کد خبر: ۶۰۶۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
پمپئو وزیری که با انجیل باز روی میز کار می کند

پمپئو چگونه تبدیل به وفادارترین سرباز ترامپ شد؟

علت اصلی انتخاب پمپئو به عنوان وزیر خارجه همسویی او با ترامپ بر سر ایده لزوم خروج امریکا از برجام بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "مایک پمپئو" به چهره محوری مسیحیان اونجلیکال یا تبشیری و وفادارترین سرباز رییس‌جمهوری امریکا تبدیل شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "نیویورکر" در گزارشی با اشاره به زوایای پنهان و پیدایی از زندگی "مایک پمپئو" از دوره‌ای که سناتور بود تا پس از آن به نوع روابط او با "ترامپ" اشاره دارد و می‌نویسد: "مایک پمپئو" در زمستان 2016 میلادی مصمم بود که جلوی ترامپ را بگیرد. او نماینده کمتر شناخته شده در کنگره بود. او توانست "مارکو روبیو" را متقاعد کند که وارد عرصه رقابت‌ها شود. مانند بسیاری از جمهوری‌خواهان در کنگره، "پمپئو" باور داشت که "روبیو" دانش کافی درباره مسائل امنیتی را دارد و می‌تواند رییس‌جمهوری شایسته‌ای شود. از دید او اینها صفاتی بودند که ترامپ فاقد آن بود.

پمپئو چگونه تبدیل به وفادارترین سرباز ترامپ شد؟

تیم روبیو با تشویق پمپئو به طور جدی وارد رقابت‌ها شد. او یکی از معدود چهره‌های باقی‌مانده بود که جمهوری‌خواهان امید داشتند ترامپ را شکست دهد. در 5 مارس، ترامپ و سناتور کروز از تگزاس به حوزه‌ای رسیدند که پمپئو نمایندگی آن را برعهده داشت. روبیو کماکان نزدیک به پمپئو بود. او به جمعیت گفت که می‌داند بهترین مسیر برای امریکا چیست. پمپئو در آن زمان گفته بود که به نظر او ترامپ مانند "باراک اوباما" یک رییس‌جمهوری اقتدارگرا خواهد بود که قانون اساسی امریکا را نادیده می‌گیرد. او گفته بود سربازان امریکایی با ترامپ و هیچ رییس‌جمهوری دیگری بیعت نمی‌کنند چرا که آنان قسم خورده‌اند تا از قانون اساسی ما دفاع کنند. او گفته بود مارکو روبیو هرگز به نظامیان دستور نمی‌دهد که مغایر قانون اساسی امریکا کاری انجام دهند.

اظهارات پمپئو علیه ترامپ در مطبوعات محلی ذکر شدند و روبیو سومین دور رقابت در کانزاس را به پایان رساند. روبیو اما شکست خورد و ترامپ توانست نظر مساعد سایرین را به خود جلب کند. پمپئو با اکراه به سایر نمایندگان کانزاس پیوست و نامزدی او را تایید کرد. او در آوریل آن سال در مصاحبه‌ای گفته بود ترامپ یک "محافظه‌کار مومن" نیست. چند هفته بعد او به "سی ان ان" گفت: "در بسیاری از سیاست‌ها، دیدگاه من با او انطباقی ندارد. من نماینده کانزاس هستم".

پمپئو چگونه تبدیل به وفادارترین سرباز ترامپ شد؟

"نیویورکر" اشاره می‌کند که در آن زمان پمپئو هرگز با ترامپ دیداری نکرده بود و مانند بسیاری از جمهوری‌خواهان ترامپ را بلا و تهدیدی برای دموکراسی قلمداد می‌کرد. پمپئو به شعار "نخست امریکا" ترامپ با دیده تردید نگاه می‌کرد. پمپئو یک "انترناسیونالیست محافظه‌کار" بود که به واسطه خدمت نظامی در دوران جنگ سرد، ذهنیت‌اش شکل گرفته بود و معتقد بود قدرت امریکا ضامن ثبات و امنیت جهان است. با این حال، پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، پمپئو به دنبال کسب پست در کابینه او بود و از خدمت به عنوان رییس سیا چشم‌پوشی نکرد. در سال 2018 میلادی، پس از برکناری "رکس تیلرسون" ترامپ او را جایگزین وی در وزارت خارجه امریکا کرد".

این نشریه درباره خصوصیات پمپئو می‌نویسد: "او یک مسیحی اونجلیکال یا تبشیری است که کتاب مقدس خود را روی میز می‌گذارد. او معتقد است احتمال آن وجود دارد که خداوند ترامپ را در قالب ملکه استر (شخصیتی مقدس در انجیل) در شکلی امروزی برای ملت امریکا فرستاده باشد تا مانند او که یهودیان را با متقاعد کردن امپراتور پارس نجات داد بتواند ناجی بشریت باشد. او گفته است که وظیفه‌اش خدمت به رییس‌جمهوری امریکا و انجام هر آن چیزی است که رییس‌جمهوری از او بخواهد. او گفته بود: "وزیر خارجه باید بداند که رییس‌جمهوری چه می‌خواهد". مهم نیست که ترامپ چه می‌گوید، پمپئو در کنار او ایستاده است. یکی از مقام‌های پیشین آشنا از نحوه تعامل ترامپ و پمپئو می‌گوید، پمپئو یکی از متدین‌ترین افراد پیرامون ترامپ است. تغیبر رویکرد پمپئو نشانه‌ای از تغییر رویکرد کلان در حزب جمهوری‌خواه است که از تحقیر ترامپ به سوی درآغوش کشیدن او حرکت کرد و تغییر جهت داد.

بیش از سی ماه از ورود به دولت، رابطه پمپئو با ترامپ به طور حیرت‌انگیزی با دوام بوده است. ترامپ خود گفته بود من با همه جر و بحث می‌کنم جز با پمپئو. پمپئو پنجاه و پنج ساله، به همراه همسرش سوزان در یک خانه اجاره‌ای در امتداد زمین پایگاهی نظامی در نزدیکی خیابان منتهی به ساختمان وزارت خارجه امریکا زندگی می‌کند. او وقتی به چالش کشیده می‌شود به خصوص در برابر پرسش‌های مرتبط با رییس‌جمهوری، صورت‌اش سرخ می‌شود.

پمپئو چگونه تبدیل به وفادارترین سرباز ترامپ شد؟

پیشینه پمپئو شباهت کمی با دیگر وزرای امور خارجه امریکا دارد که همگی پس از طی کردن راهی طولانی و کسب تجارب گسترده بین‌المللی در این مقام منصوب شدند. برعکس، پمپئو نه تنها در واشنگتن بلکه در کل امریکا چهره‌ای ناشناخته بود. ترامپ دائما مدرک معتبر پمپئو به عنوان دانش‌آموز برتر در وستپوینت و دانشجوی دانشکده حقوق هاروارد را مطرح می‌کند. با این حال، در شش سال حضور در کنگره پمپئو هرگز به ریاست هیج کمیته فرعی‌ای نیز نرسید و با انتخاباتی واقعا رقابتی مواجه نشد. فرم‌های مالیاتی فاش شده نشان می‌دهند که او فقیرترین عضو کابینه ترامپ است و در سال 2018 میلادی کل ارزش و دارایی خانوادگی‌اش چند صد هزار دلار بوده است".

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "پمپئو متولد سال 1963 و یکی از سه فرزند خانواده‌ای از طبقه کارگر در جنوب کالیفرنیا بود. پدر او مسئول رادیویی نیروی دریایی در جنگ کره بود. پمپئو خود در دوران حضورش در ارتش، در دوره جنگ سرد در مرز بین آلمان شرقی و غربی و گشت‌زنی می‌کرد و با پایان جنگ سرد ارتش را ترک کرد. او به دانشکده حقوق هاروارد رفت، جایی که ویراستار نشریه Law Review بود. در اواخر دهه نود میلادی او تغییری اساسی در زندگی خود داد. شرکت حقوقی‌ای که در آن کار می‌کرد را پس از دو سال ترک کرد و از همسرش جدا شد. او به کانزاس رفت. او شرکتی را با نام Thayer Aerospace تاسیس کرد که فعالیت و همکاری با شرکت‌هایی داشت که لوازم هوانوردی را تولید و تهیه می‌کردند. او در محل کار با "سوزان" آشنا شد و در سال 2000 میلادی با او ازدواج کرد. در آن زمان، پمپئو در کلیسای محلی عضویت داشت با این حال، به دلیل حمایت اعضای کلیسا از یک کشیش همجنسگرا آنجا را ترک کرد. او در سال 2010 میلادی به سنا راه یافت".

در ادامه این گزارش به دوران ریاست پمپئو بر سیا اشاره شده است. "نیویورکر" می‌نویسد: "پمپئو از ریاست بر سیا لذت می‌برد، یکی از دوستان او می‌گوید زمانی که او در سرتاسر جهان با هواپیما در حال پرواز بود، تاریخچه آژانس‌های اطلاعاتی مخفی و اسناد سیا درباره جنگ‌ها در مناطقی مانند افغانستان و امریکای مرکزی را می‌خواند. با این حال، یک مقام ارشد اطلاعاتی سابق می‌گوید او از بودن در سیا راضی نبود و می‌خواست مشاور امنیت ملی یا وزیر امور خارجه باشد".

این نشریه اشاره می‌کند که علت اصلی انتخاب پمپئو به عنوان وزیر خارجه همسویی او با ترامپ بر سر ایده لزوم خروج امریکا از برجام بوده است. "نیویورکر" در این‌باره می‌نویسد: "تا پاییز سال 2017 میلادی، "رکس تیلرسون" وزیر خارجه بود. با این حال، او با ترامپ دچار مشکل شد؛ از موضوع خروج از توافق اقلیمی پاریس تا انتقال سفارت امریکا در اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم (بیت المقدس ) او در تمام موارد با ترامپ مخالف بود. تیلرسون نمی‌خواست ترامپ امریکا را از برجام خارج کند. اکثر مشاوران دیگر نیز با تیلرسون موافق بودند جز پمپئو. او در جلسه‌ای در کاخ سفید از خروج امریکا از برجام حمایت کرده بود. ترامپ و پمپئو از سال 2016 میلادی با یکدیگر بر سر موضوع برجام هماهنگ بودند. او به ترامپ گفته بود افراد زیادی اطراف‌تان درباره توافق هسته‌ای با ایران با شما موافق نیستند. با این حال، من در کنار شما هستم".

پمپئو چگونه تبدیل به وفادارترین سرباز ترامپ شد؟

- تنظیم گزارش؛ کیومرث افشاریان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین