کد خبر: ۶۰۶۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

نخست وزیر لهستان: در ائتلاف دریایی آمریکا مشارکت نمی‌کنیم

نخست وزیر لهستان مشارکت کشورش در عملیات دریایی به رهبری آمریکا در منطقه خلیج فارس را رد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

 به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، "ماتئوش موراویه‌تسکی"، نخست وزیر لهستانانتقاد شدیدی به هزینه های دفاعی کم آلمان وارد کرده و تاکید کرد که سهمی که آلمان در این راستا دارد با تعهداتش در قبال ناتو منطبق نیست.

وی که در گفتگو با یک رسانه آلمانی سخن می گفت تصریح کرد که آلمان باید سریعا هزینه های دفاعی خود را افزایش دهد.

کشورهای عضو ناتو تعهد داده اند که حداقل 2 درصد از بازده اقتصادی خود را صرف هزینه های نظامی کنند. به گفته نخست وزیر لهستان هر کسی باید به این تعهد پایبند باشد.

ناتو در سال 2014 تصمیم گرفت که هر کشور عضو این اتحادیه تا سال 2024 بودجه نظامی خود را به 2 درصد تولید ناخالص ملی افزایش داده و یا حداقل به این رقم نزدیک کند.

نخست وزیر لهستان در بخش دیگری از سخنانش خواستار استقرار نیروهای آمریکایی بیشتر در لهستان بدون کم رنگ تر شدن حضور نیروهای آمریکایی در کشور آلمان شد.

وی تصریح کرد که ما به پایگاه نظامی آمریکا در رامشتاین آلمان نیاز داریم و همچنین به یک پایگاه جدید دائمی از نیروهای آمریکایی در لهستان نیاز داریم.

سفیر آمریکا در برلین اخیرا تهدید کرده است که نیروهای آمریکایی از آلمان به لهستان منتقل خواهند شد اگر هزینه های نظامی این کشور افزایش پیدا نکند. بر اساس گزارش های منتشر شده آمریکا می خواهد حداقل هزار نیروی آمریکایی دیگر را به لهستان اعزام کند و در نظر دارد که این نیروها را از آلمان به این کشور منتقل کند.

نخست وزیر لهستان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که کشورش در ماموریت نظامی به رهبری آمریکا به منظور حمایت از تردد کشتی ها در منطقه خلیج فارس شرکت نخواهد کرد. وی تاکید کرد که موضع ما در این راستا به صورت افراطی تفسیر شده است.

وی تاکید کرد که ما در این باره مذاکراتی را انجام داده ایم اما ما به هیچ عنوان با این مسئله موافقت نکرده ایم که با نیروهای آمریکایی در عملیات دریایی در خلیج فارس همکاری و مشارکت کنیم. این اتفاق نخواهد افتاد.

وزیر امور خارجه لهستان چندی پیش در اظهاراتی گفته بود که هر نوع پشتیبانی برای تلاش های آمریکا و انگلیس در این منطقه ممکن است. اما وی درباره چگونگی این حمایت ها سخنی نگفته بود.

دولت آلمان هم درخواست آمریکا به منظور مشارکت در این عملیات دریایی را رد کرده است. دلیل آلمان این است که نمی خواهد از استراتژی فشار حداکثری آمریکا در این راستا حمایت کند.

از بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا به حال تنها انگلیس برای حمایت از آمریکا در عملیات دریایی خلیج فارس اعلام آمادگی کرده و دو کشتی جنگی را به تنگه هرمز فرستاده است تا کشتی های تجاری انگلیسی را اسکورت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین