کد خبر: ۶۰۵۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵

اسپوتنیک: گریس1 در حال ترک جبل‌الطارق است

اسپوتنیک گزارش داد که نفتکش گریس1 (آدریان دریا) در حال ترک جبل‌الطارق است.
اسپوتنیک: گریس1 در حال ترک جبل‌الطارق است
آفتاب‌‌نیوز :

ابر نفتکش گریس1 که بیش از یک ماه است در تنگه جبل‌الطارق توقیف شده، در حال ترک این منطقه به سمت بندری در مدیترانه است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق چند روز پیش اعلام کرد که این نفتکش رفع توقیف شده و دیگر دلیلی برای نگه داشتن آن وجود ندارد.

اوایل ماه ژوئیه یک نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق با ادعای اینکه برخلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا، مقصد آن سوریه بوده است، توقیف شد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه خبر داد که یک دادگاه حکم توقیف گریس ۱ را صادر کرده است. بر اساس شکایت دولت آمریکا، کشتی گریس1 با بیش از دو میلیون بشکه نفت مورد جریمه واقع شده است.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که گریس۱ به سپاه پاسداران ایران مرتبط است که از سوی آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور قرار گرفت.

بنابر این گزارش، غروب پنج‌شنبه (۲۴ مرداد) قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، اعلام کرد که مجوز آزادی کشتی گریس۱ را صادر کرده است. همچنین خبرگزاری هند اعلام کرد که تمامی ۲۴ خدمه هندی کشتی گریس ۱ آزاد شده‌اند.

محمدجواد ظریف پس از خبر آزادی نفتکش گریس1 در توئیتر خود نوشت: آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.

وی در توییت دیگری با اشاره به نکات کلیدی یادداشت سفارت ایران در لندن نوشت: در یادداشت سفارت‌مان در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس به توقیف نامشروع ابرنفتکش اعتراض، بیانیه‌های عمومی‌مان نسبت به مقصد این کشتی تکرار و شفاف‌سازی شده که تحریم‌های اتحادیه اروپا به ایران اطلاق نمی‌شود(موضع اکثر اروپایی‌ها نیز همین است). چیزی این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که توقیف این نفتکش صد درصد نامشروع بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین