کد خبر: ۶۰۶۱۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

نیوزلند درباره ائتلاف تنگه هرمز تصمیم گرفت

وزیر دفاع نیوزیلند در پاسخ به درخواست بریتانیا برای کمک به ائتلاف اروپا به منظور گشت‌زنی در تنگه هرمز تصریح کرد که کشورش هیچ کشتی برای تخصیص به این مأموریت ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :

در پی درخواست بریتانیا از «نیوزیلند» برای پیوستن به ائتلاف کشورهای اروپایی در تنگه هرمز، «ران مارک» وزیر دفاع این کشور تصریح کرد که «ولینگتون» هیچ کشتی برای اعزام به تنگه هرمز ندارد.

پایگاه اینترنتی «نیوزیلند هرالد» گزارش کرد، بریتانیا از نیوزیلند برای گشت‌زنی در تنگه هرمز درخواست کمک کرده بود اما وزیر دفاع این کشور تأکید کرد که هیچ کشتی برای تخصیص دادن به این مأموریت ندارد.

اظهارات وزیر دفاع نیوزیلند در حالی مطرح شده است که دولت استرالیا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که به ائتلاف دریایی نظامی آمریکا برای گشت‌زنی در تنگه هرمز می‌پیوندد.

طبق این گزارش، مارک تصریح کرد، گرچه بریتانیا هنوز درخواست رسمی برای کمک به ائتلاف در تنگه هرمز مطرح نکرده است اما در خصوص ظرفیت نیوزیلند برای کمک به این ائتلاف سؤالاتی را مطرح کرده است.

وزیر دفاع نیوزیلند در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: «من همین حالا می‌گویم که هر دو ناوچه ما در کانادا و در دست تعمیر است. ما در حقیقت هیچ قابلیت موجود (برای کمک به ائتلاف تنگه هرمز) نداریم».

وی ادامه داد، اگر ظرفیت و قابلیت داشتیم، کابینه باید در خصوص کمک به ائتلاف تنگه هرمز تصمیم‌گیری می‌کرد اما هنوز هیچ درخواست رسمی از نیوزیلند در این خصوص نشده است و «هرچیزی فراتر از آن، فرضیات است».

وزیر دفاع نیوزیلند در خصوص تصمیم استرالیا برای پیوستن به ائتلاف تنگه هرمز گفت که اطلاع قبلی از این تصمیم استرالیا نداشته است اما پی برده است که هنوز تصمیم آنها در این زمینه نهایی نشده است.

با اینحال، هم‌اکنون استرالیا به بریتانیا، بحرین و آمریکا برای گشت زنی در تنگه هرمز که به بهانه محافظت از کشتیرانی در این منطقه تشکیل شده است، پیوسته است.

با وجود تلاش‌های چند هفته‌ای واشنگتن برای تشکیل ائتلاف و دعوت از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف، تا کنون کشورهای خیلی کمی برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و کشورهای مهمی مثل ژاپن، آلمان، فرانسه و حتی اسپانیا که متحدان آسیایی و اروپایی آمریکا محسوب می‌شوند به این ابتکار روی خوش نشان نداده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین