کد خبر: ۶۰۵۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲

در چه صورتی می‌توان نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کرد؟

تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه جدید منوط به شرایطی است که دارندگان این اسناد هویتی تنها با آن شروط می‌توانند نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام کنند.
در چه صورتی می‌توان نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

شناسنامه همان ورقه یا کتابچه رسمی است که در آن نام صاحب ورقه و نام پدر و مادر و دیگر خصوصیات وی ثبت می‌شود. این سند هویتی به هر شخص بعد از تولد اعطا می‌شود و تا پایان عمر به عنوان مهمترین سند هویتی همراه فرد باقی می‌ماند. این سند هویتی اما تنها در شرایط خاصی امکان تعویض دارد و براساس گزارش‌های سازمان ثبت این شرایط عبارت‌ است از:

۱- تعویض شناسنامه‌های نمونه قدیم دراجرای قانون ثبت احوال با ارائه شناسنامه نمونه قدیم و بدون ارائه شناسنامه نمونه قدیم.

۲- تعویض شناسنامه‌های نمونه جدید مستعمل.

۳- تعویض شناسنامه ناشی‌از اجرای احکام صادره از محاکم دادگستری، تصمیمات متخذه هیات‌های حل اختلاف، آرای صادره از کمیسیون‌های تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی.

۴- تجدید شناسنامه پس از رسیدن فرد به سن ۳۰ سالگی جهت تعویض عکس.

۵- تعویض شناسنامه پس از رسیدن فرد به ۱۵ سال تمام.

چه افرادی می توانند نسبت به تعویض و دریافت شناسنامه اقدام کنند؟

افرادی که می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان سراسر کشور، نسبت به تنظیم و امضاء برگ درخواست تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه جدید اقدام کنند باید ۱۸ سال به بالا باشند. همچنین افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد با ارائه شناسنامه خود و سرپرست قانونی (قیم ، امین، وصی) برای افراد صغیر و مهجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد می‌توانند نسبت به انجام آن اقدام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین