کد خبر: ۶۰۶۷۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
حشد الشعبی، اسرائیل و آمریکا را مقصر حمله به تاسیسات خود دانسته

انفجارهای مرموز در زرادخانه‌های حشد الشعبی و چند پرسش| اسرائیل به دنبال تحریک ایران؟

"مهندس" انفجارهای اخیر در زرادخانه‌ها و تاسیسات حشد الشعبی از جمله در اردوگاه اشرف و آمرلی را محکوم کرد و امریکا را مقصر اصلی در این‌باره دانست. با این حال، "فالح الفیاض" رهبری آن گروه موضعی محاطانه‌تر اتخاذ کرد و از سرزنش کردن آمریکا خودداری کرد. این موضوع پرسش‌های زیادی را در این‌باره ایجاد کرده که در درون آن سازمان چه اتفاقاتی در جریان است و تاثیر این موضوع بر رویدادهای عراق در بلندمدت چه خواهد بود"./"سوال مهم در مقابل عراق آن است که حشد الشعبی در سال‌های آینده به چه شکلی در خواهد آمد؟ بحران اخیر و حملات هوایی علیه مواضع آن گروه می‌تواند پاسخ به این سوال را سریع‌تر شکل دهد".
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- معاون فرمانده شبه‌نظامیان حشد الشعبی، آمریکا را مقصر حملات می‌داند در حالی که رهبری گروه درباره گام بعدی پس از چهار انفجار مرموز در زرادخانه‌های مهمات شبه نظامیان عراقی در حال تصمیم‌گیری است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت روسی "تزاریسم" در گزارشی با اشاره به حملات نظامی اخیر اسرائیل علیه شبه نظامیان مورد حمایت به ایران در عراق اشاره می‌کند که این حملات باعث ایجاد شکافی در میان نیروهای بسیج مردمی یا "حشد الشعبی" شده است. این شکاف باعث ایجاد اختلاف‌نظر میان خط رسمی حشد الشعبی و نظرات "ابو مهدی المهندس" معاون آن جریان و یکی از رهبران "کتائب حزب الله" شده است. در عرصه میدانی یکی از بغرنج‌ترین پرسش‌ها برای رهبران و اعضای حشد الشعبی آن است که پاسخ آنان به حملات اخیر اسرائیل باید چگونه باشد"؟

انفجارهای مرموز در زرادخانه‌های مهمات حشد الشعبی و چند پرسش| ماجرا چیست؟

این سایت در ادامه می‌نویسد: "مهندس" انفجارهای اخیر در زرادخانه‌ها و تاسیسات حشد الشعبی از جمله در اردوگاه اشرف و آمرلی را محکوم کرد و امریکا را مقصر اصلی در این‌باره دانست و اظهار داشت که از پهپادهای اسرائیلی برای اجرای این عملیات استفاده شده است. با این حال، "فالح الفیاض" رهبری آن گروه موضعی محاطانه‌تر اتخاذ کرد و از سرزنش کردن آمریکا خودداری کرد. این موضوع پرسش‌های زیادی را در این‌باره ایجاد کرده که در درون آن سازمان چه اتفاقاتی در جریان است و تاثیر این موضوع بر رویدادهای عراق در بلندمدت چه خواهد بود".

این سایت می‌نویسد: "نخست باید به اهمیت حشد الشعبی توجه داشت. این گروه با 100 هزار مرد جنگجو علیه داعش در حال جنگیدن است و به یکی از مهمترین نهادهای عراق تبدیل شده است. این گروه ایست‌های بازرسی را تحت کنترل دارد، در اقتصاد نقش دارد و حتی در درگیری‌های سوریه نقش داشته است. با این حال، این سازمان یکپارچه نیست. در ژانویه سال 2018 میلادی، به بخشی از نیروهای امنیتی عراق تبدیل شد. این یک تشریفات رسمی و اداری بود. با این حال، هنوز هم تیپ‌های خاص در آن سازمان وابستگی‌های سیاسی و مذهبی خاص خود را حفظ کرده‌اند. این گروه دارای 67 تیپ انفرادی است. "بدر" بزرگترین سازمان در درون ائتلاف حشد الشعبی است که حدود 18 تیپ با آن در ارتباط هستند. "اصائب اهل حق" نیز دارای چندین تیپ است. "کتائب حزب‌الله" نیز سه تیپ از آن خود دارد و "حرکة حزب الله النجباء" نیز یک تیپ دارد. در درون این ائتلاف گروه‌های قومی و مذهبی نیز وجود دارند. برای مثال، واحدهایی که وابسته به مسیحیان هستند و یا اعضایی که از قومیت ترکمن هستند. همچنین، قبایلی کرد و سنی نیز در آن ائتلاف حضور دارند. علیرغم پیچیدگی و تنوع در درون حشد الشعبی بسیاری از گروه‌های داخلی آن با ایران در ارتباط هستند به دلیل آن که فرماندهان آن زمانی در کنار رهبران و فرماندهان سپاه خدمت می‌کردند یا به این دلیل آشکارا طرفدار ایران هستند چرا که بیشتر تعلقات مذهبی دارند و شیعه هستند".

این سایت در ادامه می‌افزاید: "نگاه کلی "حشد الشعبی" ضدامریکایی و ضداسرائیلی است. به همین خاطر است که پس از انفجار زرادخانه‌های آن گروه و طرح شایعاتی درباره حضور پهپادهای خارجی، آنان اسرائیل و امریکا را مقصر دانستند. "کتائب حزب‌الله"، امریکا را مقصر دانست و مسئولیت این حمله را به اسرائیل نسبت داد. در سال 2018 میلادی نیز حمله‌ای علیه یکی از پایگاه‌های کتائب حزب الله در نزدیکی سوریه در مرز با عراق روی داده بود. همچنین، یکی از شیوخ مرتبط با "حرکة حزب الله النجباء" در اواسط آگوست، ارتش عراق را محکوم کرد و پیشنهاد داد که حشد الشعبی باید جایگزین ارتش شود و این نظر را در یکی از شبکه‌های تلویزیونی به نام "الاتجاه" مطرح کرد. در 19 آگوست، آن سازمان امریکا را مسئول حملات دانست. "اصائب اهل حق" نیز خواستار تحقیقات در این‌باره شد و خواستار حمایت دفاع هوایی عراق از حریم هوایی شد. آن سازمان نیز اسرائیل را پشت‌پرده حملات 17 آگوست دانست. حزب "فتح" به رهبری "هادی العامری" از سازمان بدر نیز که بزرگترین جریان درون حشد الشعبی محسوب می‌شود، بیانیه‌ای صادر کرد. با این حال، لحن بیانیه‌ای او محتاطانه بود. او حملات صورت گرفته را در تاریخ 18 آگوست را محکوم کرد و مدعی شد که توسط هواپیماهای ناشناخته صورت گرفته و این حمله را توطئه‌ای علیه عراق دانست. اجماع کلی در آن سازمان این است که هواپیماهای خارجی چهار مکان را بمباران کرده‌اند؛ اگرچه برخی از گروه‌های درون ائتلاف معتقدند که انفجارها ممکن است تصادفی بوده باشند.

به نظر می‌رسد که بین جریانات مختلف حشد الشعبی در این‌باره که امریکا را مقصر می‌دانند و یا اسرائیل و قدرت دیگری را متهم می‌کنند، اختلاف‌نظر وجود دارد. هر واکنشی دارای پیامدهای خاصی خواهد بود. مقصر دانستن امریکا سبب می‌شود تا عراق حریم هوایی خود را محدود کرده و امریکا را تحت فشار قرار دهد. در جولای و آگوست امسال، ائتلاف تحت رهبری امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تنها هدف‌اش حمایت از امنیت عراق است و برای شکست دادن داعش و کمک به این ماموریت در آنجا حضور دارد. مقصر دانستن امریکا سبب خواهد شد تا خواست خروج نیروهای امریکایی از عراق افزایش یافته و تنش میان متحدان ایران و امریکا در عراق تشدید شود. این موضوع می‌تواند به افزایش تنش میان حشد الشعبی و نیروهای امریکایی بیانجامد. مقصر دانستن اسرائیل برای حملات نیز به طور بالقوه برای دولت عراق و توان دفاعی آن شرم‌آور است و سبب می‌شود تا موضع حشد الشعبی و برخی دیگر از گروه‌های شبه نظامی در این باره که خود را جزئی از کارزار گسترده‌تر منطقه‌ای علیه اسرائیل بدانند تقویت شود.

این عناصر در درون حشد الشعبی پیشتر اسرائیل را تهدید کرده بودند. آنان دوست دارند علیه امریکا و اسرائیل موضع‌گیری کنند با این حال، مقصر دانستن اسرائیل برای این حملات باعث تشدید تنش میان ایران و اسرائیل خواهد شد. متهم کردن یک قدرت خارجی برای حملات اخیر به معنای بسته شدن حریم هوایی عراق و تقویت دفاع هوایی خواهد بود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که امریکا متهم شده که بر دولت عراق برای خرید سامانه دفاعی پاتریوت از آن کشور فشار می‌آورد در حالی که نیروهای دیگری در عراق حضور دارند که خواستار وابستگی عراق به سامانه دفاع هوایی ایران و یا سیستم های دفاع هوایی روسی شده‌اند.

"تزاریسم" در ادامه می‌نویسد: "شکاف در درون حشد الشعبی نشان می‌دهد که جناحی در درون آن سازمان خواستار استفاده از وضعیت کنونی برای منزوی کردن عناصر تندروتر در درون آن است. در این سناریو ممکن است "مهندس" به عنوان چهره‌ای افراطی نمایش داده شود و "عامری" به عنوان چهره‌ای میانه‌روتر و ملی‌گراتر. این موضع می‌تواند "مهندس" و گروه‌های وابسته به آن چون "النجباء" را درون حشد الشعبی به حاشیه براند. با این حال، احتمال تشدید تنش و شکاف درون حشد الشعبی ممکن است آن گروه را قادر سازد تا با دو صدا بازی کند و نقش "پلیس خوب" و "پلیس بد" را با امریکا و دیگر بازیگران بازی کند. در این سناریو حشد الشعبی می‌تواند باعث فریب امریکایی‌ها شود؛ در این‌باره که امریکا را به این نتیجه برساند که می‌توانند موضع میانه‌روها را درون حشد الشعبی تقویت کنند. این در حالی است که در کلیت آن، حشد الشعبی موافق بیانیه‌های "مهندس" خواهد بود.

در سناریوی دیگر ممکن است این وضعیت منجر به بروز جنگ داخلی در عراق یا درون حشد الشعبی شود. در این جنگ برخی از بخش‌های آن گروه خواستار مبارزه علیه امریکا خواهند شد. این مسئله اکنون نیز به اختلافات موجود میان تیپ 3 آن گروه با سایر واحدها در نینوا دامن زده است. در همین حال، مبارزه‌ای بزرگتر میان دولت مرکزی عراق و نخست‌وزیر بر سر حشد الشعبی آغاز خواهد شد. در آن زمان حزب فتح باید تصمیم بگیرد که آیا از نخست‌وزیر حمایت خواهد کرد و یا آنکه از نظر سایر جریانات درون حشد الشعبی حمایت خواهد کرد. این موضوع می‌تواند برای جایگزینی نخست وزیر به محک آزمون گذاشته شود و حشد الشعبی را به عنوان یک نیروی موازی در کنار ارتش تقویت کند. درگیری درونی در حشد الشعبی ممکن است به حدی افزایش یابد که دیگر سایر واحدهای درون آن گروه به عنوان واحدهای رسمی برسمیت شناخته نشوند.

این سایت در پایان می‌نویسد: "سوال مهم در مقابل عراق آن است که حشد الشعبی در سال‌های آینده به چه شکلی در خواهد آمد؟ آیا مجموعه‌ای از نیروهای آزاد مانند کنفدراسیون خوهد بود یا تحت رهبری رسمی و یکپارچه‌ای قرار خواهد داشت؟ آیا تبدیل به نیرویی موازی در عراق خواهد شد یا بخشی از دولت خواهد شد یا به حاشیه رانده می‌شود؟ بحران اخیر و حملات هوایی علیه مواضع آن گروه می‌تواند پاسخ به این سوال را سریع‌تر شکل دهد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
14
3
با توجه به ناشناخته بودن عوامل اصلی سایت ذکر شده و عدم رسیدن به هدف ایجاد اختلاف بین مجموعه حشد در عراق اینک دلیل ناله های پمپو و جیغهای بی بی مشخص شد که تلاش بر اختلاف افکنی بی ثمر بود لذا حنگ روانی و استفاده از شبهه اختلاف درنقشه دوم اجرا می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
3
7
چرا نخست وزیر عراق از واژه مجهول به جای خلیج فارس استفاده می کند و ما همچنان اصرار داریم که عراق دوست ماست؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین