کد خبر: ۶۰۴۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱

واکنش جدی ایران در صورت حضور نظامی رژیم صهیونیستی در خلیج فارس

با توجه به مطرح شدن احتمال حضور نظامی رژیم صهیونیستی در خلیج فارس یک کارشناس مسایل خاورمیانه هشدار داد: امکان حضور نظامی این رژیم در منطقه وجود ندارد و واکنش ایران به این مساله جدی است.
آفتاب‌‌نیوز :

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری المیادین روز دوشنبه ۲۱ مرداد اظهار داشت: امنیت خلیج فارس از مهمترین عناصر برای ایران است. ما معتقدیم که مسیر دریایی بین المللی باید بین المللی باقی بماند و طی دهه ها امنیت تنگه هرمز را فراهم کرده ایم و حضور کشورهای خارج از منطقه موجب اخلال در امنیت آن شده است.

«سردار علیرضا تنگسیری» افزود: آمریکا و انگلیس سناریوهای متعددی را برای قانونی جلوه دادن حضورشان در خلیج فارس تدارک دیده اند و برای غارت کشورهای منطقه و سوء استفاده از کشورهای اروپا و غرب آسیا که به نفت ایران نیاز دارند تلاش می کنند.

وی ادامه داد: آنها همچنین در صدد تشکیل یک ائتلاف غیرقانونی در منطقه در راستای تکمیل سناریوهای خود هستند. همچنین در تلاش برای حضور رژیم صهیونیستی در آب های خلیج فارس هستند و ما می گوییم که هرگونه حضور غیرقانونی اسرائیل در آب های خلیج فارس می تواند به درگیری دامن بزند و آنها باید مسئولیت حضور این رژیم را برعهده گیرند. ما نسبت به هرگونه حضور غیر قانونی در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار می دهیم.

سردار تنگسیری در حالی این سخنان را بیان داشت که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد اظهار داشت: اسراییل از جنبه‌های اطلاعاتی و امور دیگری که اولویت دارد با ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای حفظ امنیت کشتیرانی در خلیج فارس همکاری خواهد کرد و این همکاری برای تأمین منافع اسرائیل و تقویت روابط با کشورهای عربی خلیج فارس در راستای مقابله با تهدید ایران صورت می‌گیرد.

با توجه به اهمیت موضوع پژوهشگر ایرنا با «حسین آجرلو» کارشناس مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه به گفت و گو پرداخت.

پیامدهای حضور رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس

آجرلو در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت:رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حالت عادی رابطه خاص سیاسی ندارد و ارتباطات امنیتی و برخی اوقات در دعوت های سیاسی حضور دارد. خط عبری – عربی اسراییل و کشورهای عربی تا الان یک ماهیت امنیتی داشته و به صورت غیر آشکار بوده است و سران کشورها به جز بحرین و تا حدودی امارات و عمان تعارضی از نظر شکلی با این موضوع نداشته اند اما حضور نظامی لازمه یک رابطه دیپلماتیک و رسمی دارد و با توجه به شرایط منطقه رابطه رسمی با اسراییل شکل نگرفته است و به نظر می رسد تا این روابط رسمی بوجود نیایید حضور نظامی رژیم صهیونیستی با چالش های جدی روبه رو می شود.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در ادامه بیان داشت: حضور در چنین ائتلافی نیازمند پهلوگیری ناوها در برخی از بنادر حوزه خلیج فارس می باشد و به نظر می رسد با توجه به شرایط کنونی این موضوع با چالش روبه رو شود اما احتمال دارد موافقت برخی از کشورها همانند امارات و بحرین با حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را در پی داشته باشد اما کشورهایی همانند عربستان سعودی و قطر در ظاهر نمی توانند با این مساله کنار بیایند چون شرایط سیاسی داخلی آنان چنین اجازه ای نمی دهد.

آجرلو در ادامه افزود :پیامد حضور اسراییل در منطقه ازطرف برخی از منابع رسمی و غیر رسمی نوعی شانتاژ خبری و رسانه ای است و به نظر می رسد بیشتر یک کار رسانه ای است البته یکی از راهبردهای امریکا و مخصوصا شخص «دونالد ترامپ» این است که به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی بپردازد، کشورهای عربی و اسراییل سال هاست با هم اختلافات اساسی دارند و این محور غربی- عبری – عربی با تلاش های ترامپ، با محور تهدید ایران شکل گرفته است و ترامپ قصد دارد این محور امنیتی و غیر آشکار را به سمت یک محور آشکار و سیاسی بکشد و لازمه اش این است که اقداماتی انجام دهد اما با توجه به شرایط فعلی باید به دیده تردید به این موضوع نگریست.

تبعات احتمالی وجود اسراییل در منطقه

آجرلو کارشناس مسایل خاورمیانه در مورد تبعات احتمالی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه اظهار داشت: اصولا ایران، امریکا و اسراییل را در راس کشورهای تهدید کننده منافع امنیتی و ملی خود می داند و با توجه به اینکه حضور آمریکا از قبل در منطقه وجود داشته و هم پیمانانی با کشورهای منطقه دارد که به نوعی سابقه تاریخی محسوب می شود اما ورود احتمالی رژیم صهیونیستی به خلیج فارس هدفی جز تهدید برای جمهوری اسلامی نیست و این برای ایران قابل قبول نخواهد بود زیرا حضور رژیم صهیونیستی احتمال تنش در منطقه خلیج فارس را افزایش می دهد.

وی در ادامه بیان داشت: اگرچه ایران، آمریکا را به عنوان دشمن تعریف کرده است اما در طول سال ها از طریق مختلف نوعی ارتباطات و پیام های داشته است سطح دشمنی با اسراییل به قدری بالا می باشد که هر نوع تنش احتمال جنگ افروزی در منطقه را زیاد می کند به نظر می رسد با حضور اسراییل در منطقه سطح تنش افزایش پیدا می کند. ورود اسراییل به خلیج فارس در واقع نوعی اقدام فرا منطقه ای شمرده می شود و این اقدام به نظر می رسد که تهدید جدی برای ایران و کشورهای منطقه ای می باشد و ورود اسراییل به منطقه فراتر از پیرامون خود برای منطقه خطرناک است و در بلند مدت آسیب های جدی به امنیت منطقه وارد می کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: رژیم صهیونیستی نیروی دریایی قدرتمندی ندارد که بتواند در سطوح فرا منطقه ای عملیاتی انجام دهد زیرا اسراییل سال ها تهدید دریایی نداشته است بیشتر تمرکز بر نیروهای هوایی و زمینی خود داشته است.

آجرلو همچنین اظهار داشت: آمریکا در بحث ائتلاف خلیج فارس تنها ماند و کشور های همچون آلمان، ژاپن و چین که تامین انرژی آنان از خلیج فارس بود با این ائتلاف مخالفت کردند و هیچ یک از کشورهای منطقه به جز عربستان به صراحت اعلام حمایت از این ائتلاف نکردند وامریکا در این ائتلاف در انزوا مانده است و رژیم صهیونستی به صورت اسمی می خواهد وارد این ائتلاف شود و هدف از ورود به این ائتلاف این است که روابط خود در منطقه را عادی سازی کند و تلاش زیادی تاکنون داشته است. ورود ناوگان دریایی اسراییل زمینه را برای عادی سازی روابط اسراییل در منطقه فراهم می کند و به نظر می رسد این عادی سازی برای منطقه و ایران خطری جدی محسوب می شود.

واکنش جدی ایران در مقابل حضور رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان داشت: امکان حضور نظامی اسراییل در منطقه وجود ندارد و واکنش ایران به رژیم صهیونیستی که یکی از بزرگترین تهدیدها جهت ناامنی منطقه محسوب می شود، جدی است. ایران به هر نوع حضور نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه حساس است و این نوع تهدید را پاسخ می دهد و به نظر می رسد که در این زمینه قاطع است. در هر شرایطی اسراییل در منطقه خلیج فارس فعال شود، برای ایران پذیرفته نیست زیرا به تبعات بلند مدت در این مساله واقف است و برای بازدارندگی به هر صورتی که امکان داشته باشد اقدام می کند و اگر این حضور در منطقه اتفاق بیفتد چالش های آشکار از جمله برخورد نظامی را شاهد هستیم و چنین تهدید افزایی علیه امنیت ملی و منطقه ایران واکنش جدی را به همراه خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین