کد خبر: ۶۰۶۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
علی‌رغم هشدارهای چین،

یک ناو آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرد

برای چندمین بار در طی سال جاری میلادی، یک کشتی جنگی آمریکایی از تنگه راهبردی تحت مناقشه تایوان گذر کرد‌که احتمالا خشم چین را برمی‌انگیزد.
آفتاب‌‌نیوز :

یک کشتی جنگی آمریکایی علی‌رغم هشدارهای چند ماه اخیر چین، از تنگه راهبردی تحت مناقشه تایوان عبور کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ریان مومسن»، سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز جمعه اعلام کرد ناو آمریکایی این اقدام را در راستای «نشان دادن تعهد آمریکا به هند-اقیانوسیه‌ای آزاد و باز» انجام داد.

مومسن گفت ناو جنگی آبی-خاکی که امروز (جمعه) از تنگه تایوان عبور کرد، «گرین بِی» نام دارد.

چین معتقد است تایوان بخشی از خاک این کشور است و باید هرچه زودتر به صورت داوطلبانه یا با از طریق زور، به سرزمین‌های اصلی ملحق شود. از این رو پکن تنگه تایوان را جزئی از آب‌های داخلی خود می‌داند و نه آبراهی بین‌المللی.

آمریکا علی‌رغم آنکه روابط رسمی با تایوان ندارد، یکی از حامیان نظامی این منطقه محسوب می‌شود و مطابق تعهدی که نسبت به امنیت آن دارد، ناوهای خود را به بهانه حفظ آزادی ناوبری در آبهای آزاد، از تنگه تایوان عبور می‌دهد.

چین ماه گذشته میلادی اعلام کرد درصورت هرگونه تحرکات استقلال جویانه از سوی تایوانی‌ها آماده اغاز جنگ است.

همچنین پکن قراردادهای خرید تجهیزات نظامی آمریکایی از سوی تایوانی‌ها را بارها محکوم کرده‌اند.

به گفته «پنتاگون»، آمریکا از سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۵ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی به تایوان فروخته است. همچنین آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا در گزارشی، تایوان را «محرک اصلی» مدرن‌سازی در ارتش چین و پیشرفت عظیم آن طی سال‌های اخیر می‌داند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین