بازرس کل وزارت دفاع گزارش کرد که با وجود اینکه داعش سرزمین‌های تحت تسلطش را از دست داده، از ماه آوریل تا ژوئن "در سوریه در حال احیا" بوده و "در عراق توانایی‌های شبه‌نظامیانش را ارتقا داده است". این گزارش به اطلاعات ارائه شده از سوی فرماندهان ارتش آمریکا اشاره می‌کند که گفته‌اند، داعش تا حدودی در حال بازگشت است زیرا "نیروهای امنیتی عراق و نیروهای دموکرات تحت حمایت آمریکا در سوریه نمی‌توانند عملیات بلند مدت علیه شبه نظامیان داعش را ادامه دهند".

داعش به صورت زیرزمینی فعالیت کرده، ۱۴ تا ۱۸ هزار عضو خود را حفظ کرده، "احتمالا شبکه مالی خود را دوباره" در عراق و سوریه ایجاد می‌کند، "اقدام جهانی گسترده خود را در رسانه‌های اجتماعی برای استخدام نیروها ادامه می‌دهد" و حملاتی نامتقارن را با استفاده از شبکه‌ای "باثبات‌تر" برای فرماندهی و کنترل و لجستیک انجام داده است.

رهبران نظامی معتقدند آمریکا درست در زمانی در حال خروج از سوریه است که متحدان کمک بیشتری در زمینه آموزش، تجهیزات و اطلاعات نیاز دارند. خروج نیروها توانایی آمریکا را برای حفظ امنیت و نظارت بر اردوگاه آوارگان "الحول" در شمال سوریه تضعیف می‌کند؛ جایی که هزاران تن از خانواده‌های داعشی در آن ساکن هستند. این اردوگاه منبع اصلی استخدام نیرو برای این گروه است و فرماندهان آمریکایی می‌گویند، داعش از کاهش نیروها برای جذب اعضای جدید سوء استفاده می‌کند.

برخی نامزدهای دموکرات در مباحثات اخیر ریاست جمهوری متعهد شده‌اند که از این "جنگ بی‌پایان" خارج شوند. درست است که رای‌دهندگان از جنگ افغانستان و عراق خسته‌اند اما خروج باید با احتیاط صورت گیرد، نه شتابزده؛ وابسته به شرایط باشد، نه آرمان‌ها.

کوری بوکر، سناتور دموکرات یکی از آن افرادی است که خواستار پایان جنگ هستند و در تازه‌ترین مناظره خود گفت، سیاست خارجی را با توییت انجام نمی‌دهد و مهلت‌هایی ساختگی که ایجاد خلاء کنند و درگیری‌های بیشتری را به دنبال داشته باشند، تعیین نمی‌کند.

تهدید همچنان در خاکستر سوزان جنگ سوریه و داعش موجود است و بهتر است رییس جمهور و رقبای انتخاباتی او بر مبنای واقعیت جهان با آن برخورد کنند تا اینکه درگیر افکار آرزومندانه و خیالی باشند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین