کد خبر: ۶۰۶۳۶۴
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸

آتش به ارسباران بازگشت

فرماندار شهرستان خداآفرین با بیان اینکه تا ساعت ۱۱ امروز آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران تا حدی کنترل شده بود، گفت: با وزش باد، آتش در این منطقه دوباره شعله‌ور شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

علی امیری راد روز پنجشنبه اظهار داشت: در حالی که بیش از ۹۵ درصد شعله های آتش تا ساعت ۱۱ قبل از ظهر امروز مهار شده بود و ماموران و امدادگران مشغول پاک سازی و لکه گیری بودند، در اثر وزش شدید باد دوباره آتش شعله ور شد و هم اکنون تلاشها برای مهار آتش ادامه دارد.

وی با اشاره به ایینکه آتش سوزی در مراتع و منطقه حفاظت شده ارسباران که در محدوده روستاهای مردانقم، خانقاه و کوانق از ۲۸ مرداد ماه شروع و در روز بعد با تلاش نیروهای امدادی بومی و اعضای مدیریت بحران شهرستان مهار شده بود، افزود: به دلیل شدت وزش باد از بعد از ظهر ۲۹ مرداد زبانه های آتش شعله ور و در روز سه شنبه بر شدت آتش سوزی افزوده شد که بر اثر آن مناطق مرتعی، نیمه مرتعی و مشجر و نیمهمشجر منطقه در محدوده ۳۰۰ هکتاری از بین رفت.

آتش به ارسباران بازگشت

امیری راد اضافه کرد: آتش در حال پیشروی به سمت مناطق جنگلی بود که با حضور مدیریت بحران استان و با هماهنگی های لازم از ارتش جمهوری اسلامی درخواست نیروی امدادی شد که تعداد ۱۰۰ نفر از نیروهای ارتش مستقر در جلفا از شب گذشته در محل حاضر شده و در کنار سایر نیروهای امدادی از خداآفرین، کلیبر، اهر، ورزقان، هوراند و جلفا، نیروهای امدادی مس سونگون و افراد بومی و محلی، سپاه و نیروهای انتظامی، مرزبانی، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان با پشتیبانی منطقه آزاد ارس جهت مهار آتش تلاش می کنند.

جنگلهای ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری شمرده می شود، به گونه ای که ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده ایران در این عرصه جنگلی یافت می شود.

این جنگلها که در شمال و شمال شرق تبریز و در محدوده شهرستانهای ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین