کد خبر: ۶۰۵۲۰۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
نفتکش گریس ۱ حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت ایران توسط نیروهای انگلیس توقیف شده بود

نفتکش ایرانی «گریس ۱» آزاد شد| مقام‌های جبل‌الطارق: نیازی به بررسی درخواست آمریکا نیست

پایگاه گیبرالتار کرونیکل از آزادی نفتکش «گریس ۱» خبر داد. دادگاه تصمیم گرفت نیازی به بررسی درخواست دولت آمریکا نیست، چون درخواستی از سوی دولت محلی برای بررسی آن ارائه نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :

 پایگاه خبری جبل الطارق بعدازظهر پنجشنبه از آزادی کشتی ایرانی گریس ۱ خبر داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مقام‌های جبل‌الطارق دستور داده‌اند که نفتکش گریس ١ فورا آزاد شود. این نفتکش حامل نفت ایران بود و یک ماه پیش توقیف شد.

همچنین خبرگزاری هند اعلام کرد که تمامی ۲۴ خدمه هندی کشتی گریس ۱ آزاد شده‌اند.

توییت سفیر ایران در لندن

نفتکش ایرانی «گریس ۱» آزاد شد| مقام‌های جبل‌الطارق: نیازی به بررسی درخواست آمریکا نیست

 پایگاه خبری جبل الطارق: نفتکش ایرانی «گریس ۱» آزاد شد

روز جمعه ۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد مهلتی بود که دادگاه پیشتر برای توقیف نفتکش تعیین کرده بود. در ساعت‌های پایانی این مهلت آمریکا خواهان ادامه توقیف گریس ١ شد.

به نوشته بی بی سی، قاضی تصمیم گرفت که کشتی گریس یک را از امروز آزاد کند. این درخواست وزیر اعظم جبل الطارق بود. گفته نشد دلیل تصمیم و بنا به چه دلیلی این تصمیم گرفته شده است. قرار شد در ادامه بیانیه‌ای از سوی دادگاه منتشر شود.

«آنتونی دادلی» قاضی دیوان عالی جبل طارق که صبح امروز صدور حکم درباره کشتی را عصر به تعویق انداخت، اکنون به رسانه‌ها گفته است که درخواست آمریکا به دست او نرسیده و وی تصمیمش را با استناد به شواهد موجود اتخاذ کرده است.

وی گفته است: «الان [درخواست آمریکا] پیش روی من نیست. هیچ درخواستی در ارتباط با نامه ایالات متحده [برای اجرای توافق قضایی متقابل] وجود ندارد.»

به نوشته گیبرالتار کرونیکل، مقام‌های دولت محلی جبل طارق به دادگاه گفته‌اند که دیگر درخواستی برای تمدید دوره توقیف این کشتی ندارند و اطمینان یافته‌اند که مقصد محموله این کشتی، سوریه نخواهد بود.

به نوشته خبرگزاری فارس، «فابیانو پیکاردو» وزیر ارشد جبل طارق در بیانیه‌ای در مورد آزادی گریس ۱، مدعی شده است که مقام‌های ایرانی به صورت مکتوب به او اطمینان داده‌اند که مقصد این کشتی یکی از مجموعه‌های تحت تحریم اتحادیه اروپا نخواهد بود. به گفته وی، ایران همچنین با استناد به قوانین تحریمی اتحادیه اروپا، درخواست رسمی آزادی این کشتی را به جبل طارق ارائه کرده است.

در بخشی از بیانیه پیکاردو آمده است: «با توجه به اطمینانی که به ما داده شد، دیگر هیچ دلیل معقولی برای ادامه بازداشت گریس ۱ با هدف اطمینان از اجرای مقررات تحریمی اتحادیه اروپا، وجود ندارد.»

وی در مورد درخواست آمریکا برای ادامه توقیف کشتی هم گفته این موضوعی دوجانبه بر اساس توافقنامه همکاری قضایی میان دو کشور است و جبل طارق در پرونده‌ای مجزا این درخواست را به صورت بی‌طرفانه بررسی می‌کند. پیکاردو سپس نوشته است که گریس ۱ اکنون آزاد است و می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد.

ظریف: آمریکا سعی داشت از طریق تروریسم اقتصادی، به اموال ما دستبرد بزند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز پس از خبر آزادی نفتکش گریس ۱ در توییتی نوشت: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.»

بعیدی‌نژاد: ایران هیچ تعهدی نشده است

سفیر ایران در لندن گفت: بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست. از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است.

وی افزود: اگر مقصد نفتکش هم سوریه می‌بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود و برعکس اقدام انگلیسی‌ها در توقیق نفتکش حامل نفت ایران دقیقا نقض حقوق بین الملل بود.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، نفتکش گریس ۱ حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت که از چهارم ژوئیه امسال توسط پلیس جبل الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف شد، باعث ایجاد بحران دیپلماتیک بین تهران و لندن شد.

در نوزدهم ژوئیه، ایران نیز به علت " عدم رعایت مقررات بین المللی" یک تانکر نفتی انگلیس به نام "Stena Impero""استنا ایمپرو" را در تنگه هرمز توقیف کرد.

جبل الطارق از سال ۱۷۱۳ برای همیشه تحت مالکیت بریتانیا قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
1
نه جنگ نه صلح استرس مادران حامله در نسل تاثیر سو دارد .
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
1
0
معلوم شد چه کسانی زبان دنیا را بهتر میفهمند
با زورگویان چگونه باید رفتار می شد؟
این حقیقتی است که غربگرایان هنوز هم نمیخواهد بپذیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
1
0
توقیف کشتی انگلیسی و قدرت نمایی سپاه اونها رو سر عقل آورد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین