کد خبر: ۶۰۶۷۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰

چرا تابلوهای باب راس در هیچ حراجی پیدا نمی‌شود؟

باب راس نه تنها در ایران بلکه در جهان هم نقاش شناخته شده‌ای است، او که تابلوهای زیادی دارد، اما ردپایی از هیچ‌کدام را نمی‌توان پیدا کرد.
چرا تابلوهای باب راس در هیچ حراجی پیدا نمی‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

برنامه‌اش عصر روزهای جمعه پخش می‌شد، همه برنامه از یک پس‌زمینه مشکی، یک بوم نقاشی، یک پالت و تعدادی قلم‌موی متفاوت و یک باب راس خنده‌رو با موهای فرفری و پرپشت که شباهتی بامزه به همان قلم‌موها داشت، تشکیل می‌شد!

مدل نقاشی‌هایش متفاوت بود، طرح نداشت، بی‌گدار به آب می‌زد و هربار تاکید می‌کرد که هر درخت و کوه و بوته‌ای به حس و حال شما بستگی دارد و هرجور که دلتان می‌خواهد آن را روی بوم بکشید! حتی ما این اسامی رنگ‌ها را هم برای اولین بار از زبان او شنیده بودیم؛ آبی لاجوری، زرد اخرایی، قهوه‌ای ونداک، قرمز رناسی به همراه قلموی ۵ سانتی، ۲.۵ سانتی و بادبزنی و خط‌کشی!

لذت نقاشی در ایران

باب راس با برنامه «لذت نقاشی با باب راس» معروف شده بود، از سال ۱۹۸۳ پخش آن شروع شد و ۳۱ فصل ۱۳ قسمتی داشت. نکته‌ای که درباره برنامه‌های او وجود داشت، به ادبیاتی برمی‌گشت که در حین نقاشی استفاده می‌کرد؛ «شاید اینجا چند صخره زندگی می‌کنه!»، «ابرهای کوچیک دارن شادی می‌کنن!»، «بوته کوچیکی با دوستش زیر سایه‌ها زندگی می‌کنه!» و عباراتی از این دست که هم تفاوت برنامه هم تفاوت خودش را نشان می‌داد.

آشنایی ما ایرانی‌ها با باب‌راس هم از برنامه «لذت نقاشی» شروع شد که از سال ۸۰ و شبکه چهار سیما پخش می‌شد، کیکاووس یاکیده جای راس صحبت می‌کرد و بدون شک یکی از دلایل در ذهن ماندن برنامه هم دوبله خیلی خوب آن بوده است.

باب راس سال ۱۹۹۵ درحالیکه ۵۳ سال سن داشت، به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت، اما انبوهی از

نقاشی‌های مختلف از او به جا ماند که طی سال‌ها خیلی‌ها برای خرید آن تلاش کردند، اما هربار به در بسته خورده‌اند، چون اساسا کسی نمی‌دانست نقاشی‌های او کجاست!

واقعا نقاشی‌های باب راس کجاست؟

طی سال‌هایی که برنامه‌ باب راس پخش می‌شده و سال‌ها بعد از مرگ او، خیلی‌ها برای خرید نقاشی‌هایش پیش‌قدم شده‌اند، اما با وجود تلاش از سوی علاقه‌مندان، کسی نمی‌دانست این نقاشی‌ها کجا هستند. نقاشی‌هایی که با یک حساب سرانگشتی بیشتر ۳۰ هزار عدد بودند و میلیون‌ها دلار هم قیمت داشتند.

اما چند سال قبل روزنامه نیویورک تایمز در جست‌وجویی توانست مجموعه نقاشی‌های باب راس را پیدا کند! شرکتی که به نام باب راس ثبت شده و همه نقاشی‌هایش در جعبه‌هایی کنار هم چیده و بسته ‌بندی شده‌اند. بسته‌بندی‌هایی که به گفته صاحب و کارمند آن‌جا شاید خیلی اصولی نباشند، اما مرتب و دقیق هستند و آن‌ها هیچ برنامه‌ای برای فروش تابلوها ندارند و در جواب «چرا» هم جوابی نداشتند، چون هیچ‌وقت درباره‌ این موضوع صحبت نکرده‌اند.

چه تعداد نقاشی؟

تعداد نقاشی‌های باب در این دفتر خیلی زیاد است! او ۳۱ فصل ۱۳ قسمتی برنامه «لذت نقاشی» داشته که برای هر برنامه سه ورژن از یک نقاشی را می‌کشیده است! تقریبا کسی نمی‌دانست که باب هر نقاشی را سه بار کامل می‌کشیده، یک‌بار قبل از برنامه، یک‌بار در حین برنامه و یک‌بار هم بعد از برنامه!

باب روی هر کدام نشانه‌گذاری می‌کرده، عنوان «رزرو» روی بهترین نمونه، عناون «تلویزیون» روی نمونه معمولی و عنوان «کوالسکی» روی سومین نمونه که برای مادر صاحب همین شرکت بوده است.

اما خانم کوالسکی کیست؟

انت کوالسکی همان کسی بود که باعث ساخته شدن برنامه تلویزیونی باب راس می‌شود. وقتی پسر بزرگش از دنیا می‌رود، همسرش او را به کلاس‌های نقاشی می‌فرستد، اما از میانه کلاس معلم تغییر می‌کند و باب راس که برای همه ناشناخته است، سر کلاس می‌آید و همین اتفاق سرآغاز آشنایی باب با انت و همسرش والت می‌شود.

نقاشی‌هایی با امضای ویژه!

با توجه به اینکه باب راس خودش را فردی علاقه‌مند به درخت و کوه نشان می‌داد، احتمالا شما هم فکر می‌کنید هر نقاشی که درخت و کوه داشته باشد، احتمالا برای اوست!

کارهای راس خاص است، مدلی که او ابرها و درخت‌ها را می‌کشد با بقیه تفاوت می‌کند و این چیزی نیست که از روی تصویر بتوان آن را تشخیص داد، کسانی‌که نقاشی‌های او را از ابتدا دنبال کرده‌اند، می‌توانند تابلوی ساختگی را تشخیص دهند.

باب راس هیچ‌وقت نمی‌میرد

با اینکه حالا ۲۰ سالی می‌شود که هیچ برنامه جدیدی از باب راس پخش نشده و همه‌چیز به همان مجموعه‌های قدیمی برمی‌گردد، اما عنوان «باب راس» را می‌توان روی محصولات مختلفی مثل جوراب، تستر نان و حتی دستگاه وافل‌ساز دید، برنامه‌های قدیمی او همچنان فروش دارد و رد پایش را در کارتون‌ها، فیلم‌ها و دیگر برنامه‌ها می‌توان دید، خیلی‌ها هستند که همچنان با او، مدل موهایش و شیوه نقاشی‌اش شوخی می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
Germany
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
0
1
گذاشته مدت زیادی از مرگش بگذره تا ارزش تابلو ها بالا بره بعد بفروشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین