کد خبر: ۶۰۵۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

احساسات منفی و تاثیر وحشتناک آن بر بدن

در این مطلب به علل روانی بعضی از رایج‌ترین بیماری‌های جسمی می‌پردازیم و می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانیم به خودمان کمک کنیم و جلوی بروز این مشکلات را بگیریم.
احساسات منفی و تاثیر وحشتناک آن بر بدن
آفتاب‌‌نیوز :

وقتی نتوانیم احساسات منفی خود را تخلیه کنیم، این مسأله به صورت مشکلات جسمی بروز پیدا می‌کند. بدن ما روش‌های خودش را برای صحبت با ما دارد و گاهی مشکلات و بیماری‌های جسمی ما با احساسات ما مرتبط هستند.

بدن ما روش‌های خودش را برای صحبت با ما دارد و گاهی مشکلات و بیماری‌های جسمی ما با احساسات ما مرتبط هستند. وقتی نتوانیم احساسات منفی خود را تخلیه کنیم، این مسأله به صورت مشکلات جسمی بروز پیدا می‌کند. در حقیقت، هر چه بیشتر احساسات خود را ابراز کنیم، کمتر بیمار می‌شویم. در ادامه به علل روانی بعضی از رایج‌ترین بیماری‌های جسمی می‌پردازیم و می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانیم به خودمان کمک کنیم و جلوی بروز این مشکلات را بگیریم.

۱- ترس می‌تواند باعث بروز آلرژی و درماتیت شود

بعضی محققان می‌گویند بروز بعضی از آلرژی‌ها می‌تواند به وضعیت روان ما مرتبط باشد. اگزما، تب بالا و آسم می‌توانند در اثر بیماری‌های روحی به وجود بیایند. اگر سال‌ها است آلرژی‌ای دارید که علت آن هنوز نامشخص است، ممکن است این ترس‌های درونی شما باشند که باعث این مشکل شده اند.

علاوه بر این، کاهش عوامل روانی-اجتماعی می‌تواند باعث بهبود یا حتی درمان نشانه‌های آسم و درماتیت شود.

۲- وسواس فکری می‌تواند منجر به بروز انواع مشکلات در رابطه با وزن شود

وسواس فکری یا اشتغال ذهنی درمورد یک نقص ظاهری جزئی یا غیر واقعی‌ای که اصلاً وجود ندارد و تنها زاییده‌ی تخیل شما است، می‌تواند عامل اصلی یا محرک در ایجاد انواع مشکلات در رابطه با وزن باشد. برای مثال، ممکن است بیش از حد نگران چین و چروک هایتان، لاغری اندام یا ظاهر دیگر بخش‌های بدن تان باشید.

مراقبت از بدن خود و توجه به آن مسأله‌ی بسیار مهمی است و البته شکی هم نیست که نباید از بدن خود غافل شویم، اما افراط در این مسأله می‌تواند نتایج ناخواسته یا خطرناکی داشته باشد.

۳- ترس و وسواس فکری می‌تواند به طور همزمان علائم بیماری‌های زیاد و مختلفی را در ما به وجود آورد

ممکن است ابتدا نگران شوید که به بیماری جدی‌ای مبتلا شده اید، گرچه هیچ دلیلی برای ابتلا به این بیماری در شما وجود ندارد. بعد از آن، فکر این بیماری تمام ذهن شما را به خود مشغول می‌کند و به تدریج واقعاً علائم بیماری را در خود می‌بینید. وسواس فکری یا تمرکز ذهنی می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

ما گاهی مشکلات مان را بیش از حد برای خودمان بزرگ می‌کنیم. تمرکز روی احساسات منفی فقط وضعیت را وخیم‌تر و بیماری را واقعی‌تر می‌کند.

۴- کشمکش احساسی و اضطراب می‌تواند به مشکلات گوارشی دامن بزند

احساسات ما می‌توانند جسم ما را نابود کنند؛ چرا و چطور جلویش را بگیریم؟

معده‌ی ما توسط سیستم پیچیده‌ای کنترل می‌شود. اضطراب‌های زندگی می‌توانند باعث تغییر تکانه‌های عصبی و در نتیجه، بروز واکنش‌های ناخواسته‌ای درون معده شوند.

وجود یک کشمکش در گستره‌ی احساسات شما ممکن است عامل التهاب معده یا گاستریت شما باشد. این کشمکش احساسی می‌تواند ناتوانی در قبول مسئولیت، بالغ شدن و پیدا کردن راه برون رفت از کشمکش‌های دشوار زندگی و مسائلی از این دست باشد. وقتی وجود چنین کشمکش‌هایی را در درون خود نادیده بگیریم، این مسأله به صورت فیزیکی بروز پیدا می‌کند تا توجه مغز را به خود جلب کند.

۵- خود انتقادی و ترس می‌توانند باعث سردرد و میگرن شوند

خود انتقادی، کمبود اعتماد به نفس و ترس‌های درونی همگی باعث می‌شوند دائماً احساس نگرانی کنید و مضطرب باشید.

ممکن است احساس حقارت کنید و به نوعی خودتان را دست کم بگیرید، بنابراین بیشتر و بیشتر کار می‌کنید تا برای لحظاتی هم که شده خودتان را ببخشید. اما شما با این کار ذهن خود را از اطلاعات اشباع می‌کنید.

ما گاهی بیش از حد از خودمان انتظار داریم و این مسأله می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی در ما شود.

۶- افسردگی و تشویش می‌تواند به بیماری‌های عروقی دامن بزند

افسردگی برگشتی و تشویش با افزایش ریسک بیماری سرخرگ کرونری مرتبط هستند. اختلالات افسرده ساز همچنین می‌توانند مشکلات عروقی خطرناکی به بار بیاورند.

ممکن است هر روزی که می‌گذرد اضطراب و تشویش بیشتری در خود احساس کنید و در عین حال دچار تپش قلب هم شوید. این مسأله می‌تواند بروز مشکلات عروقی را در پی داشته باشد.

چطور جلوی این مشکلات را بگیریم؟

اول آنکه به خاطر داشته باشید همانطور که برای مشکلات جسمی خود به پزشک مراجعه می‌کنیم، برای پیدا کردن علت ریشه‌ای مشکلات روحی خود هم باید به روانشناس مراجعه کنیم و تحت درمان مناسب قرار بگیریم.

دوم آنکه، مدیتیشن و تمرین ذهن آگاهی یا حضور در لحظه، روش‌های مناسبی برای کاهش اضطراب هستند.

به گفته‌ی کارشناسان، ذهن آگاهی یا حضور در لحظه به ما کمک می‌کند یاد بگیریم چطور از نو تمرکز کنیم. شما نباید خودتان و دیگران را قضاوت کنید و گاهی هم ذهن تان را به نوعی خاموش کنید.

منبع: روزیاتو

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین