کد خبر: ۶۰۴۸۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست خبر داد

همکاری پلیس با محیط زیست برای مقابله با قاچاق حیات وحش/ مرگ ۷ ببر در باغ وحش مشهد؛ در دست بررسی

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تلفات ببر در باغ وحش مشهد در دست بررسی است، گفت: قاچاق حیات وحش دومین قاچاق پرسود دنیا است.
همکاری پلیس با محیط زیست برای مقابله با قاچاق حیات وحش/ مرگ ۷ ببر در باغ وحش مشهد؛ در دست بررسی
آفتاب‌‌نیوز :

حمید ظهرابی در نشست خبری که امروز ( ۲۲ مرداد) در سازمان محیط زیست با حضور عیسی کلانتری - رئیس این سازمان - برگزار شد در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت باغ وحش‌های کشور گفت: باغ وحش‌ها به لحاظ تامین گونه تحت نظارت سازمان محیط زیست و به لحاظ بهداشت زیر نظر سازمان دامپزشکی هستند.

وی با اشاره به اینکه پنج سال پیش ۷۰ درصد باغ وحش‌ها هیچ مجوزی از سازمان محیط زیست نداشتند از همان موقع دستورالعمل‌های لازم برای صدور مجوز به باغ وحش‌ها تهیه شد و باغ وحش‌ها موظف شدند که حداقل استانداردها را رعایت کنند. در همان برهه فعالیت تعدادی از باغ وحش‌ها متوقف شد، تعدادی هم تلاش کردند که خود را استانداردها برسانند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در شرایط حاضر بخش عمده باغ وحش‌ها به حداقل استانداردها پایبند هستند، گفت: ۹۰ درصد باغ وحش‌ها مجوز گرفته‌اند، البته استانداردهای مربوط به باغ وحش‌ها پایین است و به دنبال ارتقای این استانداردها مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستیم اما فراموش نکنیم که فعالیت‌های اصلاحی باید به تدریج و گام به گام صورت گیرد.

واکنش سازمان محیط زیست به تلف شدن هفت ببر در باغ وحش مشهد

ظهرابی در مورد تلفات ببر در باغ وحش مشهد گفت: سال گذشته نیز موضوع مشابهی در این باغ وحش اتفاق افتاد. البته بطور طبیعی تعدادی از ببرها به هنگام تولد تلف می‌شوند.

وی ادامه داد: پیش از این در مواقع مورد نیاز تذکرات لازم به باغ وحش مشهد داده شده است. خبر تلف شدن هفت ببر در باغ وحش مشهد را دیروز دریافت کردم. بلافاصله از دفتر حیات وحش درخواست کردم که این موضوع را بررسی کنند. هنوز نتیجه بررسی مشخص نشده و موضوع در دست تحقیق است.

زیستگاه‌های ایران قدرت پذیرش شیر را ندارند

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد انتقال دو قلاده شیر به باغ وحش ارم و دلایل اجرای این طرح گفت: شیر ایرانی در ایران منقرض شده اما باغ وحش ارم با اتکاء به استانداردها و ارتباطات بین‌المللی که داشته توانسته دو قلاده شیر را به باغ وحش ارم وارد کند. بررسی‌های انجام شده توسط سازمان محیط زیست نشان می‌دهد که هیچ یک از زیستگاه‌های ایران قدرت پذیرش شیر را ندارند و در شرایط حاضر امکان تکثیر شیر و انتقال آن به زیستگاه‌ها وجود ندارد.

ظهرابی تاکید کرد: هدف از انتقال شیر به باغ وحش ارم تکثیر در اسارت نیست چون زیستگاه‌های شیر در ایران قدرت پذیرش آن را ندارند.

امکان سنجی ورود گربه‌سانان منقرض شده به زیستگاه‌های ایران

ظهرابی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای مطالعات امکان سنجی ورود گونه‌های گربه سان منقرض شده به زیستگاه‌های ایران وجود دارد، گفت: چون تا الان منابع مالی مورد نیاز وجود نداشته نتوانسته‌ایم این برنامه را برای شناسایی زیستگاه‌هایی که امکان ورود گونه‌های گربه سان منقرض شده وجود دارد؛ اجرایی کنیم.

ظهرابی ادامه داد: چون باغ وحش فعالیت اقتصادی مهمی به حساب نمی‌آید داشتن اسپانسر برای باغ وحش‌ها موضوع خیلی پیچیده‌ای نیست.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد احداث باغ پرندگان در لویزان تصریح کرد: قرار شده یک باغ پرندگان در منطقه لویزان ایجاد شود. مسلما اداره کل محیط زیست استان تهران نظارت کافی بر این مرکز خواهد داشت و تنها گونه‌هایی به این مرکز منتقل می‌شود که سازمان محیط زیست مجوز آنها را بدهد.

درخواستی برای ایجاد دلفیناریوم در منطقه آزاد انزلی به سازمان ارسال نشده است

ظهرابی همچنین در مورد ساخت دلفیناریوم در منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: هنوز هیچ درخواستی برای ایجاد دلفیناریوم در منطقه آزاد انزلی به سازمان محیط زیست ارسال نشده است. البته در شورای عالی مناطق آزاد این موضوع را مطرح کرده‌ایم که برای چنین پروژه‌هایی حتما مجوز سازمان محیط زیست را بگیرند.

وی در مورد باغ وحش هویزه اظهار کرد: باغ وحش هویزه یک باغ وحش کوچک است که برخی گونه‌های آن با دمای خوزستان سازگاری ندارد. دستورات لازم صادر شده که اقدامات لازم برای مدیریت این باغ وحش صورت گیرد.

تفاهمنامه محیط زیست با پلیس در برخورد با قاچاق حیات وحش

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد قاچاق حیوانات با بیان اینکه بعد از مواد مخدر قاچاق حیوانات پرسودترین قاچاق دنیا است، گفت: همیشه این مشکل وجود داشته اما اصلاح برخی ساختارها در سازمان محیط زیست می‌تواند قاچاق گونه‌های حیات وحش را کاهش دهد. برای مثال افزایش جرایم حمل و نقل و شکار و همچنین افزایش خسارات حیات وحش در سازمان محیط زیست انجام شده و همچنین اخیرا موضوع قاچاق حیوانات و مدیریت فضای مجازی با فرمانده نیروی انتظامی مطرح و قرار شده تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
0
فساد زیر زمینی.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین