کد خبر: ۶۰۵۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
مشکلات مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو همچنان دارد؛

روسیه نگران مهاجرت‌های غیرقانونی ایرانی‌ها از طریق خاک خود است

بعد از مشکلاتی که این روزها در فرودگاه مسکو برای مسافران ایرانی ایجاد شده، مسئولان ایران دلیل این امر را نگرانی روس‌ها از احتمال ماندگاری ایرانی‌ها در روسیه و یا مهاجرت آنها از طریق خاک روسیه به سایر کشورها می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :

مدتی است شاهد انتشار اطلاعیه‌هایی از سوی سفارت ایران در روسیه هستیم. اطلاعیه‌هایی که شیوه رفتار با بعضی از مسافران ایرانی در یکی از فرودگاه‌های مسکو را "غیرقابل پذیرش" خوانده و از مقام‌های روسیه خواسته "احترام شهروندان ایرانی" را حفظ کنند.

گفته می‌شود این اطلاعیه، در پی رفتارهای نامناسب مسئولان فرودگاه مسکو با مسافران ایرانی انجام شد؛ چنانکه در مردادماه سال جاری مسافران ایرانی در فرودگاه ونوکووای مسکو بیش از ۵ ساعت معطل شدند و شرایط شبه‌بازداشت را تجربه کردند. گذرنامه‌های آنها توقیف شد و حتا بازجویی‌، رفتار توهین‌آمیز و تحقیر را متحمل شدند.

بعد از آن سفارت ایران در مسکو اطلاعیه‌ای منتشر کرد و به مسافران ایرانی هشدار داد که "طبق قوانین روسیه، صدور ویزا برای شهروندان دیگر کشورها به معنای ایجاد حق برای آنان جهت ورود به خاک روسیه نیست. در صورتی که در فرودگاه‌های روسیه مورد سوال قرار گرفتید که با چه هدفی به روسیه سفر کرده‌اید باید به نوع روادید صادر شده در گذرنامه خود دقت کنید."

در این اطلاعیه همچنین به شهروندان ایرانی توصیه شده "از تردد به مناطق شمالی و جنوبی روسیه که شائبه خروج غیرقانونی آنان از مرزهای روسیه وجود دارد، خودداری کنند."

رعایت مقررات و موازین قانونی

ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) درخصوص رفتارهایی که در فرودگاه مسکو با گردشگران ایرانی انجام شده‌است، گفت: معمولا کشورهایی که گردشگرپذیر هستند، مقرراتی دارند. اگر این مقررات در چارچوب موازین ابلاغی باشد، همه موظف هستند آنرا رعایت و اجرا کنند. اما اگر اقدامی غیر از آنچه در مقررات عنوان شده انجام دهد و سختگیری یا اذیت‌هایی برای گردشگران داشته باشند و برخورد بدی داشته باشند، آنگاه ما اعتراض خواهیم کرد.

به گفته معاون گردشگری، در فرودگاه مسکو شاهد سختگیری‌هایی خارج از ضوابط ابلاغی و مرسوم آن کشور نسبت به گردشگران ایرانی بودیم؛ نوع رفتارشان مناسب نبود بلکه خشن بود و گردشگران ایرانی بیش از اندازه معطل شدند. درعین حال عبور دادن گردشگران از گیت‌های خاص و... سبب شد تا سفارتخانه ایران در مسکو احساس کند که روس‌ها فراتر از مقررات موجود با ایرانی‌ها رفتار می‌کنند از این رو درصدد اعتراض برآمد. این موارد زیاد بود و در قالب یک یا دو مورد جای نمی‌گیرد.

او با تاکید برآنکه مرجع معترض از سوی کشور ما، باید وزارت امور خارجه باشد، ‌گفت: من به عنوان معاون گردشگری اگر اعتراضی داشته باشم، این اعتراض را به وزارت امور خارجه منعکس می‌کنم و این وزارتخانه به عنوان مرجع رسمی از سوی ایران، این اعتراض را به کشور مورد نظر اعلام می‌کند. رسیدگی و پیگیری این موارد نیز توسط سفارتخانه‌های فعال ایران در کشورهای مقصد انجام می‌شود.

تیموری گفت: البته برخی از گردشگران هستند که با ویزای توریستی وارد یک مقصد سفر می‌شوند اما سوابق یا پرونده‌شان تکمیل نیست و افرادی که درصدد بررسی آن برمی‌آیند احساس می‌کنند که این گردشگران قصد بازگشت ندارند یا قصد دارند از طریق این سفر به خاک کشور دیگری بروند. اینجاست که مسئولان کشور مقصد درصدد بررسی مدارکی مانند واچر رزرو هتل، بلیط رفت و برگشت و ... برمی‌آیند. گردشگران ایرانی با نشان دادن این مدارک می‌توانند اعتماد مسئولان کشور مقصد را جلب کنند و به آنها بقبولانند که هدفشان از سفر، ماندن در آن کشور نیست. آژانس‌داران نیز باید ثابت کنند که قصدشان مسافرپرانی نیست.

به گفته معاون گردشگری، تردیدهایی در طرف روسی وجود دارد که ممکن است اقامت یا خروج غیرقانونی ایرانی‌ها را در ذهنشان بوجود آورد. در چنین مواردی، بحث‌شان این است که مسافران ایرانی باید مدارک کامل را ارائه دهند. شاید آنچه در فرودگاه مسکو اتفاق افتاد از چنین دیدی ناشی شده باشد.

او با تاکید بر آنکه مسئولان روس از یکسو علاقه‌مند هستند تا در حوزه سفرهای گروهی ایرانی‌ها لغو روادید داشته باشند، اظهار کرد: روس‌ها درصدد جذب گردشگران ایرانی هستند و از دیگر سو ایران هنوز این نوع لغو روادید را نپذیرفته‌اند. درخصوص روسیه همچنان احساس می‌کنیم اگر این کار انجام شود، در شرایط کنونی، به حوزه گردشگری خروجی کمک می‌کند اما در حوزه گردشگری ورودی به موفقیت خاصی دست نخواهیم یافت. با این وجود، روس‌ها همواره این نگرانی را دارند که ایرانی‌هایی که در قالب گردشگر به روسیه سفر می‌کنند اما در مواردی درصدد مهاجرت و ماندگاری برآمده یا از این مسیر برای عبور به کشوری دیگر استفاده می‌کنند.

بررسی مسائل فرودگاه مسکو

مهدی سنایی (سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو) اخیرا در ملاقاتی با اشموتکین (مدیرکل کنترل مرزی سرویس فدرال امنیت روسیه)، در مورد مهمترین مسائل موجود در روابط دوجانبه از جمله مسائل فرودگاهی، مرزی و مشکلاتی که گاهی شهروندان ایرانی با آن مواجه می‌شوند، بحث و تبادل نظر کرده است.

در این ملاقات، طرفین توافق کردند دو کشور جهت حل و فصل آن با یکدیگر همکاری نمایند. البته، مرزبانی روسیه علت اصلی این تاخیرهای طولانی را عبور غیرقانونی تعداد معدودی از مسافران از مرز روسیه به اروپا ذکر می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین