کد خبر: ۶۰۶۲۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶

حکایت تلخ سگ‌کشی در کهریزک

دو روز از شروع اعتراض حامیان حقوق حیوانات به اقدام شهرداری تهران می گذرد و همچنان انتقادات برخی اعضای شورای شهر و شهروندان حامی حقوق حیوانات در ارتباط با پرونده سگ‌کشی در کهریزک ادامه دارد.
حکایت تلخ سگ‌کشی در کهریزک
آفتاب‌‌نیوز :

کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در ۴۸ ساعت گذشته، به اعتراضات حامیان حیوانات به شهرداری تهران در پرونده سگ‌کشی، توجهی ویژه نشان دادند.

حکایت تلخ سگ کشی

پس از انتشار گسترده تصاویری از معدوم سازی سگ‌های ولگرد در منطقه کهریزک که با اعتراض گروهی از شهروندان و فعالان حقوق حیوانات همراه شد، در روزهای گذشته بحث درباره این اتفاقات همچنان با هشتگ «#سگ_کشی» و «#سگ-کشی_در کهریزک» ادامه دارد.

«سیدعباس صالحی» وزیر ارشاد در واکنش به این ماجرا، در توئیتی حمایت از حیوانات را وظیفه مومنین خواند و نوشت: «امام علی فرمود که مباد به هنگام جمع زکات از حیوانات، شب هنگام به آغل‌شان بروید! مباد میان مادران و بچه‌هایشان جدایی بیفکنید! مباد... رعایت حقوق حیوانات دستورنامه حکومت علوی بود. آن را دل‌مشغولی مرفهان بی‌درد ندانیم.»

این در حالی بود که شهردار تهران در توئیت‌های خود ضمن اشاره به این اتفاق، از تلاش شهرداری تهران برای ممانعت از اتفاقات مشابه چنین نوشت «ضمن احترام به نگرانی دلسوزان حقوق حیوانات، بر اساس مبانی انسانی و دینی، احترام به همه مخلوقات خدا و توأمان توجه به بهداشت و امنیت شهروندان را از وظایف مجموعه شهرداری می‌دانم. از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پی‌گیری لازم برای تکرار نشدن آن به جدیت دنبال شود.»

همچنین برخی از اعضای شورای شهر تهران همچون «الهام فخاری»، «آرش حسینی میلانی»، «شهربانو امانی» و «حجت نظری» از اتفاقاتی که در این ارتباط افتاده است اظهار تاسف کرده و ضمن دفاع از حقوق حیوانات، اعتراضات گروهی از شهروندان در برابر شهرداری را حق آنان دانستند.

گروهی از کاربران اما همچنان به انتقاد از شهرداری تهران پرداختند. این کاربران ضمن به اشتراک گذاشتن تصاویر اعتراض فعالان حقوق حیوانات، از برخورد ماموران شهرداری و نیروی انتظامی با شهروندان انتقاد کردند و خواستار پاسخگویی مسوولان شهرداری تهران شدند.

برخی کاربران نیز با به اشتراک گذاشتن احادیث و روایات ائمه معصوم درباره رعایت حقوق حیوانات، از مسوولان خواستند عزم خود را برای مقابله با حیوان آزاری جزم کنند.

همچنین تاکید بر تدوین قانون مقابله با حیوان آزاری، از دیگر خواسته‌های برخی کاربران بود. آنان معتقد بودند که تصویب چنین قوانینی می‌تواند مانع از وقوع اتفاقات مشابه شود؛ اتفاقاتی که برخی کاربران با به اشتراک گذاشتن تصاویر تارنماهای خبری، اشاره داشتند که در آذرماه ۱۳۹۵ نیز تکرار شده است.

کاربرانی نیز بودند که ضمن به اشتراک گذاشتن تصاویری از صفحه تارنمای شفافیت شهرداری تهران در ارتباط با قرارداد معدوم سازی حیوانات شهرداری با پیمانکاری که مسبب این حادثه بوده است، بیان داشتند که کشتن سگ‌ها به بهانه کنترل جمعیت، تنها طرحی برای سود پیمانکاران است و تاثیری بر کاهش جمعیت آنان ندارد. این گروه از شهروندان همچنان عقیم سازی این حیوانات را راهی انسانی‌تر برای مقابله با جمعیت سگ‌های ولگرد دانستند.

اما در سوی دیگر گروهی بودند که به انتقاد از جنجال‌های پیش آمده در این ارتباط پرداختند. برخی کاربران ضمن به اشتراک گذاشتن تصاویری از کودکان فقیر یا کودکان کشته شده در جنگ یمن، این سوال را از حامیان حقوق حیوانات پرسیدند که آیا مسائل مهمتری برای اعتراض وجود ندارد؟

برخی از کاربران نیز ضمن تاکید بر قدیمی بودن تصاویر پخش شده، گفتند که پخش این تصاویر هدفمند و برای تضعیف و فشار بر شهرداری تهران بوده است.

کاربرانی هم ضمن اشاره به گسترش جمعیت سگ‌های ولگرد، تاکید داشتند که که در صورت عدم معدوم سازی این سگ‌ها، احتمال آمیزش آن‌ها با گرگ‌ها و افزایش جمعیت «گرگاس» وجود دارد و می‌تواند برای شهروندان مناطق حاشیه‌ای بسیار خطرناک باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین