کد خبر: ۶۰۵۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰

سه پیشنهاد تابستانی؛ طرز تهیه آلبالو خشک، مربا و شربت آلبالو

آلبالو خشکه از همان زمانی که در قیف‌های کاغذی فروخته می‌شد، به یک خوراکی نوستالژیک تبدیل شد.
سه پیشنهاد تابستانی؛ طرز تهیه آلبالو خشک، مربا و شربت آلبالو
آفتاب‌‌نیوز :

خاطره مشترک دهه پنجاه و شصتی‌ها که روایت خرید تنقلات و خوراکی‌هایشان همیشه وابسته به پاکت‌های کاغذی میوه و قیف‌هایی کاغذی است که احتمالا خوشمزه‌ترین طعم‌ها را آن‌جا چشیده‌اند.

خوراکی‌هایی که مثل الان ۴ فصل نبودند و محدود به زمان کوتاهی می‌شدند و نوبرانه‌اش احتمالا تا سال بعد زیر دندان می‌ماند. آلبالو خشکه هم جزو همین تنقلات و خوراکی‌ها حساب می‌شد و حالا شاید وفور آن خاطره‌بازی و حس نوستالژی قبل‌ترها را از آن گرفته باشد اما می‌شود با درست‌کردن آن در خانه همان حال و هوا را ساخت.

چطور آلبالو خشک درست کنیم؟

روش اول:

آلبالوها را می‌شوییم، بعد از خشک‌کردن روی سینی فر می‌ریزیم و درجه حرارت فر را روی کم‌ترین مقدار قرار می‌دهیم. بعد سه پیشنهاد تابستانی؛ طرز تهیه آلبالو خشک، مربا و شربت آلبالواز حدود یک ساعت وقتی کامل آلبالوها چروکیده و کم آب شدند در فر را کمی باز می‌گذاریم که هوا جریان پیدا کند و بهتر خشک شوند. در این زمان مرتب چک می‌کنیم و گاهی هم می‌زنیم تا یک دست خشک شوند. ۲ ساعت زمان می‌برد تا خشک شدن آلبالوها به نتیجه دلخواه برسد. بعد از اتمام کار اجازه می‌دهیم خنک شوند و بعد در یخچال نگهداری می‌کنیم.

روش دوم:

دم آلبالوها را بگیرید و بدون شست و شو روی پارچه‌ای پهن کنید و به مدت ۲ روز زیر نور آفتاب قرار دهید، پس از این مدت زمان باید با فشار دست به راحتی هسته آلبالوها خارج شوند بدون انکه آسیبی به بافت آلبالو برسد. پس از اینکه هسته آلبالوها را خارج کردید باید آلبالوها را با آب سرد آبکشی کنید، پس از اینکه آب اضافی آلبالوها خارج شد آنها روی سینی پهن کنید و در محیط خانه یا بیرون بگذارید تا خشک شوند.

روش سوم:

دم آلبالوها را بگیرید و سپس بشوئید، آلبالوهای شسته شده را نمک بزنید و روی پارچه‌ای مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود (بسته به مقدار نرمی یا خشکی‌ای که دوست دارید ۱ تا سه روز در آفتاب قرار دهید). پس از اینکه آلبالوها خشک شدند مجدد آبکشی کنید و مقداری نمک بزنید سپس ۱ ساعت در نور آفتاب قرار دهید تا آماده شود.

چطور شربت و مربای آلبالو درست کنیم؟

مواد لازم برای شربت آلبالو:

آلبالو: یک کیلوگرم

شکر: ۲ کیلوگرم

آب: یک لیوان

وانیل: یک قاشق چایخوری (در صورت تمایل)

سه پیشنهاد تابستانی؛ طرز تهیه آلبالو خشک، مربا و شربت آلبالو

دستور پخت و طرز تهیه:

۱. آلبالوها را شسته و پاک کنید. بهتر است هسته‌های آلبالو را از هم جدا کنید. برای جدا کردن هسته‌ها هم می‌توانید از دستگاه هسته‌گیر آلبالو استفاده کنید و هم با دو انگشت شصت و سبابه به سمت سوراخ (محل اتصال دم به آلبالو) آن به هسته فشار وارد کنید، به راحتی هسته از آن جدا می‌شود.

۲. آلبالوهای هسته گرفته را بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در شکر بخوابانید و در یخچال نگهداری کنید، بهتر است از ظرف یا قابلمه لعابی استفاده کنید.

۳. آب را اضافه کنید و قابلمه را با شعله پخش کن روی حرارت بگذارید.

۴. شعله را خیلی کم نکنید چون رنگ شربت تیره می‌شود. همین‌طور شعله را خیلی زیاد نکنید چون به سرعت می‌سوزد و قهوه‌ای رنگ می‌شود.

۵. باید حواستان به شربت باشد و هم بزنید تا شکر در شربت کاملا حل شود. بعد از حل شدن به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت بماند تا قوام آید.

۶. از یک صافی استفاده کنید و آب شربت را در شیشه یا بطری نگهداری کنید. در ضمن آلبالوها را در شربت فشار ندهید چون از شفافیت رنگ شربت می‌کاهد.

مواد لازم برای مربای آلبالو:

آلبالو: یک کیلو

شکر: یک و نیم کیلو

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

وانیل: در صورت تمایل

دستور پخت و طرز تهیه:

۱. ابتدا آلبالوها را شسته و تمیز می‌کنیم.

۲. بعد یک ظرف پیرکس یا لعاب آماده کرده و هسته آلبالو را از آن خارج کرده داخل ظرف می‌ریزیم.

۳. در حال انجام این کار لایه‌ای از آلبالو که ته ظرف را بپوشاند می‌ریزیم و یک لایه شکر می‌پاشیم؛ به طوری که شکر روی آلبالو را بپوشاند و دوباره یک لایه آلبالو و اینکار را ادامه داده تا شکرها و آلبالوها لایه لایه درون ظرف را پر کند. سپس آن را به مدت یک روز در یخچال می‌گذاریم تا آلبالو کاملاً آب بیندازد.

۴. حالا آلبالوها را داخل قابلمه می‌ریزیم و بقیه شکری که از ۱.۵ کیلو اضافه آمده را نیز درون قابلمه می‌ریزیم (بهتر است از قابلمه بزرگ‌تر استفاده کنیم تا هنگام جوش آمدن مربا سر نرود).

۵. وقتی آلبالوها جوش آمد، حرارت را متوسط کرده و مرتباً کف‌های بالا آمده را با یک کف‌گیر از سطح مربا جمع می‌کنیم به‌طوریکه تمام کف‌ها گرفته شود.

۶. بعد از اینکه مربا به غلظت مورد نظر رسید، زیر شعله را خاموش می کنیم و یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه می کنیم و می گذاریم مربا سرد شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین