کد خبر: ۶۰۵۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

عادت نامناسب غذایی، شانس باروری را در افراد کاهش می‌دهد

مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل گفت: داشتن عادت نامناسب غذایی، شانس باروری را در افراد کاهش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

مهسا مهاجری در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از مواردی که بر قدرت باروری زنان و مردان تاثیرگذار است توجه به شاخص گلاسمیک مواد غذایی است، اظهار کرد: هرم غذایی به افراد کمک می‌کند که رژیم غذایی خود را بر اساس نسبت‌های صحیح مواد غذایی تنظیم کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که استعداد ابتلا به دیابت و قند خون دارند بیشتر از افراد سالم دچار ناباروری می‌شوند، خاطرنشان کرد: غلات حاوی سبوس شاخص گلاسمیک پایین‌تری دارند و سرعت افزایش قند خون در افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

این کارشناس ادامه داد: توصیه می‌شود در رژیم غذایی روزانه از غلات سبوس‌دار استفاده شود زیرا هر چقدر میزان استفاده از این غلات در افراد افزایش پیدا کند چاقی، بیماری‌های قند خون و فشار خون که از عوامل مشکلات مستعد کننده ناباروری هستند، کاهش می‌یابد.

مهاجری با بیان اینکه برای افراد سالم روزانه ۶ الی ۱۰ واحد غلات تصفیه نشده توصیه می‌شود، یادآور شد: در افرادی که بیشتر از قندهای ساده مانند شکلات، شیرینی، برنج و نان سفید بدون سبوس استفاده می‌کنند احتمال ناباروری بیشتر است.

وی افزود: سبزیجات سالم و تازه از آن دسته گروه غذایی است که در افزایش قدرت باروری بسیار اهمیت دارد و در حال حاضر متاسفانه میزان مصرف آن بسیار کم شده است.

مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل با بیان اینکه طبق مطالعات انجام گرفته در استان اردبیل، میزان مصرف سبزیجات در افراد بسیار پایین است، اضافه کرد: با توجه به اینکه سبزیجات و میوه‌جات حاوی فیبر، مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند به همین خاطر بر کنترل قند خون، چربی و کاهش اشتهای افراد به افزایش قدرت باروری نیز کمک می‌کنند.

مهاجری توصیه کرد: افراد سالم حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند تا ویتامین‌های لازم در بدن‌شان تأمین شود.

وی با اشاره بر اهمیت مصرف گروه غذایی لبنیات‌ و نقش آن در باروری افزود: استفاده از لبنیات کم چرب روزانه ۲ تا ۴ واحد برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن لازم است همچنین این گروه غذایی علاوه بر ایجاد استحکام در استخوان‌ها در افزایش قدرت باروری و تحرک اسپرم مردان تأثیر بسزایی دارد.

مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل با بیان اینکه استفاده از لبنیات کم چرب پاستوریزه بهترین منبع برای تأمین کلسیم در بدن است، یادآورشد: متاسفانه مصرف لبنیات محلی پرچرب در جامعه رواج یافته که چربی موجود در آن مضرترین نوع چربی محسوب می‌شود.

مهاجری تصریح کرد: از تأثیر مصرف گروه گوشت در باروری به خاطر تأمین پروتئین مورد نیاز بدن نباید غافل شد زیرا اگر در رژیم غذایی به صورت کافی مصرف نشود تولید اسپرم و تخمک‌گذاری دچار اختلال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پروتئین در افزایش قدرت جنسی و باروری مردان نقش موثری دارد و افرادی که مصرف کافی از این گروه ندارند دچار مشکل در باروری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه افراد باید حداقل ۲ الی ۴ بار در هفته از گوشت سفید به خصوص غذاهای دریایی استفاده کنند، اضافه کرد: گوشت‌های سفید به دلیل نداشتن کلسترول مضر و داشتن اسید چرب برای سلامت بدن مفید لازم هستند.

مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل با اشاره به اینکه کمبود برخی ریز مغذی‌ها هم موجب ناباروری می‌شود، ادامه داد: ویتامین D که بیشتر افراد آن را به عنوان ویتامین استحکام استخوان می‌شناسند برای عملکرد تمام سلول‌های بدن انسان لازم است و سلامت آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مهاجری با اشاره به اینکه این ویتامین در نتیجه قرار گرفتن پوست بدن در معرض نور خورشید تولید می‌شود، تصریح کرد: ویتامین D برای فزایش قدرت باروری به ویژه در مردان بسیار تاثیرگذار و مصرف این مکمل برای بدن ضروری است.

وی به مصرف اسید فولیک برای رشد سلول‌ها و سوخت و ساز بدن اشاره و افزود: منبع غذایی این ویتامین، سبزیجات سبز رنگ و میوه‌هاست که علاوه بر موثر بودن در سلامت باروری، مصرف آن در سه ماهه اول باروری نیز بسیار مهم است.

مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل با بیان اینکه کمبود اسید فولیک در بدن موجب نقص لوله عصبی در جنین می‌شود، ادامه داد: این ویتامین از ریز مغذی‌های مهم در سلامت باروری زنان است.

مهاجری با بیان اینکه ویتامین B12 در رشد و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است و کمبود آن منجر به ناباروری در افراد به ویژه در مردان می‌شود، یادآورشد: کمبود این ویتامین با ضعیف شدن و کاهش تعداد اسپرم ارتباط مستقیم دارد به طوری که می‌توان گفت بدون آن اسپرم سالمی باقی نمی‌ماند.

وی اظهار کرد: کمبود این ویتامین در مراحل اولیه حاملگی ممکن است خطر نقایص مادرزادی، مانند نقص لوله عصبی را افزایش دهد و منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین