کد خبر: ۶۰۴۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰

بهروز بوچانی، جایزه ملی بیوگرافی استرالیا را هم برد

رفیقی نه مگر کوهستان، پیش از این جایزه "ویکتورین پرمیر" مهمترین جایزه ادبی استرالیا (١٢٥ هزار دلار)، جایزه ادبی نیو سات ویلز پرمیر (١٠ هزار دلار) و جایزه صنعت کتاب استرالیا را هم به دست آورده است.
آفتاب‌‌نیوز :

کتاب "رفیقی نه مگر کوهستان" نوشته بهروز بوچانی، نویسنده کرد ایرانی، جایزه ملی بیوگرافی استرالیا را هم به فهرست جوایز خود اضافه کرد.

آقای بوچانی بیش از شش سال است در اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس استرالیا زندانی است. او کتاب را با پیامک‌هایی که با واتس‌اپ برای دوستش امید توفیقیان می‌فرستاد نوشته و آقای توفیقیان آن را از فارسی به انگلیسی ترجمه کرده است.

بهروز بوچانی جایزه ملی بیوگرافی استرالیا را هم برد

رفیقی نه مگر کوهستان، پیش از این جایزه "ویکتورین پرمیر" مهمترین جایزه ادبی استرالیا (١٢٥ هزار دلار)، جایزه ادبی نیو سات ویلز پرمیر (١٠ هزار دلار) و جایزه صنعت کتاب استرالیا را هم به دست آورده است.

این جایزه ٢٥ هزار دلاری امروز دوشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) در کتابخانه مرکزی ایالت نیو سات ویلز به آقای بوچانی اهدا شد. او جایزه را از طریق ارتباط با واتس‌اپ پذیرفت و گفت: "من نمی‌خواهم در باره ادبیات صحبت کنم، فقط می‌خواهم بگویم که فکر می‌کنم جامعه ادبی به عنوان جزئی از جامعه مدنی استرالیا، بخشی از مقاومت ما در قبال این سیستم است و من فکر می‌کنم این بسیار ارزشمند است و از همه برای انتخاب کارم تشکر می‌کنم."

"رفیقی نه مگر کوهستان" داستان زندگی خود آقای بوچانی است که از ایران به اندونزی می‌رود تا خود را به استرالیا برساند.

او دو بار سعی می‌کند با قایق از اندونزی به استرالیا برود، بار اول قایق غرق می‌شود و ماهیگیران اندونزیایی نجاتش می‌دهند. بار دوم نیروی دریایی استرالیا او و ٧٥ پناهجوی دیگر را دستگیر می‌کند و آنها را به بازداشتگاهی در جزیره مانوس می‌برد.

جزیره مانوس متعلق به پاپوآ گینه نو است اما استرالیا از سال ٢٠١٣ از آن به عنوان بازداشتگاه پناهجویانی استفاده می‌کند که سعی می‌کنند به استرالیا بروند.

شرحی که بهروز بوچانی از این بازداشتگاه می‌دهد مملو است از نقض حقوق انسانی، زیر نظر بودن مدام، بی‌رحمی و شکنجه سازمان‌یافته.

آقای بوچانی می‌گوید با نوشتن این کتاب تصویری از خود ارائه کرده که بتواند در شرایط این بازداشتگاه عزت و هویت انسانی‌اش را حفظ کند، تصوری که کاملا در تضاد با آن چیزی است که "سیستم" از او ارائه می‌کند.

دولت استرالیا به آقای بوچانی اجازه خروج از ارودگاه و ورود به خاک استرالیا را نمی‌دهد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین