کد خبر: ۶۰۵۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳

صدور مجوز تجمع ۱۰۰ هزار نفری برای معترضان در مسکو

شهرداری مسکو از صدور مجوز تجمع ۱۰۰ هزار نفری برای معترضان به رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات شورای شهر خبر داده است.
صدور مجوز تجمع ۱۰۰ هزار نفری برای معترضان در مسکو
آفتاب‌‌نیوز :

این مجوز در حالی صادر شده است که مسکو در یک ماه گذشته حداقل شاهد چهار تجمع اعتراضی دارای مجوز یا بدون مجوز به رد صلاحیت نامزدهای مستقل (مخالف دولت) در انتخابات شورای شهر بود.

در آخرین تجمع که شنبه گذشته برگزار شد نزدیک به ۲۸ هزار نفر در هوای بارانی به خیابان آمدند و خواستار تایید صلاحیت نامزدهای مستقل (مخالفان دولت) شدند.

خبرگزاری تاس اعلام کرده است که شهرداری مسکو اجازه برگزاری تجمع تا ۱۰۰ هزار نفر برای روز یکشنبه ۲۵ اوت (دوهفته دیگر) بدون راهپیمایی داده است و محل برگزاری تجمع نیز خیابان ساخاروف در مرکز مسکو تعیین شده است.

گفتنی است، اعتراضات در مسکو زمانی بوجود آمد که کمیسیون انتخابات این شهر از ثبت برخی نامزدهای اپوزیسیون در انتخابات شورای شهر طفره رفت و اعلام کرد آنها نتوانسته‌اند تعداد امضای لازم برای شرکت در رأی گیری را جمع کنند.

اکثر نامزدهای رد صلاحیت شده معتقدند که در پس این اقدام کمیسیون انگیزه های سیاسی قرار دارد.

از سوی دیگر خبر می رسد که نمایندگان حزب لیبرتاریان با پیشنهاد شهرداری در مورد محل برگزاری تجمع ۲۵ اوت در خیابان ساخاروف هنوز موافق نیستند چرا که بر سر برگزاری تجمع در کدام سمت این خیابان به توافق نرسیده اند.

ایگور یفرموف معاون دبیر کمیته حزب لیبرتاریان در مسکو گفته است که محل پیشنهادی مقامات برای تجمع در خیابان ساخاروف مورد پسند ما نیست و ما خواهان برگزاری تجمع در قسمت دیگری از این خیابان هستیم و اگر به این درخواست ما تن داده نشود از برگزاری تجمع در مرکز مسکو منصرف می شویم.

یادآور می شود که شهرداری مسکو پیشتر درخواست راهپیمایی در مرکز مسکو تا خیابان ساخاروف برای شنبه هفته آینده را با استناد به نقض مهلت درخواست صدور مجوز رد کرد هر چند متقاضیان به قانونی بودن درخواست خود اطمینان داشتند.

از سوی دیگر خبر می رسد که سرگئی میتروخین نماینده حزب "یابلوکا" در سومین مراجعه خود برای تایید صلاحیت موفق به گرفتن تاییدیه از کمیسیون برگزاری انتخابات شده است.

بنابراین میتروخین اولین نامزد اپوزیسیون در انتخابات شورای شهر مسکو است که پس از رد صلاحیت توانسته مجوز شرکت در انتخابات را بگیرد.

میتروخین پس از ثبت نامزدی خود در انتخابات شورای شهر مسکو گفت: در دادگاه ثابت کردم که امضاهای جمع شده برای من جعلی نیستند.

دیروز نیز برخی کاربران در شبکه های اجتماعی از خروج ایوان ژدانوف حقوقدان بنیاد مبارزه با فساد و نامزد رد صلاحیت شده انتخابات شورای شهر مسکو از کشور خبر دادند.

شایعه شده بود که وی پس از گذراندن ۱۵ روز حبس به دلیل نقض قوانین تجمع، از کشور گریخته است اما در نهایت وی در فیس بوک خود نوشت که در سفر است و هرگز روسیه را ترک نگفته و ترک نخواهد کرد.

برخی از کاربران با استناد به اینکه پیشتر چند تن از همکاران و همفکران این فعال سیاسی از جمله ولکوف، یارمیش و شاوددینوف از کشور گریخته اند امکان گریختن او از کشور را بعید نمی دانستند مخصوصا اینکه او برای پایان محکومیت خود ۱۰ روز دیگر نیز باید در حبس بماند.

لیوبوف سوبول دیگر حقوقدان بنیاد مبارزه با فساد که یک هفته در اعتراض به رد صلاحیت خود دست به اعتصاب غذا زده بود نیز دو بار دستگیر شده است و باید به زندان برود با این وجود گفته شده است از آنجا که سوبول فرزند نابالغ دارد، دادگاه بجای حبس، او را به پرداخت حداکثر جریمه ممکن محکوم کرده است.

لیبوف از معتمدان ناوالنی سرشناس ترین رهبر مخالف پوتین در روسیه است.

هم اکنون چهار تن از نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات شورای شهر مسکو در حبس کوتاه مدت به سر می‌برند هر چند که هر کدام دو یا سه بار به حبس محکوم شده‌اند.

گفتنی است، پلیس مسکو بیش از چهار هفته پیش الکسی ناوالنی مشهور ترین رهبر مخالفان دولت را بازداشت کرد چرا که او پیش از بازداشت وعده داده بود اگر مشکل ردصلاحیت نامزدهای مستقل حل نشود هر شنبه معترضان دست به تجمع خواهند زد.

ناوالنی که ۴۳ سال دارد در اکثر تجمع‌های اعتراضی قانونی یا غیر قانونی در روسیه با موضوعات مختلف حضور می‌یابد و از آن به عنوان فرصتی برای تاختن به دولت یا سایر ارکان روسیه استفاده می‌کند و هر از چند گاهی با سخنرانی‌های تند و انتقادی به سر خط خبر ی رسانه‌های غربی علیه کرملین تبدیل می‌شود و پای ثابت بازداشتگاه‌های روسیه به حساب می‌آید.

وی چند سال پیش به اتهام فساد مالی توسط دادگاهی در روسیه محکوم و از آن زمان به این طرف به مخالف سیاست‌های کرملین تبدیل شد.

دیروز دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به پرسش خبرنگاران در خصوص رفتارهای خشن نیروهای امنیتی با معترضان در مسکو اعلام کرد که کرملین این نحوه برخورد را محکوم می کند اما باید بین معترضان و افرادی که به دنبال به هم ریختن امنیت و نظم عمومی هستند تفاوت قائل شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین