کد خبر: ۶۰۶۳۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

اعزام ۲ فروند بالگرد آتش‌نشانی برای اطفای حریق جنگل‌های ارسباران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش گسترده و فراگیر برای اطفای آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران اعلام کرد: هم اکنون ۲ فروند بالگرد آتش‌نشانی سبددار برای تسریع در خاموش کردن آتش از تهران عازم شهرستان خداآفرین هستند.
اعزام ۲ فروند بالگرد آتش‌نشانی برای اطفای حریق جنگل‌های ارسباران
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر هنربر روز پنجشنبه گفت: آتش سوزی در جنگل های ارسباران به طور کامل مهار نشده است، اما مدیریت بحران استان با مرکزیت فرمانداری شهرستان خداآفرین با حضور ۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش و ۱۰۰ نفر از نیروهای مجتمع مس سونگون به همراه تجهیزات آتش خاموش کنی در منطقه می کوشند.

وی با اشاره به پیگیری دقیقه به دقیقه آتش سوزی توسط استاندار آذربایجان شرقی و معاونان سیاسی و امنیتی و عمرانی وی افزود: خود بنده نیز در منطقه حضور یافتم و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیز از همه امکانات موجود برای کنترل و خاموش کردن آتش بهره می گیرند.

وی علت وقوع آتش سوزی در جنگل های ارسباران را خطای انسانی اعلام و اضافه کرد: خوشبختانه سه نفر در این ارتباط دستگیر و تحویل مقام های قضایی شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: خوشبختانه سه دستگاه خودروی آتش نشانی و چند صد دستگاه کپسول آتش خاموش کنی در اختیار نیروهای انسانی حاضر در منطقه برای مهار آتش سوزی است و امیدواریم با رسیدن بالگردهای اعزامی از تهران شاهد مهار و اطفای آتش در ساعات آینده باشیم.

وی دلیل اصلی دشواری اطفای آتش سوزی جنگل های ارسباران را وقوع آن در سه نقطه دور از هم در روستاهای کلوانق، خانقاه و مردانقم شهرستان خداآفرین اعلام کرد و گفت: نیروهای امدادی ورزقان و اهر و کلیبر نیز به عنوان شهرستان های معین در کنترل آتش سوزی مشارکت دارند.

جنگل‌های ارسباران نیز با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت در شمالی ترین نقطه استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان بشمار می‌آید.

جنگل‌های ارسباران، صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع، گنجینه منحصر به فردی از منابع محیط زیستی را در جغرافیای شمال‌غربی کشور ایجاد کرده است.

نکته قابل تأمل دیگر در این خصوص اینکه، اهمیت منطقه ارسباران تنها به دلیل ویژگی‌های خاص اکوتوریسم، اکولوژیکی و توان‌های زیست محیطی آن نبوده، بلکه میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه نیز از زمان‌های گذشته مورد توجه دوستداران این منطقه و جهان بوده، به طوری که هر ساله هزاران گردشگر و محقق را به این منطقه جذب می‌کند.

جنگل‌های ارسباران از سوی یونسکو به عنوان منطقه‌ای حفاظتی و ذخیره گاه بیوسفر (ژنتیکی) در کره زمین انتخاب شده، ولی با این وجود هر ساله به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی مردم و مسؤولان، نبود امکانات و تجهیزات لازم روز به روز از وسعت این جنگل‌ها کم می شود.

افزون بر آنچه گفته شد، جنگل‌های ارسباران، از جمله یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین