کد خبر: ۶۰۵۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳

صادرات ۶ ماهه داروی ایران به نیکاراگوئه

رییس سازمان غذا و دارو از آمادگی ایران برای صادرات دارو و انتقال دانش در زمینه تولید و کنترل دارو به کشور نیکاراگوئه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو در دیدار با وزیر دارایی کشور نیکاراگوئه با اشاره به روابط خوب ایران با دولت نیکاراگوئه، عنوان کرد: کشورمان در زمینه تولید دارو، کنترل سلامت محصولات بهداشتی و آرایشی، دارویی و مکمل‌های غذایی تجارب بسیار خوبی پس از انقلاب اسلامی کسب کرده است. همچنین در زمینه کنترل و پایش غذا و دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی به مدد همکاران‌مان از هرگونه کمک خارجی بی‌نیاز هستیم.

وی افزود: کنترل دقیق فرآورده‌های دارویی حاصل برخورداری از دانش بالا و امکانات بسیار پیشرفته است و ما می‌توانیم ادعا کنیم در نظارت بر این اقلام کاملا مستقل هستیم؛ به طوری که در حال حاضر بیش از یک میلیون قلم کالا در زمینه درمانی، آرایشی و بهداشتی را در کشور کنترل می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: آمادگی داریم که در زمینه صادرات دارو و انتقال دانش در زمینه تولید و کنترل دارو با کشور نیکاراگوئه همکاری داشته باشیم. ظرفیت‌های بسیار خوبی نیز در کشور نیکاراگوئه وجود دارد و آنها نیز متقابلا می‌توانند به ما کمک کنند.

تجارت غذا و داروی ایران و نیاکاراگوئه بدون واسطه دلار

در ادامه آکوستا اونتاوان - وزیر دارایی نیکاراگوئه با بیان این که ما حامل پیام دوستی و تامین روابط سیاسی و تجاری بین دو ملت هستیم، گفت: تلاش خواهیم کرد این همکاری بدون واسطه دلار انجام شود. می‌دانیم ایران در تولید دارو به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده است. این پیشرفت، هم به حیات کشورتان و هم به سایر ملت‌ها کمک خواهد کرد.

صادرات ۶ ماهه داروی ایران به نیکاراگوئه

جی اف لوپز، معاون رییس جمهور نیکاراگوئه نیز با اشاره به اینکه دولت نیکاراگوئه طبق قرادادی ۶ ماهه، از ایران دارو وارد خواهد کرد، اظهار امیدواری کرد: این پروژه منجر به همکاری طولانی مدت شود.

ساخت کارخانه دارویی در نیکاراگوئه با همکاری ایران

معاون رییس جمهور نیکاراگوئه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین دو کشور ایران و نیکاراگوئه در حوزه غذا و دارو گفت: این تفاهم‌نامه به ما این امکان را می‌دهد که ثبت دارو سرعت بیشتری بگیرد. طبق این قراداد داروهایی که در فاز نخست خریداری می‌کنیم از ثبت در کشور نیکاراگوئه معاف خواهند بود. در فازهای بعدی علاوه بر افزایش واردات دارو، همکاری در زمینه ساخت کارخانه‌های داروسازی را با همکاری ایران آغاز خواهیم کرد. همچنین این امکان وجود خواهد داشت که محصولات مشترک‌مان را در کشورهای آمریکای لاتین به فروش برسانیم.

معاون رییس جمهور نیکاراگوئه در ادامه با اشاره به قیمت بالای دارو در آمریکای لاتین و کمبود دارو در این کشورها، گفت: با شیوع هر اپیدمی، برای تهیه دارو دچار مشکل می‌شویم. در پایلوت ۶ ماهه، داروها فقط برای مصرف در کشور نیکاراگوئه خواهد بود و سپس این داروها علاوه بر کشور ما در کل آمریکای لاتین نیز به فروش خواهند رسید.

درخواست‌های کشورهای منطقه برای خرید دارو از ایران

دکتر غلامحسین مهرعلیان - مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز عنوان کرد: داروهایی که ما در کشورمان تولید می‌کنیم دارای دو ویژگی مهم هستند. این داروها دارای کیفیت خوب و قیمت رقابتی هستند و همه روزه درخواست‌های بسیاری از کشورهای منطقه برای خرید دارو داریم.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه تولید داروهای بیماری‌های مزمن و غیرواگیر مانند داروهای قلبی و عروقی، فشار خون و کلیوی فعال و مستقل هستیم. همچنین در حوزه داروهای ضد سرطان نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم. ما تعهد و تضمین می‌دهیم داروهایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب و رقابتی به کشور نیکاراگوئه و کشورهای آمریکای لاتین صادر کنیم.

آمادگی ایران برای صادرات داروهای بایولوژیک

در ادامه دکتر مهرداد علیمیان، رییس کمیته صادرات و عضو هیات سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی با بیان این که در کشور ما بیش از ۱۰۰ کارخانه تولید دارو وجود دارد که واحدهای بایولوژیک نیز در آنها فعال است، گفت: ما ایده پایلوت را که قراردادی ۶ ماهه برای صادرات است را ایده خوبی می‌دانیم.

وی در خصوص همکاری دو کشور در زمینه دارو بیان کرد: باید در ابتدا کمیته‌ای کاری تشکیل شود و درخواست‌های کشور نیکاراگوئه، دریافت وجه، زمان‌بندی و سایر جزئیات در آن مشخص و ارئه شود. همچنین باید در این کمیته کاری نحوه قیمت‌گذاری و تبادلات مالی نیز مشخص شود.

بنابر اعلام وبدا، علیمیان اظهار کرد: ۹۷درصد از نیاز دارویی کشورمان را در داخل تولید می‌کنیم و ۳ درصدی که در داخل تولید نمی‌شوند یا داروهای جدید هستند که تنها چند ماه از تولیدشان می‌گذرد و یا اینکه تولیدشان توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه داروهای بایولوژیک مانند داروهای بیماری ام اس مستقلا در ایران تولید می‌شوند، گفت: آمادگی داریم این داروها را نیز با کیفیت بالا و قیمت رقابتی عرضه کنیم. در حال حاضر این داروها به کشور روسیه نیز صادر می‌شوند و تعداد زیادی از بیماران مبتلا به ام اس در این کشور از داروهای تولید ما مصرف می‌کنند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین