کد خبر: ۶۰۴۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸

ده‌ها هزار مخالف پوتین در مسکو تظاهرات کردند

بار دیگر ده‌ها هزار تن در مسکو به خیابان‌ها رفتند تا علیه جلوگیری از شرکت نامزدهای اپوزیسیون در انتخابات شوراهای شهر پایتخت روسیه و نیز خشونت پلیس شرکت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

هزاران تن در مسکو، در حالی که نیروهای امنیتی آن‌ها را احاطه کرده بودند، دست به تظاهرات برای انتخابات آزاد و علیه خشونت پلیس زدند. مقامات رسمی از ۳۰ هزار و شاهدان عینی از ۵۰ هزار شرکت کننده در تظاهرات خبر داده‌اند. این تظاهرات در میدان ساخاروف پایتخت روسیه، بزرگ‌ترین گردهمایی در این شهر از چندین سال پیش تاکنون بود.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات شعار می‌دادند: «روسیه بدون پوتین». بر روی پلاکاردهایی که در دست آنان بود از جمله نوشته شده بود «انتخابات را به مسکو بازگردانید»، «ما انتخاب می‌کنیم»، «من حق انتخاب دارم» و «من خشمگینم».

در شهرهای دیگر روسیه مانند سنت پترزبورگ گردهمایی‌هایی به نشان همبستگی با تظاهرات مسکو بر پا شد. به گزارش وب‌سایت طرفداران حقوق شهروندی، تاکنون ۲۴۵ تن در سراسر روسیه بازداشت شده‌اند که ۱۴۶ بازداشت‌شده در مسکو بوده‌اند.

پلیس مسکو لیوبوف سوبول، از چهره‌های معروف اپوزیسیون را چند ساعت پیش از شروع گردهمایی بازداشت و دفتر کارش را تفتیش کرد. سوبول از همکاران نزدیک الکسی ناوالنی است که سرشناس‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به شمار می‌رود. مقامات روسیه تصریح کردند که اطلاعاتی در دست دارند مبنی بر این که سوبول و دیگر فعالان می‌خواسته‌اند حین گردهمایی دست به تحریکاتی بزنند.

به گزارش دویچه وله، بخش رسمی و مسالمت‌آمیز تظاهرات در پایتخت روسیه در این میان به پایان رسیده است اما سازمان‌دهندگان تظاهرات، شرکت‌کنندگان را فراخواندند تا با آنان در «گردشی» دور شهر همراه باشند. پلیس پیش از اعتراضات اعلام کرده بود که با قدرت تمام به «حرکات غیرمجاز» واکنش نشان خواهد داد. شرکت‌کنندگان در تظاهرات را مجازات تا ۱۵ سال زندان به جرم «تحریک به ناآرامی جمعی» تهدید می‌کند.

هدف اپوزیسیون این است که به خواست خود مبنی بر اجازه یافتن تمامی نامزدهایش برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر برسد که قرار است چهار هفته دیگر برگزار شود. منتقدان دولت روسیه اجازه شرکت در انتخابات را نیافته‌اند و به آنان گفته شده که هنگام درخواست شرکت در انتخابات دچار اشتباه در پر کردن فرم‌ها و مدارک لازم شده‌اند.

بسیاری از سیاستمداران برجسته اپوزیسیون در حال حاضر در زندان به سر می‌برند. انتخابات شورای شهر در ماه سپتامبر به منزله آزمونی است برای انتخابات پارلمانی سراسری در سال ۲۰۲۰.

چند وبلاگ‌نویس معروف روس نیز مردم را به شرکت در اعتراضات فراخوانده‌بودند تا به خشونت پلیس اعتراض کنند. پیرامون محلی که تظاهرکنندگان در آن گرد آمده بودند صدها پلیس با یونیفورم، جلیقه و کلاه ایمنی و باتوم ایستاده بودند. کسانی که می‌خواستند به محل گردهمایی وارد شوند باید مدت زیادی منتظر می‌ماندند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات جوان بودند، اما شمار کسانی که به صورت خانوادگی آمده بودند هم کم نبود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین