کد خبر: ۶۰۵۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

به کاهش قیمت خودرو می‌توان امید داشت؟

بازار خودرو شرایط خاصی را تجربه می‌کند، افزایش قیمت بی‌سابقه باعث شده بازار در وضعیت رکود قرار گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :

سوالی که این روزها بسیار شنیده می‌شود این است که آیا می‌توان به کاهش قیمت خودرو پس از دوره رشد بالای قیمت امید داشت؟ حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو معتقد است رشد و کاهش قیمت لزوما ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند. به اعتقاد او نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دقیقا بعد از هر افزایش قیمت در بازار خودرو، کاهشی در راه خواهد بود. زیرا پارامترهای دیگری روی افزایش یا کاهش قیمت خودروها تاثیرگذار هستند. اما این پارامترها کدامند و معادله‌ها باید چگونه پیش روند که قیمت خودرو در ریل نزولی بیفتد؟

سنجری با اشاره به اینکه قیمت خودرو در حال حاضر بیشتر به روند عرضه در بازار و قدرت خرید مردم بازمی‌گردد گفت: امروز شرایط خاص و ویژه‌ای در بازار خودرو کشور حاکم است. تنها ورودی بازار خودرو، خط تولید شرکت‌های خودروساز دولتی است و تقریبا واردات خودرو هم ممنوع است. او در ادامه افزود: تولید خودرو هم به دلیل محدودیت‌هایی که در تامین قطعات و مشکلات مرتبط با آن به وجود آمده است، در شرایط بحرانی قرار دارد. به گفته این کارشناس خودرو، «محدودیت در تامین قطعات و مشکلات مرتبط با نقصی شرکت¬های خودروساز» و همینطور «ممنوعیت واردات خودرو» باعث شده معبر عبوری خودرو به بازار محدود شود. از دیدگاه سنجری، این موضوعات در کنار «کاهش قدرت خرید» باعث شده خودرو به اندازه نیاز به بازار تزریق نشود و در نتیجه افزایش قیمت روی خود را نشان دهد.

به کاهش قیمت خودرو می‌توان امید داشت؟

رکود؛ مهمان بازار خودرو

این کارشناس خودرو در ادامه از ظهور شرایط رکودی در بازار خودرو سخن به میان آورد. به گفته سنجری، «افزایش قیمت خودرو»، «کاهش ارزش پول ملی» و «کاهش توان خرید مردم» سه ضلعی هستند که به وسعت رکود در بازار خودرو دامن زده‌اند. او در ادامه افزود: به رغم اینکه قیمتها افزایشی و عرضه محدود است اما تقاضا بالا نیست و تمایلی برای خرید خودرو به چشم نمیخورد. اگر دیده میشود از پیش فروشها استقبال میشود به دلیل تفاوت قیمت خودرو کارخانه با بازار است. سنجری با تاکید بر اینکه نمی‌توان بعد از افزایش قیمت‌ها، منتظر کاهش قیمت خودرو بود، اظهار کرد: زمانی می‌توان به کاهش و تعادل قیمت‌ها امید داشت که تغییری در طرفین معادله ایجاد شده باشد. اما سنجری معتقد است نه شرایط عرضه خودرو تسهیل شده و نه قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده است. بنابراین خیلی نمی¬توان انتظار داشت که قیمت¬ها در آینده کاهشی باشد.

خودرو چه زمانی ارزان می‌شود؟

اگر چه عقبنشینی بازار و مشتریان از خرید خودرو ممکن است تا در مقاطعی کوتاه باعث کاهش قیمت‌ها شود، اما سنجری معتقد است به محض اینکه قیمت‌ها از یک سطح خاص پایین‌تر برود، هرمی به نام «هرم تقاضا» شکل می‌گیرد. او در تشریح سازوکار این هرم اظهار کرد: در زمان شکل‌گیری این هرم، بخشی از هرم تقاضا که قدرت خریدشان را از دست داده بودند، قدرت پیدا میکنند و بلافاصله برای خرید با قیمتهای ارزانتر هجوم میبرند. به اعتقاد این کارشناس خودرو، در این شرایط باز هم افزایش قیمت رخ می‌دهد، ‌زیرا عرضه خودرو به اندازه کافی و نیاز بازار نیست و کاهش قیمت مقطعی خواهد بود.

سنجری کاهش قیمت خودرو را منوط به سه‌ مساله دانست. به اعتقاد او کاهش خودرو زمانی نهادینه خواهد شد که بخشی از مشتریان خودرو به‌طور کلی از نیاز خود صرفه‌نظر کنند. در این شرایط عرضه در مقایسه با تقاضا بیشتر می‌شود و در آن صورت میتوان گفت قیمتها ممکن است در سطحی پایینتر تثبیت شوند. همچنین اگر تغییری در پارامترهای موثر روی عرضه خودرو یا قدرت خرید مردم مشاهده شود، می‌توان به کاهش قیمت خودرو و ماندگاری آن به صورت پایدار حساب باز کرد.

به کاهش قیمت خودرو می‌توان امید داشت؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین