کد خبر: ۶۰۵۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۴

دریاچه نئور می‌ماند؟

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز مبارزه بیولوژیکی در راستای از بین بردن گونه مهاجم کاراس در دریاچه نئور خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

محمد خداپرست به برنامه‌های محیط زیست استان اردبیل در راستای احیای دریاچه طبیعی و بکر نئور اشاره کرد و گفت: سه گروه علمی و تحقیقاتی تهدیدها و مشکلات گسترده تالاب نئور را بررسی می‌کنند تا به صورت عملیاتی برنامه جامع احیای دریاچه نئور که از نیمه دوم امسال اجرایی و عملیاتی خواهد شد مورد توجه دقیق کارشناسی قرار گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه تالاب نئور جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: این تالاب دارای ویژگی‌های مطلوبی بوده و برای حفظ و احیای آنها باید اقدامات لازم انجام شود و امیدواریم با کمک اعضای کارگاه بتوانیم اقدامات مثمر ثمری در این تالاب انجام دهیم.

خداپرست بیان کرد: گونه مهاجم کاراس از عوامل اصلی تهدید تالاب نئور بوده و این گونه در سال 84 در دریاچه مشاهده و سبب تغییر در اکوسیستم، زنجیره غذایی و به تبع آن از بین رفتن میگوی گاماروس، گونه شاخص دریاچه شد و از سال 88 نیز پرورش ماهی قزل آلا که در تنظیم اکوسیستم تالاب و گردشگری بسیار تاثیرگذار بود به دلیل عدم توان رشد متوقف شد.

وی تصریح کرد: احیای دریاچه نئور نیازمند پشتوانه مطالعاتی است و از سال 93 به طور جدی اقدامات اجرایی برای برگرداندن آن به حالت اولیه آغاز شده و امیدواریم با توجه به تکمیل مطالعات و تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر این موضوع و کمک کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، دریاچه به سمت احیا پیش برود.

خداپرست از انجام مبارزات بیولوژیکی در راستای از بین بردن گونه مهاجم کاراس در این دریاچه خبر داد و افزود: اگر این اقدامات نبود ما باید در وضعیت فعلی شاهد وجود انبوهی از این گونه در دریاچه بودیم که یقینا اکوسیستم طبیعی دریاچه را از بین می‌برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش محیط زیست استان اردبیل برای ثبت سد میل مغان در کنوانسیون رامسر خبر داد و تصریح کرد: با ثبت این تالاب طبیعی بیست و ششمین تالاب مهم کشور در این کنوانسیون به ثبت می‌رسد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به وجود گونه‌های متعدد حیات وحش در اردبیل بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 42 راس آهو در سایت مغان نگهداری می‌شود.

خداپرست با بیان اینکه فصل زادوولد این آهوها معمولا در ماه خرداد ماه است، گفت: در یک اتفاق نادر یک بره آهو روز گذشته در سایت مغان متولد شد و با این روند تعداد آهوهای منطقه و سایت مغان به 42 راس رسید.
وی همچنین از نگهداری چندین راس مارال در سایت فندقلو نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما شاهد نگهداری 27 راس مارال در این سایت هستیم.a

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین