کد خبر: ۶۰۵۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۲

کدام روغن‌ها سالم‌ترند؟

مصرف بیش‌از حد روغن‌ها علاوه بر ایجاد چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در این بین اما انواع روغن‌های مایع گیاهی به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع، به میزان کمتری سلامتی را تهدید می‌کنند.
کدام روغن‌ها سالم‌ترند؟
آفتاب‌‌نیوز :

برای کاهش مرگ‌ومیر در اثر بیماری‌های قلبی_عروقی باید میزان چربی اشباع دریافتی از طریق رژیم غذایی را کاهش دهیم و به جای آن از اسیدهای چرب غیر اشباع استفاده کنیم. اسیدهای چرب ضروری با کاهش کلسترول برای سلامت قلب مفید هستند.

مواد غذایی نظیر ماهی، زیتون و مغزها حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع مناسب و مطلوب هستند؛ به گونه‌ای که روغن ماهی حاوی مقادیر فراوانی اسید چرب امگا۳ است و روغن زیتون به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع از جمله اسید اولئیک و آنتی اکسیدان‌های طبیعی برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.

نکته قابل توجه آن است که انواع روغن زیتون از لحاظ ترکیبات با یکدیگر متفاوت است؛ به طوری که ارزش تغذیه‌ای روغن زیتون بکر (تصفیه نشده) از روغن زیتون مخلوط و حتی روغن زیتون تصفیه شده بیشتر است. روغن زیتون بکر به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E، بتاکاروتن و نیز مقادیر بالای اسید چرب ضروری اولئیک (امگا۹) ارزش غذایی بیشتری دارد.

به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود روغن مخصوص سرخ کردن، برای مصارف دیگر نظیر پخت‌وپز، سرو سالاد و روی برنج استفاده شود. روغن هسته انگور نیز که برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی_عروقی موثر است، اما سریع‌تر از سایر روغن‌ها اکسید می‌شود. به همین دلیل برای مصارف سرخ کردنی مناسب نیست و فقط برای مصارف سرد مانند ریختن بر روی سالاد استفاده شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برای تامین اسیدهای چرب ضروری بدن می‌توان روغن زیتون به غذا اضافه کرد یا گردو را همراه صبحانه و زیتون کم نمک را همراه با غذا مصرف کرد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین